تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۹
۰
کد مطلب : ۱۷۶۹۵

نوحه خوانی مناسب كودك و نوجوان نداریم

نوحه خوانی مناسب كودك و نوجوان نداریم
به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری؛ مراسم «نخستین شب شعر كودكان و نوجوانان حوزه هنری» از ساعت ۱۶ در سالن مهر با حضور علیرضا قزوه، محمد سرشار، موسی بیدج، جواد محقق، افسانه شعبان نژاد، ناصر كشاورز، محمد كاظم مزینانی، بابك نیك طلب، رودابه حمزه ای، حمید هنرجو، مریم اسلامی، كمال شفیعی، عزت الله الوندی، طیبه شامانی ، سعیده موسوی زاده، محمد سرور رجایی و جمعی از شاعران و هنرمندان برگزار شد.

در این مراسم افسانه شعبان نژاد ضمن اشاره به اینكه شعر خردسال از شعر كودك و نوجوان دشوارتر است به خواندن اشعار خود پرداخت كه یكی از آنها با این مطلع آغاز شد: دوباره چلچله می آید/ دوباره پنجره می خندد/ و از كنار درختان سكوت خواهد رفت/ و با صدای كش كش جارو / از آسمان اتاق عنكبوت خواهد رفت ...

همچنین جواد محقق یكی دیگران از شاعران حاضر در «نخستین شب شعر كودكان و نوجوانان حوزه هنری» بود كه یكی از اشعار خود را به مناسبت ایام مبارك دهه فجر خواند كه در زیر آمده است: سال ها پیش پیرمردی بود/ كه دلش آسمان آبی بود/ باغ سر سبز آرزوهایش/ مثل یك روز آفتابی بود/ وقتی آواز عشق سر می داد/ شهر سرشار زندگی می شد/ دل به سجاده می نشست آرام / سینه لبریز بندگی می شد/ می نشستیم روی پله صبح/ مرگ شب را دوباره می دیدیم/ اینك آن مرد مهربان رفته است/ یادش اما هنوز هم با ما ست/ باز هم می بینمش در این خانه/ آری آری هنوز هم اینجاست.

در ادامه وحید ضیایی گفت: كودكان را نباید دست كم گرفت نباید تنها به بزرگسالان اعتنا كرد، از مسیح (ع) نقل شده كه انسان به ملكوت آسمان راه نمی یابد مگر آنكه كودك شود.

وی اظهار داشت: هر انسانی برای رشد خود نیازمند عبور از سه مرحله است اول مرحله شتر ی یعنی زمانیكه هر چه بار انسان كنند می برد ، دوم مرحله شیری یعنی زمانیكه به آداب كهن همچون شیر حمله می برد و سوم كودكی . هیچ فیلسوفی نمی‌تواند به مقام اعلای خود برسد الا اینكه به مقام كودكی بازگردد. برای مومن بودن و فیلسوف بودن باید كودك بود و كودك شد و نگاهمان نباید به این موضوع ساده و ابتدایی باشد.

ضیایی در پایان سخنانش گفت: كودكان ما امروز در معرض رسانه‌هایی مانند شبكه‌های ماهواره ای هستند. بچه های ۷-۸ ساله ما امروز در مورد اینگونه رسانه‌ها صحبت می‌كنند به همین خاطر است كه معتقدم نمی‌شود با آنها تنها با زبان پند و اندرز صحبت كرد بلكه باید اوج اندیشه مان را در قالب بیانی ساده بریزیم و برای آنها بگوییم تا بفهمند.

بابك نیك طلب از دیگر شاعران حاضر در این مراسم هم در سخنان كوتاهی اظهار داشت: هنوز كه هنوز است یك مجموعه مناسب برای ادبیات كودك و نوجوان وجود ندارد كه كنار هم بنشینند و حرف بزنند و آثارشان را برای هم بخوانند و نقد كنند. به عبارتی دیگر جا ‌هایی هست اما در عین حال نیست.

وی همچنین گفت: هنوز یك مجموعه مناسب برای كودكان با موضوع نوحه خوانی و سینه زنی و یا زیارت كردن نداریم در حالی كه كودكان در تمامی این آئین‌ها در صف اول قرار دارند و در اینگونه مراسم ها تعداد آنها بیشتر از بزرگسالان است.

نیك طلب افزود: ما همیشه تلاش می‌كنیم تا بچه‌ها حرفهایمان را بپذیرند یعنی آرمانها و عقیده‌مان را به زبان آنها بیان می‌كنیم در حالی كه مخاطب شعر كودك و نوجوان خودش یك مسئله مستقل است و نمی‌شود بدون توجه به او و تنها بر پایه تفكر خودمان برای او اثر ادبی تولید كنیم باید یك بار هم كه شده بپذیریم كه به این مسئله بیندیشیم كه مخاطب ما كیست؟ چه می خواهد؟ و برای خواست او چه برنامه‌ای داریم؟

در ادامه این مراسم نیز شاعران دیگری همچون حمید هنرجو، عزت اله الوندی، مریم اسلامی، رودابه حمزه ای ناصر كشاورز و سرور رجایی اشعار خردسال و كودك و نوجوان خود را خواندند.
مرجع : حوزه هنری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما