تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۰:۳۳
۰
کد مطلب : ۱۴۳۶
مدير حوزه علميه فاطمة‌الزهرا(س):

برنامه‌ريزی مدونی درباره نظارت و هدايت مراسم عزاداری بانوان وجود ندارد

برنامه‌ريزی مدونی درباره نظارت و هدايت مراسم عزاداری بانوان وجود ندارد
به گزارش خیمه، رئيس گروه پژوهشی دختران و زنان سازمان ملی جوانان نداشتن استراتژی واحد و فقدان حضور متولی خاص در كشور را يكی از مهم‌ترين آسيب‌های جلسات عزاداری بانوان دانست و گفت: برنامه‌ريزی مدونی درباره نظارت و هدايت مراسم عزاداری بانوان وجود ندارد. 

فروغ نيلچی‌زاده تنها مقطع برپايی مجالس بانوان در كشور را سطح عاميانه آن دانست و افزود: پايين بودن سطح آگاهی برخی از مبلغان و سخنرانان حاضر در اين مجالس، زمينه‌ای را فراهم كرده است كه احكام و رواياتی در اين مجالس به مخاطبان منتقل شود كه اين روايات از منبع صحيحی اخذ نشده است و مشكلاتی را نيز فراهم می‌كند.

نيلچی‌زاده در ادامه مقطعی‌بودن اين مجالس و عدم سازماندهی مناسب آن را از آسيب‌های ديگر اين مراسم دانست و تصريح كرد: وجود اين نقاط ضعف باعث شده است كه ارزيابی خاصی از اين مراسم انجام نشود زيرا فقط در حد يك محفل دينی است و نقطه مطلوبی را نمی‌توان برای آن فرض كرد.

مدير حوزه علميه فاطمة‌الزهرا(س) تأثيرات كوتاه‌مدت و هيجانی را از ديگر نقاط ضعف مجالس زنان عنوان و اظهار كرد: در برخی از مراسم نيز ترويج مسائلی همچون مريد و مراد و مدگرايی موجود از جمله مشكلات عديده است.

وی تأكيد كرد: اغلب بانوان با استفاده از جديدترين زيورآلات و پوشش‌های رايج در مجالس مذهبی شركت می‌كنند تا جايی كه حتی استفاده از آنها را با ديگر بانوان به رقابت می‌گذارند.

رئيس گروه پژوهشی دختران و زنان سازمان ملی جوانان اختصاص اين مجالس به حضور ميان‌سالان و كهنسالان را از ديگر آسيب‌های اين مجالس ذكر كرد و گفت: برنامه‌های لحاظ‌ شده در اين محافل پاسخ‌گوی نياز دختران جوان نيست زيرا اغلب كارشناسان حاضر در اين مراسم با فرهنگ، نياز و آسيب‌های فعلی دختران آشنا نيستند.

راهكارهای موجود در ارتقای سطح كمی و كيفی مراسم عزاداری بانوان پرسش ديگر از اين مقام مسئول در امور بانوان بود كه وی در پاسخ تصريح كرد: در مرحله نخست بايد ستاد ساماندهی با هدف پيگيری آموزش غيررسمی دينی زنان راه‌اندازی شود تا به‌طور غيرمستقيم به آموزش افراد جامعه در رابطه با مسائل دينی بپردازد.

به گفته وی مردم به‌ويژه جوانان نسبت به ارائه مستقيم پيام‌های ارزشی فوق اشباع شده‌اند و به آن توجه نمی‌كنند از همين‌رو دستگاه‌های متولی بايد با توجه به وظيفه سازمانی و اجتماعی خويش به برنامه‌ريزی استراتژيك در زمينه آگاهی‌بخشی دينی به جوانان بپردازند تا با شناخت خويش هر خرافات و مطلب غيرموثقی را قبول نكنند.

نيلچی‌زاده با تأكيد بر نقش مؤثر حوزه علميه زنان در ارتقای سطح كيفی اين مراسم افزود: اين مركز بايد با جديت نسبت به آموزش مبلغان زن اقدام كند اما تاكنون برنامه منسجمی را در اين زمينه ارائه نكرده است.

اين مدرس حوزه در ادامه خواستار تدوين چشم‌اندازی در اين زمينه شد و تصريح كرد: فعالان امور بانوان بايد با شناخت نقاط قوت و ضعف موجود در اين مراسم چشم‌اندازی را در اين زمينه ترسيم كنند تا متوليان امر بدانند كه در پنج‌سال آينده چه برنامه‌ای برای جامعه زنان در نظر گرفته شده است و بايد چه پيام‌های دينی در بين جوانان ترويج شود.

اين مقام مسئول در سازمان ملی جوانان با استناد به اين سخن «بزرگمهر» كه گفته است «مردم در دو زمينه طب و دين خود را متخصص می‌دانند» اظهار كرد: همين مسأله باعث شده است كه همه افراد خود را واجد اظهارنظر در زمينه دينی بدانند از همين‌رو مسئولان ذی‌صلاح بايد هر چه سريع‌تر در امر ساماندهی اين مهم اقدام كنند.

نيلچی‌زاده با تأكيد بر اينكه نداشتن برنامه‌ريزی آفت مهمی در امور دينی جامعه است، گفت: عطش جوانان نسبت به آموزش علوم دينی بسيار زياد است به همين دليل بايد با ذكر منابع صحيح توسط كارشناسان اين امر از سوق‌يافتن جوانان به خرافات جلوگيری كنيم.

رئيس گروه پژوهشی دختران و زنان سازمان ملی جوانان خواستار حمايت نهادهای دولتی از اين مراسم شد و گفت: مراسم عزاداری ما بايد به مردم سپرده شود و حكومت نيز در اين ميان نقش نظارتی را بر عهده گيرد.

مدير حوزه علميه فاطمة‌الزهرا(س) آموزش مبلغان زن را امری مؤثر در آسيب‌زدايی از اين مراسم دانست و گفت: اما اين مسأله وقتی پاسخ مطلوب و قابل‌توجهی می‌دهد كه از موازی‌كاری‌های موجود در اين امر كاسته شود و نكات تخصصی نيز در اين ميان لحاظ شود.

اين عضو فعال در امور زنان تخصص را يكی از نكات برجسته دنيای مدرن امروز عنوان كرد و افزود: دوره پيش‌دبستانی زمان مناسبی برای آموزش مفاهيم دينی به دختران است تا با اكتفا به اين مبنا در بزرگسالی نيز نقش قابل توجهی در پذيرش و تبليغ دين داشته باشند و اين موضوعی است كه در حال حاضر مورد توجه قرار نمی‌گيرد.

نيلچی‌زاده توجه به نيازهای جامعه را امری مهم در تربيت مبلغ ذكر و تصريح كرد: تربيت مبلغان زن در حال حاضر با نيازهای موجود مطابق نيست در نتيجه راه به جايی نمی‌برد زيرا طيف گسترده‌ای از مبلغان هنوز دغدغه دختران جوان را نمی‌شناسند پس چگونه توقع داريم كه اين كارشناسان زمينه حضور جوانان را در جامعه فراهم كنند.

بنا بر گزارش ایکنا ، وی در پايان گفت: بيشتر ما اطلاعات جامعی از دين نداريم و متقابلاً نمی‌توانيم آن را به مخاطبمان آموزش دهيم علاوه بر اين مبلغی موفق است كه بتواند با تمام سطوح ايمانی تعامل داشته باشد كه در حال حاضر شاهد برخورداری مبلغان از اين معيار نيستيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما