تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ ساعت ۱۲:۳۴
۰
کد مطلب : ۱۸۳۴
مرکز مطالعات راهبردی خیمه منتشرکرد؛

شماره 38-39 ماهنامه خیمه

شماره 38-39 ماهنامه خیمه
این شماره ماهنامه از پنج بخش هیات، هنر و ادبیات آیینی، اندیشه و تاریخ، جامعه و خبر و گزارش تشکیل شده است.

هیات
عناوین این بخش شامل مطالب زیر می باشد:
* حلاوت کربلا، گزارش از پنجمین دوره تجلیل از پیرغلامان و مصاحبه با شهرام گیل آبادی دبیر این همایش

* انفجار دو زمانه..! ، وقایع نگاری انفجار در حسینیه شهدا، هیات رهپویان وصال شیراز 

                                                 armaneheyat.ir    
* انا مظلوم حسین، مروری بر زندگی نزارالقطری، پدیده مداحی امسال ایران
گزیده ای از این مطلب به شرح زیر می باشد:
محرم سال گذشته، شاهد پخش مکرر نوحه «انا مظلوم الحسین» که توسط «حاج نزارالقطری» در کربلا اجرا شده بود، از شبکه های مختلف صدا و سیما بودیم.
نزارالقطری در خارج از ایران شخصیتی چندان ناشناخته نیست؛ اسم اصلی او نزار فضل الله است (یعنی اسم پدرش فضل الله است)، و در تاریخ پنجم ژوئن 1971 در قطر به دنیا آمده است.
او به زبان های عربی، فارسی، انگلیسی و اردو تسلط دارد؛ نزار القطری اولین کسی نیست که با اتکا به ویژگی های فردی و به مدد رسانه یک ساله ره صد ساله شهرت را در ایران پیموده است و البته بعید نیست مانند همتایان خود (همچون ملا باسم کربلایی) بعد از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده شود.

* دور اندیشی عجیب و معصومانه!
اشاره: هیات و مجالس روضه خوانی تاثیر عمکیقی بر تحولات اجتماعی و رفتارهای سیاسی دارند و دشمنان در صدد تضعیف و تحریف این نهاد ریشه دار تمدن ایرانی شیعی  هستند.
نویسنده این مقاله ضمن خطیر خواندن وظیفه و مسئولیت این دو نهاد تاثیرگذار شیعی به برخی از آسیب های آن پرداخته و خواهان هوشیار ی مردان منبر و مدح در برابر توطئه های دشمنان شده است.

* بهشت؛ هفت برابر دنیا، نقش شاعران و مداحان در زنده نگهداشتن نهضت حسینی
نویسنده، سروده های شاعران را در دو محور اساسی مدایح و مراثی بررسی نموده و اظهار می دارد: شعرا، در اشعار خود، به ذکر فضایل ائمه و شهادت مظلو مانه ی آنان پرداخته اند.
همچنین به نقش شعرای معروف عصر ائمه معصومین(ع)، مانند کمیت، سید حمیری و دعبل اشاره نموده و می افزاید: شعرایی که به بیان و نشر و اشاعه ی فضایل امامان(ع) همت گمارده بودند، زندگی توام با سختی و فشار و هراس داشتند، و تولی و تبری را درقالب اشعارشان بیان می کردند و همواره مورد تایید ائمه(ع) بودند.

* سفر به کوفه ی کوچک 
گفت و گویی کوتاه با حجت الاسلام و المسلمین موسوی هوایی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی درباره حضرت معصومه(ع) و علت وجود مزار ایشان در قم


هنر و ادبیات آیینی
*
مرثیه سازها، همنشینی سنت و مدرنیته در کنسرت هلال کاروان
ارکستر هلال کاروان با اجرای نوازندگان ارکسترسمفونیک تهران، گروه کر به رهبری رازمیک اوهانیان، و مداحان نغمه سرایان عاشورایی به سرپرستی محمد سراج به آهنگسازی سعید ذهنی در تالار وحدت اجرا شد.
سعید ذهنی آهنگساز این اثر که سرپرستی این ارکستر، اولین کار او در کسوت رهبر ارکستر مشارکت می باشد، 20 سال است که در حوزه موسیقی دراماتیک فعال است؛ اکثر برنامه هایی که او مشارکت داشته، دارای مضامین دینی و عاشورایی بوده است.
طرح اجرای چنین کاری توسط موسسه فرهنگی فدک به سعید ذهنی پیشنهاد گردید و وی پس از مطالعات مستندات تاریخی اقدام به نوشتن این اثر نمود.
موسسه فرهنگی فدک به طور تخصصی در حوزه تئاتر فعال است که در کارنامه خود تئاتر موفق خورشید کاروان با سابقه ای 17 ساله را دارد؛ نکته خاص هلال کاروان، حضور قاری بین المللی قرآن، آقای فرید فیاض بود که در هنگام تلاوت، تعدادی از نوازندگان ویولن او را همراهی می کردند و همچنین استفاده از نوحه های قدیمی که توسط گروه نغمه سرایان عاشورایی به همراه گروه کر در این اجرا جلب توجه می نمود.
همچنین در این قسمت با دو تن از مداحان حاضر در این کنسرت گفتگو شده است. 

* قافله غربت، نگاهی به فیلم موکب الاباء به کارگردانی باسل الخطیب
 محرم سال گذشته شاهد پخش فیلم قافله غربت از تلویزیون کشورمان بودیم که از لحاظ محتوا و کیفیت پرداخت به موضوع عاشورا و امام حسین(ع)، تا پیش از این نظیری نداشته است.
پخش این فیلم که محصول کشور لبنان است و سفر اسرای کربلا به شام را روایت می کند، واکنش های متعددی را در پی داشت. در این قسمت ترجمه یکی از واکنشها که در یکی از پایگاه های اینترنتی و به قلم نزار احمد منتشر شده است، می آید.
 
* راه طی شده، سیما،سینما، عاشورا
با وجود گذشت سه دهه از سینمای پس از انقلاب اسلامی و علی رغم ثبت فیلم هایی در راستای سینمای عاشورا، هنوز سینماگران ایرانی نتوانسته اند به لحاظ کمی و کیفی از حماسه کربلا آثار درخشانی پدید آورند.
مروری بر برخی از آثار ساخته شده در زمینه ماه محرم و شهادت امام حسین(ع) و یارانش، شاید بتواند نشان دهنده این باشد که رویکرد سینماگران ایرانی به واقعه عاشورا و تصویر سینمای عاشورا چگونه بوده است...
 
* به یمن بارش احساس در مساحت ظهر
گزارش از بیست و دومین شب شعر عاشورایی شیراز، با موضوع شهدای نماز ظهر عاشورا
به همراه گزیده ای از شعرهای بیست و دومین شبهای شعر عاشورا

* مادر شعرهای عاشورایی
این یادداشت نوشته حمید رضا شکارسری می باشد.
گزیده ای از این مطلب را می خوانیم:
در سیر تکامل تاریخ اشعار عاشورایی نیز به «مادر شعر»هایی بر می خوریم که در روند آفرینش اشعار عاشورایی پس از خود، تاثیر داشته اند و در حقیقت، نقاط عطفی به حساب می آیند.


اندیشه و تاریخ
* تلاش برای کشته نشدن
در نشست «بررسی رویکردهای عقلی و نقلی به قیام ابا عبدالله الحسین» که به همت سرویس اندیشه و علم ایکنا و با حضور حجت الاسلام استاد رسول جعفریان و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد، حجت الاسلام جعفریان با واکاوی و تحلیل رویکردهای معاصر به قیام جاودانه حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، به پرسش حاضران پاسخ داد.

* سیری در مقتل نویسی و تاریخ نگاری عاشورا
در این قسمت، با اشاره به انتشار فصل نامه «تاریخ در آیینه پژوهش»به موضوع «سیری در مقتل نویسی و تاریخ نگاری عاشورا» نوشته محسن رنجبر پرداخته می شود.

* رابطه ارگانیک عاشورا و فتوحات اسلام
در این بخش متن سخنرانی دکتر ظریفیان در سلسله نشست های عاشورا پژوهی چهل منزل تا اربعین منتشر شده است.
البته واقعه کربلا یک واقعه یک وجهی نیست؛ واقعه کربلا از زوایای مختلف حماسی، کلامی، فقهی، سیاسی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است؛ این ها همه در جای خود می توانند مورد توجه قرار گیرند، واقعه کربلا یک واقعه منشوری است و همه موضوعات در جای خود قابل پردازش است.

* آیینه داران آفتاب
انتشار کتاب «آیینه داران آفتاب» اثر محمد رضا سنگری باعث شد تا بار دیگر نظرات و یافته های این عاشورا پژوه را مرور کنیم؛ سنگری در این کتاب از دلمشغولی های خود در این چند ساله می گوید و هر کدام از یاران امام را در یک بررسی تاریخی می نماید.
در این گفتگو ابتدا از شیوه تحقیق و نگارش کتاب و سپس نقدهای وارد بر مدل پژوهش و تحقیقات سنگری را یا خود وی مورد ارزیابی قرار داده اند.

* چهل منزل تا اربعین
 مرکز مطالعات راهبردی خیمه، در راستای اهداف خود، مبنی بر ترویج فرهنگ سیدالشهداء(ع) و پاسداشت مجالس حسینی(ع)، از خردادماه سال 86، اقدام به برگزاری سلسله جلسات عاشورا پژوهی تحت عنوان «چهل منزل تا اربعین» با موضوعاتی همچون تاریخ، عاشورا، جامعه شناسی، مناسک عاشورایی و ... با سخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه به مدت چهل هفته نمود..
در این سلسله نشست ها سخنرانانی همچون دکتر محمد هادی همایون، دکتر محمد رضا سنگری، حجت الاسلام عبدالمجید معادیخواه، دکتر حسن عباسی، حجت الاسلام سید معزالدین حسینی،دکتر محمد مهدی عبدخدایی، دکتر سید یحیی یثربی، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه و ... به ایراد سخنرانی پرداختند.


جامعه
* مناسک آیینی و ارزشهای اخلاقی
در این بخش به برگزاری مراسم آیینی و ویژگی ها و کارکردهای آن پرداخته شده است.

* آسیب شناسی مجالس عزاداری بانوان
 به اعتقاد صاحب نظران، پژوهشگران و فعالان در زمینه مجالس عزاداری بانوان، نهادها و مسئولان ذیصلاح در امور مذهبی کشور باید با برنامه ریزی صحیح به تربیت مبلغان زن بپردازند تا از این رهگذر مراسم عزاداری ویژه بانوان محلی برای افزایش اطلاعات دینی باشد نه اشاعه خرافه و تحریف.
ارزیابی مراسم عزاداری بانوان و شناخت آسیب های آن و اتخاذ راهکارهای مرتبط، ضرورتی است که درباره آن با کارشناسان و متخصصان امر گفتگو کردیم.

* یقه بندان
معرفی آیین عزاداری شهر خلخال

* استاد الشعرا و المادحین مرحوم حاج ملا حسین مولوی 
کمتر کسی حاج غلامرضا سازگار را به طرز رسمی و شناسنامه ای می شناسد؛ از نظر هیاتی ها او شاعر و مداح اهل بیت(ع) است، شاعری دلسوخته و مداحی مردمی اما فرهیخته.
 درباره شخصیت حاج ملا حسین مولوی، گفت و گویی با غلامرضا سازگار از شاگردان ایشان انجام شده است.

* به یاد هاشم فیاض
برای اینکه یادی از استاد هاشم فیاض استاد بزرگ تعزیه، در  سومین سال درگذشت ایشان شده باشد مطلب این بخش، به این بزرگ بازمانده نسل تعزیه خوانان قدیمی ایران اختصاص دارد.


خبر و گزارش
* تصویر واقعی اسلام
   
به بهانه نمایش فیلم فتنه، گفتگویی با دکتر حسن عباسی پیرامون تاثیر آداب و رسوم آیینی بر تصور غرب از اسلام انجام گردیده است.     

* فتنه ای دیگر با فتنه به پا شد
تحلیل فیلم فتنه، انعکاس خبری و موضع گیری هایی که پس از اکران این فیلم انجام گرفته است، را در این قسمت می خوانیم.

* فعالیت ما قانونی است
در پی بخش اعلامیه هایی از سوی مدیریت حرم مطهر امام حسین(ع) در بیست و یکمین نمایشگاه کتاب تهران مبنی بر عدم ارتباط موسسات خارج از عراق که هدایا و نذورات مردمی را جمع آوری می کنند با حرم مطهر حضرت امام حسین(ع)، خیمه؛ گفت و گویی با منصور حقیقت پور، رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات و پشتیبانی عراق انجام داده است.

* گزارش تصویری از ساخت ضریح امام حسین(ع) در قم

* مهجوریت ارزش های محرم
صحبتهای آیت الله العظمی سیستانی و آیت الله شیخ علی عاملی کورانی در رابطه با محرم و عاشورا در عنوان منبر خیمه به چشم می خورد.

*گلدی فرمان شهادت بوگئجه
 در تورکجه خیمه، آشنایی با زندگی،شعر و اندیشه حاج رضا صراف تبریزی و معرفی کتاب صراف سخن آمده است.

* معرفی کتاب
کتاب هنر مرثیه خوانی
به قلم مهدی امین فروغی کاری از کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان و کتاب برای او کاری از مرکر مطالعات راهبردی خیمه با حمایت مسجد مقدس جمکران معرفی شده است. 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما