تاریخ انتشار
شنبه ۷ مهر ۱۳۸۶ ساعت ۱۵:۱۲
۰
کد مطلب : ۱۵

"جامعه شناسی سیاسی قیام عاشور" ا بررسی شد

هجدهمین نشست از سلسله نشست های عاشورا پژوهی برگزار شد
"جامعه شناسی سیاسی قیام عاشور" ا بررسی شد
به گزارش خیمه، هجدهمین نشست از سلسله نشست های عاشورا پژوهی چهل منزل تا اربعین با موضوع «جامعه شناسی سیاسی قیام عاشورا» از سوی مرکز مطالعات راهبردی خیمه در مجتمع فرهنگی شهید فهمیده قم برگزار شد. 

حجت الاسلام دکتر داود فیرحی، مدرس دانشگاه تهران در این نشست که شب گذشته با حضور جمعی از اندیشمندان و دین پژوهان برگزار شد، گفت: حادثه عاشورا را می توان از زوایای گوناگون مورد مطالعه قرار داد و به بررسی و تحلیل آن پرداخت.

وی بر کاربرد نظریه های جدید در مطالعه عاشورا تاکید کرد و گفت: این نظریه های جدید نه تنها خدشه ای به این واقعه عظیم ایجاد نمی کند بلکه بر درک بیشتر از حوادث عاشورا کمک می کند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دو گونه مطالعه متنی و سنتی عاشورا خاطر نشان کرد: در مطالعه متنی بدون توجه به تاریخ تلاش می شود از لابه لای متون به جای مانده از عاشورا راهی به چرایی آن پیدا کرد و در مطالعه سنتی حوادث عاشورا از زبان ناظرین و روایان مورد بررسی قرار می گیرد.

وی در ادامه، تحلیل زمینه های اجتماعی و سیاسی پیدایی عاشورا را از عوامل موثر در شناخت بیشتر از این واقعه دانست و گفت: در جامعه شناسی سیاسی که در این تحلیل مورد توجه است تلاش می شود یک پدیده با توجه به روابط نیروهای سیاسی مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر فیرحی در این نشست جامعه شناسی تاریخی را نیز مورد توجه قرار داد و با بیان این که این نوع جامعه شناسی بازگشت به بررسی یک نقطه از تاریخ است، در تحلیل خود از واقعه عاشورا از 2 جامعه شناسی سیاسی و تاریخی استفاده کرد.

وی به تشریح وقایع سال های 41 تا 64 هجری پرداخت و گفت: پیدایش سلطنت اسلامی، به هم خوردن موازنه قدرت بین کوفه و شام، پذیرش شکست کوفیان و ... از جمله وقایعی است که در تحلیل جامعه شناسی سیاسی قیام عاشورا مورد توجه است.

مدرس دانشگاه تهران در ادامه به برخی دیگر از حوادث رخ داده در سال های 41 تا 64 هجری پرداخت و گفت: اعلام ولی عهدی یزید از سوی معاویه در سال 54 هجری بر خلاف عهد نامه سه دسته بنی امیه و طرح ایجاد موازنه در دولت توسط معاویه از دیگر عواملی است که در تحلیل قیام عاشورا باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به برخی دیگز از علل اجتماعی و سیاسی قیام امام حسین(ع)، عدم بیعت با یزید به علت نامشروع بودن خلافت وی و ماندگاری حادثه عاشورا به دلیل ارتباط رسانه ای که ایجاد شد را مورد توجه قرار داد و گفت: برخی از جنبش های اجتماعی در سرنوشتی قرار می گیرند که رهبران این جنبش های راهی جز طی طریق ندارند.

دکتر فیرحی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که فضای عمومی جامعه حکم می کرد امام حسین(ع) قیام کند، خاطر نشان کرد: اگر امام حسین(ع) در آن برهه از زمان سکوت می کرد زیر سوال بردن 4 سال خلافت حضرت علی (ع) بود.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما