تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۶ ساعت ۱۰:۲۲
۰
کد مطلب : ۱۵۵۸
خسرو پناه، استاد حوزه و دانشگاه:

قمه زنی برگرفته از سبک عزاداری مسیحیت است

قمه زنی برگرفته از سبک عزاداری مسیحیت است
به گزارش خیمه، استاد حوزه و دانشگاه در آخرین نشست از سلسله نشست های عاشورا پژوهی چهل منزل تا اربعین که از سوی مرکز مطالعات راهبردی خیمه در مجتمع فرهنگی شهیده فهمیده قم برگزار شد، گفت: برای تطبیق پیام امام حسین(ع) در عصر حاضر با ید یک گام جلوتر رویم و روش شناسی معرفت حسینی را انجام دهیم.

حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه، با بیان این که امام حسین(ع) حقیقتی بود که در قرن های گذشته قیام کرد افزود: با توجه به این که در عصر حاضر با انواع و اقسام تحولات روبرو هستیم باید روش شناسی قیام امام حسین(ع) را با مقتضیات زمان بسنجیم.

وی افزود: باید روش شناسی شناخت امام حسین (ع)را بدانیم و با چگونگی تطبیق آن با مقتضیات زمان تطبیق آشنا شویم. 

این محقق با بیان این باید امام حسین(ع) را در کل ساختار اسلام بشناسیم و مورد بررسی قرار دهیم اظهار داشت: حسین(ع) جزیی از کل اسلام است و اگر ایشان از کل ساختار اسلام جدا شود آن حضرت را به درستی نشناختیم.

خسرو پناه ادامه داد: باید اهداف قیام امام حسین(ع) را بشناسیم و با مقتضیات زمان تطبیق دهیم ودرس های بشتری از آن بیاوزیم.

وی افزود: اگر روش شناسی پذیرفته شود می توان در نحوه عزاداری ها نیز تجزیه وتحلیل عمیق تری داشته باشیم. 

این نویسنده و محقق قمه زنی و تیغ زنی را الگوهایی برگرفته از سبک عزاداری های مسیحیت دانست و گفت: متاسفانه این الگوها در فرهنگ عزاداری ما به سنت تبدیل شده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر ما هدف از قیام عاشورا را در عزاداری ها در نظر بگیریم می توانیم برخی از انحاء عزاداری جدید را بیاوریم که با اهداف قیام منافات نداشته باشد. 

خسرو پناه در پایان گفت: در دنیایی امروز نباید مکاتب را با قیام امام حسین(ع) تطبیق دهیم بلکه باید پرسش های جدید را از مکاتب مختلف گرفته و بر مکتب امام حسین(ع) عرضه کنیم و جواب بگیریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما