تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ ساعت ۱۰:۰۶
۰
کد مطلب : ۱۵۷۱
در آخرین نشست عاشورا پژوهی تاکید شد:

باید زیبایی های عاشورا به درستی برای جهانیان تبیین شود

به گزارش خیمه، در آخرین نشست از سلسله نشست های عاشورا پژوهی چهل منزل تا اربعین که از سوی مرکز مطالعات راهبردی خیمه در مجتمع فرهنگی شهید فهمیده قم برگزار شد، ابتدا میزگردی با حضور اسفندیاری، روان بخش و خسرو پناه از محقق، پژوهشگر و از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.

محمد اسفندیاری در این میزگرد گفت: توجه به اسلام و مقتضیات زمان علی رغم این که درصد سال گذشته به طور گسترده مورد توجه بوده است اما گذشتگان نیز به این نکته توجه داشتند و حتی در ادیان هم توجه به نیازهای هر زمان مورد بحث بوده است.

وی افزود: باید در معرفی امام حسین(ع) و قیام آن حضرت نیز به مقتضیات و نیازهای عصرحاضر توجه داشته باشیم و ارزش های موجود در قیام عاشورا را به مردم عصر خویش معرفی کنیم.

این محقق و نویسنده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نزاع بین امام حسین(ع) و یزید نزاع بین شیعه و سنی نبود بلکه نزاع بین کفر و دین و عدل و ظلم بود که باید برای معرفی آن حضرت و قیام عاشورا به مسلمانان و غیر مسلمانان از این دو نکته استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: پرچم امام حسین(ع) اختصاص به شیعه ندارد بلکه هر آزاده ای در دنیا می تواند این پرچم را به دست گیرد زیرا ظلم ستیزی و عدالت طلبی از شاخصه های این قیام است که موضوع مورد علاقه بشریت است.

اسفندیاری با بیان این که باید در محافل دنیا زیبایی های عاشورا را مطرح کنیم گفت: عاشورا دارای دو صفحه است یکی سیاه و دیگری سفید که متاسفانه تنها به صفحه سیاه آن که قهرمانش منفیش یزید است پرداخته شده است و این بدان خاطر است در عزاداری ها مردم جنایات را بدانند و بر مظلومیت ها گریه کنند.

وی یکی از بزرگترین زیبایی های عاشورا را حضرت زینب(س) دانست و گفت: باید به زیبایی های صفحه سفید عاشورا توجه کنیم و به جهانیان معرفی کنیم که کمتر به آن توجه شده است.

این عاشورا پژوه گفت: در خصوص معرفی عاشورا و قیام امام حسین(ع) به دنیا بسیار کم کار کردیم با که بر ما لازم است با توجه به شان آن حضرت گامی فراتر پیش گذاریم.


دشمن درصدد معرفی قمه زنی به عنوان نماد شیعه است

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی نیز در ادامه این میز گرد گفت: امام حسین (ع)به زمان خاصی در تاریخ تعلق ندارد، بلکه آن حضرت متعلق به همه عصرهاست.

حجت الاسلام و المسلمین قاسم روان بخش، افزود: قیام امام حسین و تاثیرات این قیام از گذشته تا اکنون ادامه داشته و تا ظهور امام عصر(عج) و تا برپایی قیامت ادامه خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: امام حسین(ع) نقش بسزایی در توجه مردم به ارزش های اسلامی، دین و باورهای دینی دارد.

وی با اشاره به گذشت بیش از 13 قرن از قیام عاشورا گفت: تاثیرات این قیام هنوز ادامه دارد و وجدان های پاک را مجذوب خود می کند و هر ساله تازه تر از گذشته می شود.

روان بخش افزود: امروز حادثه عاشورا و کربلا از مرزهای کشور شیعی ایران فراتر رفته و کشورهای اسلامی غیر شیعی نیز به دنبال الگوی گیری از امام حسین(ع) هستند و حتی توجه کشورهای غیر اسلامی نیز به امام حسین (ع)و قیام ایشان معطوف شده است.

وی ظلم ستیزی، عدالت طلبی، حق طلبی، آزادی خواهی، اصلاح طلبی به معنی واقعی از جمله شاخصه های قیام امام حسین(ع) برشمرد و گفت: امروز نه تنها عدالت طلبان، ظلم ستیزان و اصلاح طلبان واقعی جهان از قیام عاشورا بهره مند شدند بلکه هر کس از زاویه دید خود برداشت هایی از این قیام عظیم می نماید.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهی امام خمینی تاکید کرد: اگر جاذبه های امام حسین (ع)به درستی معرفی شود جوانان جهان را به خود مجذوب می کند و این وظیفه ماست که این جریان را به دنیا معرفی کنیم که جرقه های این امر در دولت جدید زده شده است و زمینه هایی برای معرفی صحیح امام حسین (ع)به جهانیان فراهم شده است.

حجت الاسلام روانبخش با اشاره به تاکید ائمه بر برپایی مجالس عزای امام حسین(ع) گفت: تکرار عزاداری هر ساله سبب انتقال فرهنگ عاشورا در بین نسل ها می شود که آثار خویش را نیز به جای می گذارد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران و پیروزی حزب الله لبنان برگرفته از الگوی عاشوراست که حاصل عزاداری های شیعی است.

این نویسنده با بیان این که دشمن برای انحراف عزاداری ها برنامه دارد خاطر نشان کرد: دشمن تلاش می کند عزاداری هایی را که مورد تاکید ائمه بوده است به گونه ای به انحراف بکشد که در این میان نقش مداحان در جلوگیری از این تحریفات بسیار مهم است نباید محتوا و شکل عزاداری زیر سوال رود.

وی از قمه زنی به عنوان نوعی تحریف در عزاداری ها یاد کرد و گفت: دشمن با استفاده از رسانه های گروهی درصدد است قمه زنی را به عنوان نماد شیعی معرفی و از آن در جهت تخریب شیعه استفاده می کند.

روان بخش افزود: دشمن تلاش با استفاده از زیبایی و جمال عزاداری آن را تخریب کنند و وظیفه ماست که عزاداری سنتی را با جلوه های زیبای آن بدون تحریف به مردم دنیا معرفی کنیم.


قمه زنی برگرفته از سبک عزاداری مسیحیت است

حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه، استاد حوزه و دانشگاه در ادامه این میز گرد گفت: برای تطبیق پیام امام حسین (ع)در عصر حاضر با ید یک گام جلوتر رویم و روش شناسی معرفت حسینی را انجام دهیم.

وی با بیان این که امام حسین (ع)حقیقتی بود که در قرن های گذشته قیام کرد افزود: با توجه به این که در عصر حاضر با انواع و اقسام تحولات روبرو هستیم باید روش شناسی قیام امام حسین(ع) را با مقتضیات زمان بسنجیم.

وی افزود: باید روش شناسی شناخت امام حسین (ع)را بدانیم و با چگونگی تطبیق آن با مقتضیات زمان تطبیق آشنا شویم.

وی با بیان این باید امام حسین (ع)را در کل ساختار اسلام بشناسیم و مورد بررسی قرار دهیم اظهار داشت: حسین (ع)جزیی از کل اسلام است و اگر ایشان از کل ساختار اسلام جدا شود آن حضرت را به درستی نشناختیم.

وی ادامه داد: باید اهداف قیام امام حسین(ع) را بشناسیم و با مقتضیات زمان تطبیق دهیم ودرس های بشتری از آن بیاوزیم.

وی افزود: اگر روش شناسی پذیرفته شود می توان در نحوه عزاداری ها نیز تجزیه وتحلیل عمیق تری داشته باشیم.

حجت الاسلام خسرو پناه قمه زنی و تیغ زنی را الگوهایی برگرفته از سبک عزاداری های مسیحیت دانست و گفت: متاسفانه این الگوها در فرهنگ عزاداری ما به سنت تبدیل شده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر ما هدف از قیام عاشورا را در عزاداری ها در نظر بگیریم می توانیم برخی از انحاء عزاداری جدید را بیاوریم که با اهداف قیام منافات نداشته باشد.

وی گفت: در دنیایی امروز نباید مکاتب را با قیام امام حسین(ع) تطبیق دهیم بلکه باید پرسش های جدید را از مکاتب مختلف گرفته و بر مکتب امام حسین (ع)عرضه کنیم و جواب بگیریم.


جنگ بین قبیله حق و باطل پایان نیافته است

محمد مهدی جعفری، استاد دانشگاه شیراز و مفسر نهج البلاغه نیز آخرین سخنران آخرین نشست از سلسله نشست های عاشورا پژوهی چهل منزل تا اربعین بود که طی سخنانی اظهار داشت: سخن گفتن در خصوص امام حسین (ع)و عاشورا از مسایل سهل است زیرا از مسایلی است که با تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم ما توام شده است هرگز هم از این زندگی بیرون نخواهد رفت و انشاالله تا انسانیت باقی است این مظهر انسانیت و آزادگی از یادها نخواهد رفت.

وی افزود: اما با گذشت زمانی طولانی از این قیام، عاشورا با مسایل مختلفی آمیخته است و باید بکوشیم آن چه حقیقت است از میان غیر حقیقت ها و باطل ها و آنچه شایسته این قیام بزرگ نیست بیرون بیاوریم.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به چگونگی ورود اسلام به عربستان و نجات بشر جاهلی توسط پیامبر اکرم، شکستن سنت ها، ایجاد وحدت و از بین بردن فرهنگ قبیله ای را از جمله دست آوردهای آن حضرت معرفی کرد.

وی به چگونگی غصب مقام خلافت امام علی (ع) بعد از پیامبر اکرم اشاره کرد و گفت: بازگشت به فرهنگ قبیله ای بعد از رحلت پیامبر نمودار شد و خلفا نیز دانسته و یا ندانسته تمام برنامه های پیامبر(ص) را برهم زدند.

جعفری به تحلیل دوران امامت امام علی(ع) و امام حسن(ع) پرداخت و گفت: در دوران امام حسن (ع)معاویه ای به گونه ای عمل کرد که مردم نمی توانستند حق و باطل را از هم تمیز دهند که امام حسن(ع) با برنامه ای حکیمانه موضع افشاگری و آشکاری حق بر مردم را در پیش گرفت.

وی گفت: بعد از امام حسن(ع)، امام حسین(ع) جای تامل ندید و برای اصلاح و احیا دین جدش و افشای باطل دست به قیام زد.

استاد دانشگاه شیراز افزود: یزید نیز که کینه اسلام را در دل دارد و حسین(ع) را نماینده اسلام می داند و می خواهد اسلام را ریشه کن کند که در نهایت امام حسین (ع)به شهادت می رسد.

وی گفت: باید سخنان امام حسین(ع) و اقدامات ایشان به صورت فیلم و کتاب برای کودکان، نوجوانان، جوانان به زبان های خارجی ارائه شود.
جعفری در ادامه به تحولات اسلام و شیعه در طول تاریخ بعد از قیام عاشورا پرداخت و دوران آل بویه را دوران خردگرایی، آزاد اندیشی و دوران زرین فرهنگ شیعی معرفی کرد.

وی همچنین گفت: در دوران صفوی نیز بر خلاف تصور این که شیعه ناب حاکم می شود متاسفانه ظاهر گرایی عزاداری های سنتی و تعزیه داری به سبک مسحیت رونق گرفت.

این محقق و نویسنده افزایش قمه زنی را در دوره قاجاریه دانست و گفت: علمای مشروطه خواه نیز با الهام از عاشورا و شعار آزادی خواهی، عدالت خواهی و ظلم ستیزی قیام مشروطه را به پا داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید تمام تلاش ها صرف بیان زیبایی فرهنگ عاشورا شود زیرا این فرهنگ نماینده شیعه، قرآن و اسلام است.

جعفری با اشاره به انحرافات ایجاد شده در فرهنگ عاشورا مخصوصا در نحوه عزاداری ها گفت: نه اسلام می میرد نه تشیع و نه نهضت حسینی منتها در طول تاریخ خسوف و کسوف و ضعف و قدرت دارد.

وی تاکید کرد: وظیفه ما همیشه تاریخ است که آن نقاط ضعف را آگاهانه و متناسب با زمان برای مردم تشریح کنیم تا مردم آگاه شوند و عزاداری ها اصلاح شود.

استاد دانشگاه شیراز گفت: باید در عزاداری ها حد معمول و منتطقی رعایت شود و در مجالس روضه خوانی اهداف قیام امام حسین (ع)بیان شود تا انشاالله این نهضت تا قیامت ادامه داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که حسین به عنوان بنی هاشم با یزید به عنوان بنی امیه نجنگید خاطر نشان کرد: امام حسین(ع) به عنوان قبیله حق با قبیله باطل جنگید .

جعفری در پایان با اشاره به پرچم سرخ گنبد امام حسین(ع)، جنگ بین قبیله حق و باطل پایان یافته ندانست و گفت: پرچم سرخ برگنبد امام حسین(ع) و در راس قبیله حق در اهتزاز است تا صاحب اصلی بیاید و انتقام خون حسین را از قبیله باطل بگیرد و آن وقت آن پرچم بازهم سبز خواهد شد.
  • آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

    آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

  • آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

    آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

  • آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

    آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

  • آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

    آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

  • آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

    آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

  • آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

    آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

  • آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

    آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

  • آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

    آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

  • آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

    آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

  • آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

    آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

  • آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

    آخرین نشست چهل منزل تا اربعین

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما