تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۷
۰
کد مطلب : ۲۲۳۹۰

مقام جورج جرداق انديشمند لبناني در يزد ارج نهاده شد

مقام جورج جرداق انديشمند لبناني در يزد ارج نهاده شد
رئيس بنياد بين المللي نهج البلاغه، دوشنبه شب در مراسم بزرگداشت جورج جرداق اظهار داشت: عشق و ارادت به حضرت علي (ع) در گفته ها و سخنان جورج جرداق به عنوان يك نويسنده مسيحي موج مي زد كه اين ارادت و عشق نشان از شناختي بود كه او نسبت به حضرت علي (ع) داشت.

آيت ‌الله سيدجمال الدين دين ‌پرور با اشاره به اينكه جورج جرداق از زمان كودكي توسط برادر خود كه بعدها فيلسوف شد، با كتاب نهج البلاغه آشنا شد، عنوان كرد: عشق به امام علي (ع) در واقع از كودكي در جورج جرداق نهادينه شده بود.

دين ‌پرور خاطرنشان كرد: وقتي جرداق كتاب "امام علي، صداي عدالت انساني" را نوشت، بسياري او را كمونيست خواندند در حالي كه اين نسبت ‌ها به او نارواست زيرا او از حضرت علي (ع) نوشت و افكار ايشان با اين نظام‌ ها همخواني ندارد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر اينكه براي شناخت هر مكتبي بايد به دنبال شناخت افراد شاخص آن مكتب برويم، عنوان كرد: جورج جرداق نيز از كودكي با شخصيت حضرت علي (ع) آشنا شد.

سفير سابق ايران در لبنان نيز در اين مراسم اظهار داشت: جورج جرداق تنها يك كتاب به رشته تحرير درنياورد بلكه كتاب او يك حقيقت را در لبنان زنده كرد كه تاثير اين حقيقت بين ‌المللي شد.

غضنفر ركن ‌‌آبادي عنوان كرد: او تاثيرگذاري گسترده ‌اي در سراسر جهان به ويژه لبنان داشت كه اميدواريم مسير او تداوم پيدا كند.

محمدمهدي جعفري، يكي از مترجمان برجسته كشور نيز در اين مراسم با اشاره به كتاب جورج جرداق با عنوان امام علي (ع) صداي عدالت انساني اظهار داشت: اين كتاب جايگاه ويژه ‌اي در جهان به ويژه جهان اسلام پيدا كرده كه اين كتاب حاصل ۲۰۰ بار مطالعه نهج ‌البلاغه توسط اين نويسنده است.

وي بيان كرد: جرداق از زماني كه به مدرسه مي ‌رفت و به جاي درس خواندن به جنگل و كوهستان رفته و در آنجا شعر مي‌سرود و توسط برادرش با نهج‌البلاغه آشنا شد، به شخصيت حضرت علي (ع) علاقمند شد تا جايي كه خودش در كتابي گفته است وقتي نهج‌ البلاغه را مطالعه كردم، گمشده خود را در آن يافتم و ديدم امام علي (ع) به نحوي هستي را توصيف كرده كه من در ايده‌ آل‌هايم به دنبال اين دنيا هستم.

جعفري با بيان اينكه جرداق براي پي بردن به ابعاد شخصيتي حضرت علي (ع) كتاب‌ هاي متعددي در مورد ايشان را مطالعه كرد، افزود: جرداق مي‌ گويد در اغلب كتاب ‌ها به حضرت علي (ع) تك‌ بعدي پرداخته شده بود و همه از شمشير بران و دلاوري ‌هاي او در جنگ‌ها گفته ‌اند و كسي حق را به طور كامل در مورد امام علي (ع) نگفته است.

اين مترجم و استاد دانشگاه عنوان كرد: جرداق براي پي بردن به شخصيت حضرت علي (ع) كتاب‌هاي غيرمسلمان‌ ها را خواند و در نهايت نيز به خود نهج ‌البلاغه مراجعه كرد و با اين مطالعات خود، شيفته شخصيت حضرت علي (ع) شد تا جايي كه هر گاه از او خواسته شد تا در مورد ديگران نيز كتاب بنويسد، گفته بود تا زماني كه از علي مي‌ نويسم، از شخص ديگري نخواهم نوشت.

وي با اشاره به تحليل جرداق از حقوقي كه حضرت علي (ع) براي بشر قائل است و مقايسه آن با اعلاميه جهاني حقوق بشر اظهار داشت: جرج جرداق مي‌گويد در اعلاميه جهاني حقوق بشر، نويسندگان آن لاف و گزاف گفته ‌‌اند و گويي همه بندگان خدا را خريده ‌اند و حال بر سر آنها منت دارند كه اعلاميه حقوق بشر را براي آنها نوشته ‌‌اند و با تمام نواقصي كه دارد، آن را به مردم ارزاني كرده ‌اند.

جعفري ادامه داد: اما امام علي در حقوق بشر خود لاف و گزاف نگفته زيرا اعلاميه حقوق بشر حتي اگر اجرا بشود، باز هم حقوق همه مردم را در بر ندارد اما آنچه علي (ع) گفته است، اكثريت و اقليت، مسلمان و غيرمسلمان، اين نژاد و آن نژاد نمي‌شناسند.

جورج جرداق نويسنده، شاعر و نمايشنامه نويس مسيحي لبناني و استاد ادبيات دانشگاه بيروت بود كه در ۱۴ آبان ۱۳۹۳ درگذشت.

او ۳۰ جلد كتاب تاليف كرده كه مهمترين اثر وي كه به فارسي نيز ترجمه شده است، الامام علي صوت العداله الانسانيه در پنج جلد بوده است كه اين كتاب توسط سيدهادي خسروشاهي در سال ۱۳۴۲ به فارسي ترجمه و منتشر شد.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما