تاریخ انتشار
شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۹
۰
کد مطلب : ۳۴۴۶۰

درباره دکتر اسماعیل امینی

اسماعیل امینی، متولد دی ماه ۱۳۴۲ در تهران، پدر و مادرش از مردم آذربایجان و از شهر خلخال بودند و زبان مادری اش ترکی آذربایجانی است. زبان فارسی را در مدرسه آموخته است و به خاطر دل بستگی به شعر و ادبیات، در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی تا مقطع دکتری تحصیل کرده‌است.

►خلاصه ای از فعالیت‌های ادبی:
وی از روزگار نوجوانی به دو زبان فارسی و ترکی شعر می سروده و بخشی از فعالیت ادبی او در حیطۀ نقد ادبی و پژوهش است.
امینی در میان گونه های ادبی به طنز تمایل بیشتری دارد و سالها با مطبوعات در حوزه های گوناگون همکاری کرده است و از جمله عضو تحریریۀ نشریات گل آقا بوده است.

وی در جشنواره های بسیاری عنوان کسب کرده است و ازجمله در جشنواره بین المللی طنز، به رتبۀ نخست بخش پژوهش دست یافته و در جشنوارۀ فجر نیزصاحب عنوان برتر دربخش فعالیت های ادبی شده است.
استاد امینی علاوه بر تدریس در دانشگاه و همکاری با مطبوعات ادبی، عضو شورای عالی شعر و شورای عالی موسیقی صداو سیما بوده و نیز با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی همکاری داشته است.

داوری در جشنواره های گوناگون ادبی بخشی از فعالیت ادبی او در این سالهاست. در حوزۀ ترانه و تصنیف نیز آثار فراوانی ساخته است که توسط موسیقی دانان و خوانندگان برجستۀ کشور اجرا شده است.
امینی عضو هیئت امنای بنیاد شعر و ادبیات داستانی است، دبیریِ علمی نهمین و دهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر و را بر عهده داشته است، همچنین جزو داوران و شورای علمی جایزه کتاب سال عاشورا بوده است. وی ادبیات و هنر را در مقاطع مختلف دانشگاهی تدریس کرده و در روزنامه جام‌جم و هفته‌نامه کرگدن (ضمیمه روزنامه اعتماد) ستون ثابت دارد. از جمله افتخارات اسماعیل امینی می‌توان به کسب رتبه اول بخش تحقیق در جشنواره بین‌المللی طنز به خاطر تالیف کتاب جلوه‌های طنز در مثنوی اشاره کرد.
 
استاد اسماعیل امینی در حوزه شعر آیینی و عاشورایی صاحب نظر است. عناوین برخی از مباحث مطرح شده در این باره عبارتند از:

کار علمی در حوزه مداحی باید بدون تعصب و واقع بینانه باشد
موسیقی مداحی شاعرم کرد / شعر آیینی با شعر هیئتی تفاوت دارد
تبیین اوصاف فاطمی و تعمیق اندیشه مخاطب؛ دو ضرورت در شعرهای فاطمی
- دستگاه‌های فرهنگی هر چه کمتر در شعر دخالت کنند بهتر است
ضعف نقد و آسیب‌شناسی در حوزه شعر آیینی
ضعف سروده‌های آئینی به دلیل بی‌سوادی شاعران است
مقتل‌خوانی به بهانه شعرسرایی
نازل شدن کلام در نوحه‌ها
جایزه دعبل به دنبال شناسایی کمبودها در حوزه عاشوراست
ارزیابی کمی و کیفی آثار در «جایزه کتاب عاشورا»/اغلب نقدها شفاهی است
نخستین جایزه کتاب سال عاشورا می‌تواند موجب تشکیل کتابخانه تخصصی آثار این حوزه شود
روش های انتخاب و عرضه شعر

►درس‌گفتارهای درون‌مایه مداحی
جلسة اول: نقد چیست؟
جلسة دوم: ضرورت نقد اشعار مذهبی
جلسة سوم: تعریف شعر
جلسة چهارم: بلاغت در اشعار مذهبی
جلسة پنجم: موضوع، مضمون و درون‌مایة شعر
جلسة ششم: تجزیه و تحلیل شعر عاشورایی (۱)
جلسة هفتم: تجزیه و تحلیل شعر عاشورایی (۲)
جلسة هشتم: آشنایی با مقدمات شعر سرودن
جلسة نهم: رعایت شأن کلمات در اشعار مذهبی
جلسة دهم: مراعات الزامات شعر
جلسة یازدهم: وزن شعر
جلسة دوازدهم: تلمیح در شعر
جلسة سیزدهم: چند نمونة خلاق تلمیح در شعر عاشورایی
جلسة چهاردهم: تمهیدات هنری تلمیح کردن
جلسة پانزدهم: کاربست صحیح آیات قرآن در تلمیح
جلسة شانزدهم: تکنیک‌های شعر و فنون ادبی؛ قاعدة قافیه
جلسة هفدهم: وزن شعر و موسیقی کلمات
جلسة هجدهم: تمرین سادة عروض و ارکان شعر فارسی
جلسة نوزدهم: قواعد مربوط به شعر موزون و مقفی(۱)
جلسة بیستم: قواعد مربوط به شعر موزون و مقفی (۲)
جلسة بیست‌ویکم: تناسب معنایی در شعر (۱)
جلسة بیست‌ودوم: تناسب معنایی در شعر (۲)
جلسة بیست‌وسوم: علم بیان
جلسة بیست‌وچهارم: تحلیل بلاغی ابیاتی از ترکیب‌بند محتشم کاشانی (۱)
جلسة بیست‌وپنجم: تحلیل بلاغی ابیاتی از ترکیب‌بند محتشم کاشانی (۲)
جلسة بیست‌وششم: کاربرد ترکیب در شعر
جلسة بیست‌وهشتم: مجاز
جلسة بیست‌ونهم: تمثیل
جلسة سی‌ام (آخرین جلسه): کنایه
 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما