تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۴
۰
کد مطلب : ۲۲۴۵۹

مداحان باید از تحصیلات حوزوی برخوردار شوند

داشتن صدای خوب تنها شاخصه یک مداح نیست
مداحان باید از تحصیلات حوزوی برخوردار شوند
میرزا ابوالقاسم نایب حسینی درآخرین فصل از پاییز سال ۱۳۳۰درمحله حاجی یوسف یزد ودرخانواده ای منتسب به اهل بیت به دنیا آمد. وی نوحه خوانی را اولین بار، درسنین نوجوانی و درکناربرادربزرگترش در هیئت حاجی یوسف آغاز کرد .

میرزا ابوالقاسم، با تشویق ها و حمایت های یکی از مسئولین هیئت به نام حاج آقا بیطرف، به طور حرفه ای مداحی را فرا گرفت و چندین سال درمحله حاجی یوسف و در کناربرادر، نوحه خوانی کرد تا اینکه در محله آبشور سکنی گزید و از آن پس، تاکنون در این محله نوحه خوانی می کند.
گفتگوی یزد امـــــــــــــروز را با این خادم سیدالشهدا(ع) بخوانید:

جنابعالی به عنوان یکی از مداحان پیشکسوت استان، لطفا بفرمایید نقش مداحان درترویج فرهنگ عاشورایی چگونه است؟

بزرگترین نقش را در ترویج این فرهنگ مداحان دارند چرا که امروزمردم تشنه حرف های تازه هستند حرف هایی درباره شجاعت ؛سخاوت، شهامت وشهادت خاندان آل الله به ویژه حضرت حسین بن علی و یاران باوفایش با زبان شعرسخن بگویند واهدف قیام عاشورا را تبیین نمایند.

شما در صحبتهایتان به زبان شعر اشاره فرمودید به نظر شما ویژگی یک شعر خوب چیست؟

به جرأت می توانم بگویم عزاداری در یزد معنی و مفهوم خود را پیدا نکرده است. متاسفانه برخی عزادری های رنگ وبوی ریاکاری گرفته وبرخی مردم آنقدر که برای سبک وآهنگ اهمیت قائلند در انتخاب اشعار دقت نمی کنند وبه همین دلیل مادحین نیز بدون در نظر گرفتن محتوایی شعرنوحه، تنها به دنبال آهنگ های جذاب هستند که این خود یکی از آفات مداحی است.

از آفات مداحی سخن به میان آمد به نظر شما آفات دیگری که گریبانگیر هیئات و جامعه مداحی شده کدامند؟

یکی ازآفت های امروز، در جامعه مداحان عدم داشتن تحصیلات حوزوی مداحان است.البته خود بنده نیز تحصیلات حوزوی ندارم ولی سعی کردم شعرهایی که برای مداحی انتخاب میکنم پر محتوا باشد و ابتدا به دل خودم بنشیند.متاسفانه برخی مسئولین نیز تنها صدای خوب را شاخصه یک مداح می دانند و این ازدیگر آفات مداحی است.

الگوی شما در مداحی چه کسانی بوده اند و از وجود چه اساتیدی بهره برده اید؟

از محضراساتیدی همچون گلاب ؛ناصر بافقی و مرحوم استاد مازارچی بهره برده و الگو گرفته ام.

شغل جنابعالی چیست؟ارتزاق از طریق مداحی را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر بازنشسته هستم اما حدود ۲۵ سال راننده تاکسی و ۱۵سال کارگربیمارستان بودم ویکی از افتخاراتم این است که بابت نوحه خوانی ازهیچ هیئتی پول نگرفته ام و تنها هدفم استفاده معنوی بوده است اما متاسفانه بعضی از مداحان فقط به دنبال درآمد هستند وتوجه چندانی به معنویات ندارند.

چرا جوانان سبک های قدیمی را نمی پسندند درحالی که برخی آهنگ های قدیم فوق العاده دلنشینند و برخی ماندگار شده اند؟

متاسفانه سلایق و ذائقه ها خیلی تغییر پیدا کرده در گذشته سبک ها حزن انگیز بود وسینه زن را در حال و هوای غم وعزا می برد اما درسال های اخیربیشترسبک ها به سمت موسیقی هایی بعضا مبتذل تمایل پیدا کرده و سینه زن ها هم در این فضا ها سیر می کنند و باید مادحین در کنار روحانیت دست به دست یکدیگر بدهند و با سبک های جذاب و حزن انگیز فضای موجود را تغییر دهند.

جنابعالی سبک هایتان را از چه کسی اقتباس می کنید؟

تمام سبک های من متعلق به خودم می باشد،از کسی اقتباس نمی کنم و کلاس موسیقی هم نرفتم و اصولا با موسیقی مخالفم.

به عنوان یک پیشکسوت چه توصیه ای به جوانان علاقه مند به مداحی دارید؟

وادی مداحی وادی عشق و شورو نوکری است و چه سعادتی از این بالاتر که کسی لیاقت ورود به این دستگاه را پیدا کند البته فردی هم که این شایستگی را پیدا می کند باید قدردان آن باشد و خود را به اخلاق و رفتار اهل بیت شبیه سازد.

همان گونه که مستحضرید،امسال شب یلدا با رحلت پیامبر و شهادت امام حسن(ع) مقارن شده، به نظرشما در این شب چگونه می توان فضایل اخلاقی پیامبر(ص) و امام حسن(ع) را ترویج داد؟

به نظربنده باید شعرای آیینی ما ،شعرهایی متناسب با این شب بسرایند و در اختیار مادحین وهیئات قراردهند تا با خواندن این اشعار در بالای منابر هم به رسومات احترام گذاشته شود و هم حرمت حضرت رسول و خاندان ایشان حفظ شود.

در پایان اگر خاطره ای از ابتدای مداحی تان تاکنون دارید بفرمایید؟

در سن ۱۴سالگی دریک کارخانه کارمی کردم که دستم شکست در آن حال مرا حال پشت کردند و من هم برایشان نوحه می خواندم این خاطره را هرگز فراموش نمی کنم وامسال هم، ده روزمانده به محرم، به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان بستری شدم و با توسل به امام حسین(ع) شفا یافته ودرهیئت نوحه خوانی کردم و ازاربابم می خواهم که تا زنده هستم و نفس دارم برای حضرتش نوکری کنم.
مرجع : یزد امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما