تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۸:۱۲
۰
کد مطلب : ۱۴۱۴
مدرس حوزه علمیه قم:

الگوگيری غلط از غرب آسيب وارده بر عزاداری‌هاست

به گزارش خیمه، مدرس فلسفه در حوزه علميه قم در تعريف عزاداری اصيل و منطبق با سنت گفت: عزاداری صحيح و اصيل آن نوع از عزاداری است كه اشاعه واقعيت‌های فرهنگ عاشورا رويكرد اصلی آن باشد و استفاده از ابزارهای جانبی در آن نيز موجب ايجاد اختلال در آرامش فردی و اجتماعی نشود. 

حجت‌الاسلام ‌و المسلمين مرتضی واعظ‌جوادی در ارزيابی عزاداری‌های امروزی و تطبيق آن با الگوی صحيح عزاداری اظهار كرد: در عزاداری‌های اهل‌بيت(ع) بايد از مفاهيمی كه در قرآن و دين اسلام به آن اشاره شده است استفاده كرد از اين‌رو لازم است در شيوه اجرای عزاداری‌ها به جلوه‌ها و مظاهری تاكيد شود كه از مفاهيم دينی برگرفته شده باشد.

اين مدرس فلسفه در حوزه علميه معتقد است كه اگر مظاهری از تمدن‌ها و فرهنگ‌های ديگر به‌غير از مكتب اسلام در عرصه عزاداری وارد شود، ايجاد شائبه می‌كند كه يقيناً در اين شرايط عزاداری‌ها مصون از تحريف و انحراف نخواهند بود.

مدير مركز تحقيقاتی اسرا با اشاره به برخی از جريان‌هايی كه در طول تاريخ زمينه‌ساز انحراف در عزاداری‌ها بوده‌اند، گفت: در حال حاضر بعضی‌ از افراد جامعه بر اين باورند كه اگر از الگوها و مدل‌های جديد برای برگزاری مجالس مصيبت عاشورا استفاده كنيم، موجب جذب مردم و جوانان به عزاداری‌ها می‌شود.

واعظ‌جوادی تصريح كرد: در برخی عزاداری‌های امروزی از مدل‌، آهنگ‌ و موسيقی‌های غربی در مداحی‌ها استفاده می‌شود كه با اصول و اهداف حماسه حسينی مطابقت ندارد و چه بسا محلی برای ورود تحريف به اين مجالس باشد. 

وی افزود: اگر استفاده از الگوهای جديد زمينه‌ساز تحريف نباشند، حداقل زمينه‌های ايجاد تحريف و انحراف را فراهم می‌كنند از اين‌رو بايد نظارت بر اين بعد در عزاداری‌ها مورد توجه قرار گيرد چراكه بنا به فرموده مقام معظم رهبری و برخی بزرگان، مسير عزاداری‌ها بايد از آسيب‌ها و چالش‌های انحرافی در جنبه‌های محتوايی و فكری به دور باشد.

بنا بر گزارش ایکنا، اين مدرس حوزه علميه در ادامه برپايی عزاداری‌هايی را كه برگرفته از فرهنگ عزاداری اصيل و سنتی نيستند را آزاردهنده دانست و تصريح كرد: اگر عزاداری‌ها با اصول و ضوابط شرعی و عرفی سازگار نباشد، مقبول نيست البته نبايد به اين بهانه مانع ورود سبك‌های جديد به عزاداری‌ها شد بلكه آنچه در عزاداری‌های نوع سنتی و مدرن حائز اهميت است، رعايت اصول و قواعد برگرفته از مبانی دينی است كه بايد با نظارت مسئولان ذی‌ربط صورت گيرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما