تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۲
۰
کد مطلب : ۳۰۷۷۷
دکتر اسماعیل امینی نویسنده و پژوهشگر

جایزه دعبل به دنبال شناسایی کمبودها در حوزه عاشوراست

جایزه دعبل به دنبال شناسایی کمبودها در حوزه عاشوراست
دکتر اسماعیل امینی عضو هیئت علمی بنیاد دعبل درباره نخستین جایزه دعبل گفت: هر آنچه که به فرهنگ عاشورا مربوط شود به حتم از سوی مردم مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما متاسفانه در بخش‌هایی که بحث تا حدودی تخصصی‌تر می‌شود مانند پژوهش علمی، مقتل، خوشنویسی و... نیازمند سرمایه و معرفی است که پشتوانه‌ای برای ناشران و تیراژ بالای آثار است.

وی عنوان کرد: جایزه کتاب سال عاشورایی با هدف شناسایی و معرفی آثار عاشورایی توانسته در بسیاری از حوزه‌ها سر بلند باشد اما متاسفانه ما در عرصه  کودک و نوجوان دچار فقر و کمبود هستیم و هدف از برگزاری این مراسم تنها شناسایی این خلأها است.

امینی در خصوص اهداف دیگر جایزه دعبل ابراز داشت: از دیگر اهداف انتشار و برگزاری کتاب سال عاشورایی نقد و بررسی مباحث عاشورایی است که به حتم بازتاب و برکاتش را در انتشار و زندگی خواهیم دید. ممکن است ما درباره بسیاری از موضوعات کم اهمیت ساعت‌ها حرف بزنیم ولی در خصوص موضوعی به این مهمی، مباحث نقد و بررسی انجام نمی‌شود، که هدف و مقصود کتاب سال عاشورا بر همین محور قرار دارد.

وی با تأیید بر ضعف و کمبود داستان‌های عاشورایی اظهار داشت: از نگاه بنده که در بخش داوری حضور داشتم باید بگویم متأسفانه داستان و یا رمان عاشورایی نداریم و این در حالی است که این روایت‌ها زبان نسل آینده است و حتی می‌توان با برداشت از این رمان‌ها فیلم نامه‌های خوبی را به نگارش درآورد.
این شاعر و نویسنده یادآور شد: بخش مهم کتاب سال عاشورایی و جذابیت جایزه دعبل بر این بود که منتظر ارسال آثار نماند و در طی زمان محدودی که داشت این آثار را جمع‌آوری و به نقد و بررسی گذاشت و بنا بر این است که کتابخانه پر باری از فرهنگ عاشورایی را داشته باشیم.

امینی تصریح کرد: همان تقدس و اهمیتی که هیأت عزاداری ما دارد، همان پاکی و برکتی است که در کاری‌های هنری و پژوهشی برای عاشورا و امام حسین(ع) است. شاید ظاهرا دیده نشود اما برکاتش پایدار است؛ پایدار به این منظور که آثار ادبی و هنری منتشر و ماندگار می‌شوند و به لطف خدا بعد از انقلاب اسلامی آثار ادبی و هنری در حوزه عاشورا کم نداریم و این ماندگاری از برکات انقلاب است.

انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما