تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۳
۰
کد مطلب : ۲۲۳۰۲

برگزاری اولین همایش تجلیل از پیرغلامان و نوگلان حسینی در روستای چاهستان

برگزاری اولین همایش تجلیل از پیرغلامان و نوگلان حسینی در روستای چاهستان
به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، اولین همایش تجلیل از پیرغلامان و نوگلان حسینی وهمچنین یادمان شهداء و مرحومین تعزیه خوان دهستان چاهستان با همکاری شورای اسلامی و دهیاری دهستان دهنو با حضور طاهر قریشی ریئس هئیت مدیره انجمن تعزیه شهرستان بندرعباس، حجت‌الاسلام والمسلمین مریدی مسئول فرهنگی و امام جماعت روستای چاهستان، اعضای انجمن و شورای تعزیه خوانی بندرعباس و منبرهای تعزیه خوانی مختلف استان در حسینیه اعظم این روستا برگزار شد.

سپس موسی خارا از مسئولین فرهنگی روستای چاهستان در ابتدای این همایش، ضمن تشکر و قدردانی از حضور تعزیه خوانها، خواستار حضور و همکاری بیش از پیش اهالی روستا در برنامه های فرهنگی، اجتماعی و عمرانی این روستا شد.

وی ضمن ابراز خرسندی از دیدار باپیرغلامان و بزرگان که عمر خود را وقف خدمت به مردم و اهلبیت (ع)، گزارشی از فعالیتهای مذهبی در این روستا ارائه داد.

در ادامه هادی عرب موسس و بنیانگذار انجمن تعزیه در استان تجلیل از پیرغلامان حسینی را یکی از وظایف و برنامه های ثابت و مهم انجمن و شورای تعزیه عنوان کرد و ادامه داد: تا کنون به دیدار بیش از صد پیرغلام در سراسر استان رفتیم و از نزدیک به سخنان و درد دلهای های آنها گوش کرده و از تجارب گرانسنگ آنها جهت ادامه فعالیت خود استفاده خواهیم برد.

عرب، تجلیل از پیرغلام را احترام به عزاداری حسینی عنوان کرد و گفت: اجر و پاداش این کار کمتر از زیارت قبور اهلبیت (ع) نیست چرا که این پیرغلامان عمر پربرکت خود را در منبرها و مساجد و تربیت نسل جوان و نوجوان جامعه سپری کرده اند.

موسس انجمن تعزیه خوانهای استان در ادامه، امنیت و آسایش امروز جامعه را مدیون خون شهداء و امام شهداء دانست و افزود: اگر می خواهیم راه این شهداء را ادامه دهیم باید پیرو ولایت فقیه که همان ولایت رسول خدا (ص) است باشیم و با اطاعت از فرامین مقام معظم رهبری به سعادت دنیا و آخرت نائل شویم.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین مریدی امام جماعت روستای چاهستان، پیرغلامان را مایه افتخار و برکت جامعه خواند و گفت: باید در کنار عزاداری بر اهل بیت (ع) تعزیه خوانها به مسائل مذهبی و شرعی خود پایبند باشند باید اهل مطالعه و پژوهش باشند امروز نباید خرافات و بدعتها در مراسمات عزاداری بخصوص تعزیه جایگاهی داشته باشد بلکه با همت خود تعزیه خوانها تحریفات و اشعار نامناسب از تعزیه خوانی ها حذف شود واین کار مهم بعهده خود تعزیه خوانها می باشد.

گفتنی است در ادامه همایش، مراسم سنگ زنی (چک چکو ) و دمام و چاوش خوانی توسط منبر امام رضا (ع) محله چاهستانی ها اجرا شد. سپس چندین کلیپ از برنامه های مختلف تعزیه خوانی به نمایش در آمد و از خانواده شهداء روستا؛ از عوامل پیرغلامان و نوغلامان، تعزیه خوانها و منبرها و ملاهای روستا چاهستان با اهداء لوح سپاس از سوی انجمن و شورای تعزیه خوانی بندرعباس قدردانی شد.

همچنین در حاشیه برگزاری این همایش، اعضای انجمن تعزیه بندرعباس ضمن حضور در مراسم غبارروبی قبور شهدای هشت سال دفاع مقدس با پیرغلام حاج مختار حاجبی چاهستانی ملا منبری و تعزیه خوان دیدار و لوح تقدیری به رسم یادبود به وی اهدا کردند.









مرجع : سازمان تبلیغات اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما