تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۹
۰
کد مطلب : ۲۵۳۰۸

ظرفیت بالقوه نوقلمان برای بارور کردن شاخه‌های ادبیات دینی

ظرفیت بالقوه نوقلمان برای بارور کردن شاخه‌های ادبیات دینی
غزل تاجبخش از شاعران آیینی پیشکسوت کشورمان عنوان کرد: باید در تربیت نوقلمان به صورت ظریف و هوشمندانه، آنها را به سرودن اشعار اجتماعی دینی و حساسیت به مسائل پیرامون‌شان تشویق کنیم. به نظر می‌رسد بیشتر جوانان ما در سرودن اشعارشان حتی در حوزه ادبیات دینی، در پیله تنهایی قرار دارند و با جامعه بیگانه‌ هستند.
صاحب مجموعه شعر «بچه‌هایم گل سرخ» با تاکید بر اینکه بیشتر جوانان امروز جامعه ما به خودسانسوری در بیان اندیشه‌های اجتماعی خود دچار شده‌اند، افزود: جمع کردن جوانان هنرمند و صاحب ذوق ادبی در محافل دوستانه شعر، هنر و داستان آنها را از انزوا و گرفتاری‌های فکری ناشی از حساسیت روح آنها نجات می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه والدین، مدارس و دانشگاه‌ها همچنین نهادهای اجتماعی باید درباره وضعیت فعلی گرایش جوانان به اشعار غیر اجتماعی و صرفاً عارفانه و شاعرانه احساس خطر کنند، گفت: باید به جوانان بیاموزیم که به عنوان عضوی از جامعه مسئولیت دارند و باید با اراده قوی در راه حل مشکلات و معضلات اجتماعی گام بردارند.

ارشاد در صدور مجوز آثار نوقلمان کمتر سخت بگیرد
تاجبخش با بیان اینکه باید سخت‌گیری‌های وزارت ارشاد در صدور مجوز کتاب‌های شعر و داستان نوقلمان کاهش یابد، افزود: جوانی که با سخت‌گیری‌ بیش از اندازه روبه‌رو شود از جامعه سر خورده می‌شود و وقتی نتواند ذوق ادبی خود را شکوفا کند به اعتیاد و ناهنجاری‌های اجتماعی روی می‌آورد.
این شاعر آیینی پیشکسوت کشورمان عنوان کرد: متاسفانه دیده می‌شود نوعی یأس و ناامیدی و انزوا در اشعار نوقلمان ما حتی در شاعران دینی دیده می‌شود که باید برای رفع آن برنامه‌ریزی شود.
صاحب مجموعه شعر «بچه‌هایم گل سرخ» با تاکید بر اینکه در تربیت نوقلمان حوزه ادبیات دینی باید با شیوه‌های مناسب ضمن احترام و تشویق جوشش‌های درونی جوانان، مانع از خارج شدن آنها از ضوابط ادب و مصالح جامعه شویم، افزود: به عبارت دیگر باید به جوانان بیاموزیم که بر احساسات خود مسلط باشند تا اشعار آنها دردی را از جامعه برطرف کند و به هنری قابل استفاده برای دیگران تبدیل شود.

بارور کردن شاخه‌های ادبیات دینی
وی با اشاره به اینکه نوقلمان، فرزندان شاعران و نویسندگان انقلابی و پیشکسوت کشورمان هستند و ظرفیت آن را دارند که شاخه‌های ادبیات دینی را بارور کنند، شعری را در این باره بازخوانی کرد که مضمون آن به این شرح است؛ «بچه‌هایم گل سرخ/ بچه‌هایم همه نور/ بچه‌هایم همه عشق/ بچه‌هایم چو بهار/ توی هر ساقه خودکار گلی می‌کارند».

تاجبخش با بیان اینکه اکنون کالاهای غیرفرهنگی بیشتر از کتاب و محصولات تولید اندیشه در اختیار جوانان هستند، افزود: تعداد کتاب‌فروشی‌های کشور حتی در پایتخت محدود است و دسترسی جوانان به کتاب‌های مفید به آسانی دسترسی آنها به محصولات تفریحی و فانتزی نیست؛ بنابراین وقتی کتاب در دسترس نباشد، قلم نیز به گردش در نمی‌آید و استعدادهای ادبی شکوفا نمی‌شوند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما