تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۴
۰
کد مطلب : ۲۴۹۴۳

ضعف خلاقیت و تکرار، آسیب وارده به ادبیات دینی است

ضعف خلاقیت و تکرار، آسیب وارده به ادبیات دینی است
اکبر آزاد، شاعر و کارشناس ادبی کشورمان درباره وضعیت ادبیات دینی گفت: در سال‌های اخیر تعداد مخاطبان ادبیات دفاع مقدس نسبت به ادبیات دینی افزایش یافته که دلیل آن تنوع موضوعی بیشتر حوزه دفاع مقدس و ضعف ابتکار در حوزه ادبیات آیینی است.

وی در ادامه اظهار کرد: برای ارتقای کیفیت ادبیات داستانی و شعر دینی باید بهره‌گیری شاعران و نویسندگان از قرآن افزایش یابد. نویسنده و شاعر دینی می‌تواند با غور در تفاسیر قرآن کریم به مضامین بکر با موضوعات فلسفی، خداشناسی و انسان‌شناسی دست‌ یابد.

آزاد گفت: از سوی دیگر ترانه‌سراها، شاعران و نویسندگان خوب ما گاه دچار بی‌مهری می‌شوند و از آنها حمایتی صورت نمی‌گیرد. مشکل سانسور حوزه ادبیات ما را با مشکل رو‌به‌رو کرده و کتاب‌های خوب گاه چند سال در انتظار چاپ می‌مانند و دست آخر بخش‌هایی از آنها حذف می‌شود.

ضعف تالیف در حوزه ادبیات آیینی وجود ندارد
وی در عین حال افزود: اگر اثری ممتاز و خوب باشد جهان‌شمول خواهد شد و چنانچه اثری در عصر کنونی که ارتباطات در فضای مجازی فاصله‌ها را پر کرده درخور خلق شود، مخاطب خود را پیدا می‌کند. بنابراین با ضعف تالیف در حوزه ادبیات آیینی و دینی رو‌به‌رو هستیم.

آزاد اظهار کرد: نهادهای بسیاری در کشور ادعای حمایت از ادبیات را دارند که متاسفانه کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهند و بودجه اختصاصی را صرف امور دیگر می‌کنند.

وی همچنین گفت: در دوره کنونی باید نویسندگان حوزه دین، برای جلب جوانان به مضامین تازه روی آورند. اغلب کتاب‌های داستانی دینی نخ‌نما شده‌اند و حرف تازه‌ای ندارند. برای بهبود وضعیت فعلی باید ضمن کم کردن ممیزی‌ها حمایت بیشتری از ادبیات دینی صورت گیرد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما