تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۹:۱۱
۰
کد مطلب : ۱۵۱۰
استاد حوزه علميه قم:

مهجوريت ارزش‌های محرم نتيجه عملكرد سليقه‌ای خطيبان است

مهجوريت ارزش‌های محرم نتيجه عملكرد سليقه‌ای خطيبان است
به گزارش خیمه، آيت‌الله شيخ علی عاملی كورانی افزود: منحصرشدن مفهوم عاشورا در ميان فرقه‌ای خاص، عدم توجه به عقلانيت اين رخداد مهم دينی و فرهنگی و تعصب كوركورانه ميان برخی گروه‌ها در جوامع اسلامی، دليل اصلی مهجوريت ارزش‌های ماه محرم است.

وی گفت: در حال حاضر، برخی خطيبان و مبلغان منابر حسينی در ايام محرم، اقدام به ارايه خطابه‌ها و موعظه‌های كليشه‌ای و سنتی می‌كنند كه اين مسأله عدم رغبت مردم به منابر و آيين‌های سوگواری امام حسين(ع) را درپی‌دارد.

شيخ كورانی تصريح‌كرد: خطيبان منابر امام حسين(ع) در طول تاريخ پيوسته، جوانب عقلانی قيام اين امام بزرگوار را ناديده‌گرفته و بيشتر به جنبه عاطفی و احساسی آن توجه‌می‌كنند كه تندروی و افراط در اين زمينه باعث ارايه تصويری خشن از شعاير حسينی شده‌است.

وی خاطرنشان‌كرد: برخی محافل وهابيت، آيين‌های عزاداری و مراسم سوگواری امام حسين(ع) را هدف‌ قرارداده و تلاش‌می‌كنند اين آيين‌ها را اقداماتی خشن و غيرمعقول از ناحيه شيعيان جلوه‌دهند؛ اين در حالی است كه عزاداری و حزن و اندوه شيعيان در سالروز شهادت سالار شهيدان به علت علاقه قلبی آن‌ها نسبت به اين امام بزرگوار است. 


ناتواني مبلغان شیعی در انتقال فرهنگ عاشورا
استاد حوزه علميه قم در ادامه گفت: ما بايد به دو بُعد عقلانی و عاطفی قيام امام حسين(ع) اهتمام داشته‌باشيم و به اين مسأله اذعان‌كنيم كه شيعيان و مبلغان تشيع متأسفانه در انتقال فرهنگ و اهداف واقعی قيام امام حسين(ع) ناتوان‌بوده‌اند.

وی افزود: پيامبر گرامی اسلام(ص) نخستين كسی بود كه برای امام حسين(ع) گريه‌كرد، بنابراين ما شيعيان بايد بدون توجه به اظهارات كينه‌توزانه برخی افراد ناآگاه و جاهل در اين زمينه، آيين‌ها و شعاير حسينی را احياءكنيم.

شيخ علی كورانی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات نابخردانه از قبيل قمه‌زنی در مراسم‌های عزاداری ايام محرم اظهاركرد: رسانه‌های خارجی همه‌ساله با نمايش تصاوير قمه‌زنی تلاش‌می‌كنند تا آيين‌های سوگواری امام حسين(ع) را برابر با قمه‌زنی قراردهند و چنين القاكنند كه اين عمل بخش جدايی‌ناپذير از عزاداری شيعيان است.

وی گفت: ماه محرم و مراسم عزاداری ابا عبدالله‌الحسين كه می‌تواند نمادی از شكوه و عظمت محبان اهل‌بيت (عليهم‌السلام) باشد، با ندانم‌كاری‌ و خرافه‌گويی‌‌‌های برخی عزاداران، تبديل به مجالی برای توهين و تمسخر شيعيان می‌شود. 


نقش رسانه‌های تبليغاتی در ترويج عقلانيت عاشورا
وی در پاسخ به سؤال، مبنی بر نقش رسانه‌ها در ترويج عقلانيت عاشورا گفت: متأسفانه هم‌اكنون در بسياری از كشورهای اسلامی، شيعيان از داشتن يك شبكه تلويزيونی يا راديويی مستقل محروم‌هستند و پخش مراسم و آيين‌های سوگواری امام حسين(ع) از رسانه‌های تبليغاتی شيعی به‌ويژه شبكه‌های تلوزيونی و راديويی ايران می‌تواند نقش مهمی در ترويج فرهنگ و ارزش‌های محرم داشته‌باشد.

مؤلف و استاد حوزه علميه قم در پايان اعلام‌كرد: آيين‌های سوگواری و مراسم‌های عزاداری اباعبدالله‌الحسين(ع) بايد تابع فتاوای مراجع تقليد و قوانين عمومی كشورها باشد و وجود فرقه گمراه وهابيت و دخالت‌های آمريكا و اسراييل برای ايجاد تفرقه بين گروه‌های مختلف شيعه و سنی، مهم‌ترين مشكلات جهان اسلام در حال حاضر است.

يادآوری‌می‌شود آيت‌الله شيخ علی كورانى عاملى، در سال 1944 ميلادى در خانواده‌اى مذهبى در شهر جبل عامل(جنوب لبنان) متولدشد، وی به تشويق «آيت‌الله سيد عبدالحسين شرف‌الدين»، (قدس سره‌الشريف) دروس حوزوى را آغازكرد.

عاملی در سال 1958 ميلادى به نجف اشرف هجرت‌كرد و دروس «مقدمات» و «سطح» را در محضر آيات عظام محمد‌ تقى فقيه، سيد علاء بحر العلوم، شيخ باقر ايروانى و سيد محمد باقر حكيم تكميل‌كرد و سپس در درس «خارج» آيت‌الله خوئى(قدس‌سره) و شهيد سيد محمد صدر(قدس‌سره)حاضرشد.

آيت‌الله شيخ علی كورانى عاملى با پيروزى انقلاب اسلامى در ايران به حوزه علميه قم آمد و كار تأليف و تدريس را ادامه‌داد و با حمايت آيت‌الله گلپايگانى(قدس سره) مركز معجم فقهى و همچنين با حمايت آيت‌الله سيستانى مركز «المصطفى للدراسات الدينيه» در زمينه عقايد اسلامى را بنا‌نهاد.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما