تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۹
۰
کد مطلب : ۲۴۹۶۸

پیوند ملیت و دین در ادبیات آئینی و انقلابی

پیوند ملیت و دین در ادبیات آئینی و انقلابی
مصطفی محدثی خراسانی، عضو شورای شعر آئینی رسانه ملی با بیان اینکه در ادبیات انقلاب و دفاع مقدس، دین و ملی‌گرایی به هم پیوند خوردند، عنوان کرد: مبنای حرکت انقلاب اسلامی و ایستادگی در برابر تجاوز صدام و پیدایش فرهنگ شهادت، آموزه‌های قرآن بوده و در واقع تبلور این فرهنگ را در حماسه حسینی دیده‌ایم.

وی با بیان اینکه شالوده هویت ملت ایران با نام امام حسین(ع) شکل گرفته، افزود: در جریان دفاع مقدس در کنار تعرض دشمن به آرمان‌های اسلامی، کشور ایران به عنوان وطن و سرزمین مورد هجوم بود و با اینکه بیشتر ایرانیان مسلمان و انقلابی بودند، ولی در نهایت به وجه «حب الوطن من الایمان» نیز توجه داشتند.

این عضو شورای شعر آئینی صدا و سیما ادامه داد: در جریان دفاع مقدس تمام ایرانیان چه مسلمان و چه غیر مسلمان به عنوان ایرانی مقابل دشمنان ایستادند و این سرفصلی شد که به جمع‌بندی و آمیزش بین اعتقادات مذهبی و حس وطن‌دوستی برسیم که در اشعار و داستان‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز تجلی یافت.

درآمیختگی جلوه‌های دین‌گرایی و وطن‌خواهی

محدثی خراسانی یادآور شد: در آثار سال‌های پس از انقلاب اسلامی خصوصاً در شعر دفاع مقدس شاهد درآمیختگی جلوه‌های دین‌گرایی و وطن‌خواهی هستیم.

وی با بیان اینکه پیش از این جریان در دوره‌های مختلف با چیرگی یکی از این دو عنصر بر دیگری مواجه بودیم، اظهار کرد: در سروده‌های عصر انقلاب، میان این دو عنصر پیوند و یگانگی آفریده شد و شاعران در هم‌نشانی و همنشینی مظاهر و عناصر این دو فرهنگ خط بطلان و پایان بر هر دو اندیشه افراطی کشیدند.

محدثی خراسانی همچنین به بیان دیگر وجوه امتیاز شعر دوره انقلاب اسلامی بر دوره‌های پیش از آن پرداخت و گفت: اتفاقی که در دوره شعر انقلاب اسلامی برای شعر افتاد این بود که شاعر بیش از آنکه به چگونگی وقایع بپردازد، به سراغ چرایی مسائل می‌رود. این موضوع نه تنها در شعر اجتماعی که حتی در شعر آیینی هم دیده می‌شود.

تکامل حوزه شعر آئینی در سال‌های اخیر

به گفته وی، روح پرسشگری شاعر این زمینه را ایجاب می‌کند که شاعر به سادگی از کنار وقایع نگذرد و به دلایل ایجاد و پیدایش آن بپردازد. این رویکرد در شعر شاعران پیشین ادب فارسی کمتر دیده می‌شود. اتفاقاً یکی از تمایزات محتوایی در شعر معاصر نتیجه ایجاد چنین رویکردی در میان شاعران انقلاب است که البته این رویکرد خود تا حدود زیادی از تحولی ایجاد شده که انقلاب در میان مردم پدیدار کرده است.

این شاعر همچنین به رشد کیفی شعر آئینی کشورمان در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر با پیدایش اشعار نابی در حوزه ادبیات آئینی روبه رو شده‌ایم که نویدبخش تکامل هر چه بیشتر این حوزه هستند و از جمله آنها می‌توان به غزل قادر طهماسبی با مطلع «سر نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود/ کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» اشاره کرد که تمام ویژگی‌های شعر آئینی را در خود جمع کرده است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما