تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۱:۱۰
۰
کد مطلب : ۱۳۶۰
عضو مجلس خبرگان رهبری:

علم کشی هيچ آسيبی بر عزاداری وارد نمی‌كند

علم کشی هيچ آسيبی بر عزاداری وارد نمی‌كند
 به گزارش خیمه، نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بيان اين مطلب با تأكيد بر لزوم و آثار استفاده از ابزارهای جانبی همچون طبل و سنج و ... در عزاداری‌های سنتی گفت: ابزارهايی مانند طبل از گذشته در عزاداری‌های كشورمان رايج بوده و استفاده از آن مشكلی ندارد. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمين محسن حيدری‌ آل‌كثير افزود: اين طبل‌ها موجب هماهنگی در دستجات عزاداری می‌شود زيرا به‌عنوان محرك در عزاداران انگيزه ايجاد می‌كند اما بايد در نظر داشت كه اگر استفاده از اين ابزارها موجب مزاحمت و سلب آرامش عمومی شود و در ساعات غيرمتعارف نيز به كار گرفته شود، مطمئناً بايد در استفاده از آن تجديدنظر كرد.

عضو خبرگان رهبری در پاسخ مبنی بر آسيب‌شناسی استفاده از ابزار موسيقی در عزاداری‌های امروزی، اظهار كرد: منع استفاده از اين ابزارها در هيئات عزاداری زمانی است كه هدف از استفاده آنها لهوی و غيرشرعی باشد به‌گونه‌ای كه فضای عزاداری را به‌سمت شادی سوق دهد در اين شرايط است كه اين ابزارها نه تنها در راستای شئونات عزاداری استفاده نمی‌شود بلكه توهين به ساحت مقدس اهل‌بيت(ع) است و از دايره مجاز بودن خارج می‌شود.

نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری درباره‌ شيوه‌های عزاداری سنتی و الگوی صحيح عزاداری اظهار كرد: عزاداری اصيل آن نوع از عزاداری است كه در آن اهداف قيام امام حسين(ع) و نهضت عاشورا بيان شود و سرشار از شور و عشق حسينی باشد البته بايد اين نكته را مدنظر داشت كه شيوه برپايی آن نيز بايد متناسب با شرع و عرف باشد و از نظر علمای دينی محل اشكال نباشد.

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با اشاره به سخنان علامه امينی درباره لزوم استفاده از ابزارهای پر سروصدا همچون طبل و سنج در عزاداری‌ها افزود: علامه امينی در اين زمينه تأكيد كرده كه «خداوند به ما واقعه غدير اعطا كرد،‌ ما برای بيان و مطرح كردن آن طبل و سنج نزديم، از اين‌رو اين واقعه را به راحتی انكار كردند، حال در واقعه عاشورا اين كار را می‌كنيم تا مانع فراموش شدنش شويم.»

حيدری آل‌كثير تصريح كرد:‌ بايد كاری كرد كه واقعه عاشورا همواره در ياد و خاطرات عموم باقی بماند و يكی از راهكارهای آن نيز برپايی مجالس عزاداری به همراه استفاده از ابزارهايی همچون طبل و سنج است.

وی با علم‌كشی دستجات عزاداری نيز مخالفتی نكرد و آن را نمادی برای نشان دادن درد و رنج مردم نسبت به مظلوميت امام حسين(ع) و يارانش دانست كه هيچ آسيبی بر عزاداری وارد نمی‌كند.

نحوه نوحه‌سرايی برخی مداحان و الگوگيری آنان از آهنگ‌های غربی عنوان پرسش ديگری بود كه از حيدری پرسيديم و اين عضو خبرگان رهبری در پاسخ گفت: اگر محتوای اين نوحه‌ها مبالغه‌آميز باشد و موجب انحراف در نهضت عاشورا شود، يقيناً بايد مانع آن شد‌ اما اگر در اين نوحه‌سرايی حماسه سيدالشهدا(ع)، فضايل و مظلوميت ياران امام حسين(ع) نقل شود، مشكلی ندارد.

بنا بر گزارش ایکنا، وی در پايان درباره آسيب‌شناسی وضعيت كنونی عزاداری‌ها در كشورمان اظهار كرد:‌ در ارزيابی كلی عزاداری‌ها بايد آن را مثبت تلقی كرد است زيرا هر ساله روند اجرايی عزاداری‌ها از نظر كمی و كيفی مناسب‌تر می‌شود،‌ البته شايد در گوشه و كنار كشور مواردی مبنی بر نامناسب بودن عزاداری‌ها از نظر محتوايی و شكلی وجود داشته باشد اما نبايد آن را به تمام عزاداری‌ها تعميم داد بلكه بايد در راستای اصلاح آن اقدام كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما