تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۰
۰
کد مطلب : ۲۳۸۹۰

شعر آئینی متولی ندارد

شعر آئینی متولی ندارد
مصطفی محدثی‌خراسانی، عضو شورای شعر آئینی سازمان صدا و سیما با ابراز خرسندی از افزایش کمّی تولیدات شعر آئینی کشور در یک سال اخیر اظهار کرد: در عین حال باید به این نکته توجه کرد که شعر آئینی باید ضمن استواری بر ‌پایه محبت و معرفت از نظر زبانی دارای ظرافت‌های شاعرانه باشد. همچنین شعر آئینی در معنای حقیقی مورد پسند خواص و قابل فهم برای عوام است.

وی افزود: جمع کردن تمام این ویژگی‌ها در یک شعر دشوار است و چه بسا شعری سرشار از معرفت است، ولی معیارهای واقعی برای اطلاق نام شعر را ندارد و گاهی برعکس. همچنین دیده شده است که یک شعر آئینی را خواص و اهل ادب پسندیده‌اند، ولی برای عوام قابل فهم نبوده و برعکس گاه شعری در میان عوام بسیار مورد توجه و پسند است، ولی از نظر ادبی مشکلات بسیاری دارد.

این شاعر توضیح داد: در سال‌های اخیر با پیدایش اشعار نابی در حوزه ادبیات آئینی روبه رو شده‌ایم که نویدبخش تکامل هر چه بیشتر این حوزه هستند و از جمله آنها می‌توان به غزل قادر طهماسبی با مطلع «سر نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود/ کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» اشاره کرد که تمام ویژگی‌های شعر آئینی را در خود جمع کرده است.

محدثی‌خراسانی در عین حال با بیان اینکه ۹۵ درصد رشد و تکامل ادبیات آئینی ما در حوزه شعر مرهون تلاش شاعران و نه هیچ یک از نهادها بوده است، افزود: برگزاری جشنواره‌ها تنها برداشت و معرفی دسترنج شاعران است و هیچ نهادی به طور کارآمد حامی این حوزه نیست.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما