تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۲
۰
کد مطلب : ۱۸۳۵۵

در این عصر مداحی دشوارتر از گذشته است

در این عصر مداحی دشوارتر از گذشته است
اکثر ایلامیان با صدایش آشنا هستند و صدایش بعنوان نمادی برای ایلام درآمده است و «پیرغلام حسینی» و مداح اهل بیت بودن برای او کفایت می‌کند و هر عنوان دیگری برای او را در حاشیه قرار می‌دهد، تسلط به زبان نواحی مختلف منطقه غرب کشور و مرثیه‌سرایی به این گویش‌ها او را آشنای همه کرده است تا آنجا که در برنامه‌ها و جشنواره‌های مراکز این استان‌ها حضور یافته و توفیق حضور در جرگه مداحان و پیرغلامان حسینی در محضر امام خمینی(ره) را از افتخارات خود می‌داند.

 حوزه هنری ایلام در برنامه‌ی عصرهای روشن میزبان «محمدعلی قربانی» بود که مجری برنامه او را «آهنگران ایلام»، یکی از سخنرانان وی را «نماد ایلام» و خود خویش را «محب حسین(ع)» معرفی کرد و صحبت‌های خود را با «عمری حسینیم و نمک‌گیر شدم * سال‌ها سر سفره‌ی حسین پیر شدم» شروع کرد و با اشاره به سخت بودن کار مداحی گفت: در این عصر مداحی دشوارتر از گذشته است و باید به ظرافت‌های آن آگاه بود تا آنچه ارائه می‌شود موجب رضایت خداوند متعال باشد و جوانان را هم بیشتر عاشق مکتب حسینی کند.

در ادامه «علی‌مراد مطیری» از مداحان میانسال ایلام از قربانی بعنوان الگوی مداحان قبل از انقلاب یاد کرد و گفت: مویه‌های کردی قربانی که با کار مداحی موازی بود در خاطره مردم این دیار باقی مانده است و یادم نمی‌رود که این مویه‌ها را ضبط می‌کردیم و برای ایلامیان مقیم عراق می‌فرستادیم و حتی رادیو کویت برخی مویه‌های محلی قربانی را پخش می‌کرد و جا داشت که تجلیل از این پیرغلام در مراسمی بزرگ‌تر انجام می‌‌شد.

«فرزاد یوسفی‌نژاد» نماینده بنیاد "دعبل خزاعی" در استان در فرصت بعدی هم از حوزه هنری تقدیر کرد و هم نغمه‌های قربانی را الهام‌بخش مداحان و نوکران مکتب حسین(ع) عنوان کرد.

بخشی از این عصر روشن به «حبیب‌الله منصورپور» شهردار ایلام ، اختصاص یافت که گفت: هر سازه با هر مصالحی عمری دارد و بالاخره یک روز عمرش به پایان می‌رسد اما فرهنگ اگر اصلاح شود راه خود را پیدا می‌کند و تعالی می‌یابد و قربانی در این عرصه وظیفه خود را بخوبی انجام داده است.

وی ادامه داد: امروز با نام میمک و قلاقیران ایلام تداعی و با نام این پیرغلام اباعبدالله نیز ایلام شناخته می‌شود.

شهردار ایلام در ادامه صداقت، اشعار با محتوا و صدای صمیمی را از ویژگی‌هایی دانست که قربانی را بعنوان نمادی برای استان تبدیل کرده است.

بخش پایانی برنامه صحبت‌های این پیرغلام بود که گفت: قرآن را نزد «ملافرج صادقیان» فرا گرفتم و در سن ۱۵ سالگی در حسینیه‌های گلشنی،زرین‌چنگ و شریف‌نیا آغاز کردم و بعد به مسجد والی و مسجد جامع رفتم و امروز هم در خدمت مسجد ابوالفضل هستم.

قربانی اولین و شلوغ‌ترین مجلسی را که در آن مرثیه‌سرایی کرده را مربوط به روز شهادت شهید«احمد کشوری» در ایلام، عنوان کرد و گفت:آن روز مردم ایلام انگار فرزند خود را از دست داده‌ بودند در سوگ احمد می‌گریستند و وداعی با شکوه با پیکر آن خلبان شجاع انجام دادند و از آن روز بود که میدان شهید کشوری نامگذاری شد.

حضور در محضر امام خمینی(ره)، خاطره‌ی شیرین قربانی بود که گفت: در این مراسم این شعر را در محضر امام از "شهیدان غرق خود در دشت مهران گفتم که در «خون تپیدند و خوش آرمیدند.»

در ادامه قربانی از کار ناتمام مانده‌اش در مورد آزادی مهران که تقلیدی از «محمد عبدالوهاب» مصری است گفت و دبیر شب‌های روشن هم قول داد که حوزه هنری به انجام این برنامه به او کمک کند.

از پدر گفتنِ «کامران قربانی» و شعر خوانی «غزل سپیدنامه» و اجرای ساز توسط «اخلاقی» از هنرمندان ایلام از دیگر برنامه‌های این عصر روشن بود.

در پایان هدایایی از طرف حوزه هنری، سازمان تبلیغات اسلامی ،کانون مداحان استان به قربانی اهداء شد.

















مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما