تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۳
۳
کد مطلب : ۳۶۰۷۷
مسعود عالی:

شیطان آگاهی‌اش از تمام فیلسوفان و عارفان بیشتر است

حجت‌الاسلام مسعود عالی سخنران مذهبی در مراسم عزاداری شب سوم ماه محرم هیأت آئین حسینی اظهار داشت: در روایات متعدد داریم که پیش از ظهور امام زمان (عج) یک حیرت و سرگردانی برای مؤمنین ایجاد خواهد شد. پیامبر (ص) فرمود: مهدی ما بعد از دوران غیبت طولانی خود و حیرت و سرگردانی مؤمنان، ظهور می‌کند. بسیاری از مردم در این دوران حیرت، دچار لغزش و انحراف می‌شوند و از آدم‌های مخلص بر دین باقی نمی‌مانند. در این دوران حیرت شیطان و تمام دستگاهش تمام تلاشش را به کار می‌گیرد زیرا می‌داند با ظهور امام زمان (عج) کار او به پایان می‌رسد بنابراین تمام تلاش خود را می‌کند که ظهور را به تأخیر بیندازد.
وی افزود: شیطان از جن است و از جهاتی شبیه به انسان‌ها است. انسان از نظر علم و آگاهی چقدر با انسان زمان اولیه متفاوت است، شیطان هم همین گونه است و از نظر علم و آگاهی رشد داشته است. رشد او منفی بوده است زیرا پشت به خداوند است. هیچ فیلسوف و عارفی اطلاعاتش از شیطان بیشتر نیست زیرا او هم ملکوت و هم باطن عالم را دیده است و هم عمر طولانی داشته است، بنابراین علم و آگاهی بسیاری دارد و در آخرالزمان نقشه‌هایش پیچیده‌تر شده است.
عالی با بیان اینکه شیطان در دوران حیرت، به اعتقادات، اصول اعتقادی و اخلاقی مردم حمله می‌کند برای همین بسیاری دچار لغزش می‌شوند، گفت: شیطان موجود معمولی نیست و حتی به انبیاء طمع کرده است نه اینکه خود انبیاء را فریب دهد بلکه در کار آن‌ها خدشه وارد کرده است.
وی ادامه داد: در سوره قصص قرآن داریم که موسی در هنگام تحت تعقیب بودن از سوی فرعونیان وارد شهر شد و دید دو نفر که یکی از شیعیانش و دیگری از دشمنانش بود، درحال دعوا هستند. زمانی که آن شیعه او را دید از موسی کمک خواست و به تعبیر قرآن، موسی جلو رفت و مشتی زد و آن فرد مُرد. حضرت موسی بلافاصله فرمود این کار شیطان بود.
این سخنران مذهبی گفت: در مجلسی مأمون که دانشمندترین خلیفه در میان بنی‌عباس و بنی‌امیه بود، از امام رضا (ع) پرسید مگر ما اعتقاد نداریم که انبیاء معصوم هستند چرا در قرآن زمانی که حضرت موسی فردی را با یک مشت کشت، بلافاصله گفت: این عمل شیطان بود؟ امام پاسخ داد: این هذا که حضرت موسی فرمود به معنای انجام آن قتل نبود زیرا آن فرد باید کشته می‌شد بلکه منظورش ایجاد و رخ دادن دعوای یک شیعه و یک فرعونی در مقابل من بود و این کار شیطان بود تا حضرت موسی که بنا داشت چند روز دیگر ظهور کند و بساط فرعونیان را جمع کند خرج یک دعوا شود و اسیر شود.
وی افزود: نقشه‌های شیطان برای افرادی که بیش از همه ادعا و منم منم دارند، بیشتر است و آن‌ها هم زودتر فریب می‌خوردند و تنها راه این است که افراد خود را به خداوند و اهل بیت (ع) بسپارند. اگر در آخرالزمان دست به دامن اهل بیت نشویم نمی‌توانیم خود را نجات دهیم، البته باید معرفت الهی را هم افزایش دهیم اما باید خود را به اهل بیت (ع) بسپاریم.

مسعود عالی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما