تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۵
۰
کد مطلب : ۲۵۶۶۷

داستان زندگی حضرت زینب منتشر می‌شود

ادبیات مذهبی باید جذاب باشد
داستان زندگی حضرت زینب منتشر می‌شود
مژگان شیخی، نویسنده کودکان و نوجوانان درباره‌ علت گرایش خود به تألیف ادبیات مذهبی گفت: البته من در ژانرهای مختلفی برای کودکان و نوجوانان می‌نویسم، اما فکر می‌کنم در حوزه‌ى ادبیات مذهبی کارهای ما بیش‌تر تاریخی بوده است. درحالی‌که در این زمینه باید برای کودکان نثری قابل فهم و دارای کشش و جذابیت‌های خاص ادبی ایجاد کرد.

مژگان شیخی که پیش از این ۱۰ جلد از داستان‌های «کلیله و دمنه» را ویژه‌ى کودکان و در انتشارات قدیانی راهی بازار کرده بود، بنا دارد تمام داستان‌های این اثر کهن را ویژه همین گروه سنی بازنویسی کند. این مجموعه احتمالا ۴۰ قصه را دربرمی‌گیرد.

«۱۰ قصه از امام رضا (ع)» در کنار «۱۲ قصه‌ى تصویری از پروین اعتصامی» هر دو از انتشارات قدیانی در کنار «دفترچه خاطرات کلاغ» از انتشارات ذکر، از تازه‌های این نویسنده کودکان و نوجوانان هستند.

مژگان شیخی، همچنین پیش از این مجموعه «۳۰ شب، ۳۰ قصه» را منتشر کرده بود. او قصه را نوشته‌ای تخیلی و سرگرم‌کننده دانست که روان، آموزش‌دهنده، جذاب و هیجان‌انگیز است و گفت: قصه‌ها در قالب تمثیل به بیان آرزوهای بچه‌ها می‌پردازند و این امر، موجب می‌شود که کودکان در مورد پدیده‌ها و مسائل گوناگون فکر کنند و این اندیشیدن، تخیل آنان را برمی‌انگیزد و سازمان‌های دولتی چون وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و ... باید از قصه‌گویان و قصه‌نویسان حمایت کرده و به گردآوری و انتشار قصه‌هایشان بپردازند.

نویسنده مجموعه «۳۰ شب، ۳۰ قصه» به این‌که امروزه قصه‌گویی یکی از بهترین و ساده‌ترین شیوه‌های آموزش است، اشاره و بیان کرد: امروز، معلمان در همه جای دنیا از قصه برای انتقال دانستنی‌ها به کودکان بهره می‌برند، اما آموزش و پرورش ما همچنان از همان روش‌های قدیمی استفاده می‌کند و قصه‌گویی و قصه‌خوانی برای کودکان را کاری بیهوده و بی‌نتیجه می‌داند.

به گفته شیخی، نظام آموزشی ما با تحولات روز همگام نیست؛ وگرنه ساعتی را به قصه‌گویی و قصه‌خوانی دانش‌آموزان اختصاص می‌داد؛ معلمان باید دوره‌های قصه‌خوانی ببینند و با داستان‌ها و افسانه‌ها آشنا شوند؛ چرا که تا معلمان، قصه را نشناسند، نمی‌توانند کودکان را از طریق قصه با گوهر وجودی‌شان آشنا کنند و به آنها آموزش دهند.

این نویسنده کودک و نوجوان معتقد است: اگر قصه‌ها خوب و پرکشش باشند، همیشه جایگاه خاص خود را حفظ می‌کنند. برای مثال هنوز هم داستان‌های هری پاتر به چاپ‌های پیاپی می‌رسد و این بیانگر علاقه کودکان به قصه است. اگرچه در شرایط امروز و با وجود امکانات گسترده ارتباطی، قصه نوشتن برای کودکان مشکل‌تر شده و کسانی می‌توانند موفق عمل کنند که طرحی نو داشته باشند و داستان‌های جذاب و خواندنی بنویسند و به زمینه‌هایی بپردازند که کمتر به آن پرداخته شده و مورد علاقه بچه‌هاست.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما