تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۴۱۷۳

شعر منجر به پرورش حس دینی در کودکان می‌شود

شعر منجر به پرورش حس دینی در کودکان می‌شود
غلامرضا بکتاش، شاعر کودک و نوجوان گفت: شعر مانند یک حس لطیف عمل می‌کند و باعث رسیدن بچه‌ها به حس دینی و پرورش حس دینی در آن‌ها می‌شود.

وی افزود: خداوند به ما چشم و گوش و حس‌های دیگری عطا کرده تا از آن استفاده کنیم‌، همین حس‌ها باعث شده تا ما از طبیعت انتظار داشته باشیم و از آن برای رشد و تعالی خود استفاده کنیم و به معرفت در فضایی که خداوند به ما وعده داده برسیم.

بکتاش ادامه داد: ما مسلمان هستیم بنابراین بخشی از آموزه‌های دینی ما درباره زندگی امامان وائمه اطهار(ع) است، همین آموزه‌ها تأثیر‌گذار است و باعث پرورش حس دینی در مخاطب می‌شود.

وی عنوان کرد: وقتی «شعر دو کاج» از محمد‌جواد محبت را می‌خوانیم متوجه می‌شویم در آن هیچ اشاره‌ای به خداوند ندارد، ولی بیان صفاتی مانند تحمل کردن دیگران، محبت‌، مهربانی از صفات خداوند است که این باعث پرورش حس دینی و یک آگاهی در مخاطب می‌شود.

نویسنده کتاب «حال غنچه خوب» ابراز کرد: این وظیفه مخاطب است که این اشعار را به هم ربط دهد و یک نقطه طلایی را در آن پیدا کند همین کار باعث پرورش حس دینی در کودکان می‌شود.

گاهی شعر دینی به طور مستقیم درباره خدا سروده نمی‌شود

وی افزود: این را باید مورد توجه قرار داد که شعر دینی حتما نباید به طور مستقیم درباره خدا سروده شده باشد، بلکه شعری که در آن کمک به همنوع‌، ایثار، فداکاری بیان می‌شود در آن خداوند نمود پیدا می‌کند.

بکتاش اظهار کرد: یکی از بهترین کتاب‌های حوزه شعر مذهبی و پرورش حس دینی کتاب «نان و پروانه» اثر حسین حداد و مصطفی رحمان دوست است که شامل ۷۰ شعر درباره امامان و ائمه اطهار(ع) است.

نویسنده کتاب «خط خطی‌های من» افزود: کتاب «با دعای باران» که در سال ۸۷ کتاب فصل جمهوری اسلامی شد‌ و سرودن آن چهار سال طول کشید و به چاپ چهارم نیز رسید نیز به نظر من کتابی مخصوص پرورش حس دینی است.

یادآور می‌شود، غلامرضا بکتاش جایزه هایی چون کتاب سال سلام بچه ها، کتاب فصل، جشنواره ی مطبوعات کودک و نوجوان و … در کارنامه کاری خود دارد و داور جشنواره‌هایی چون چون بین‌المللی شعر فجر بوده است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما