تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۰
۰
کد مطلب : ۲۳۸۶۵
رضا اسماعیلی:

ادبیات آئینی با مشکل مناسبتی بودن دست به گریبان است

ادبیات آئینی با مشکل مناسبتی بودن دست به گریبان است
رضا اسماعیلی، مدرس ادبیات دانشگاه تهران و شاعر پیشکسوت کشورمان عنوان کرد: ادبیات آئینی ما با مشکل مناسبتی بودن دست به گریبان است و اغلب به موضوع‌های مربوط به ولادت و شهادت اهل بیت(ع) اختصاص دارد.

این مدرس ادبیات با بیان این مطلب عنوان کرد: سال ۹۳ با رشد کمّی شعر آئینی رو به رو شدیم. در عین حال از نظر کیفی نیز در این حوزه با مشکل مناسبتی بودن دست به گریبان بودیم. به عبارت دیگر از شاعران آئینی ما انتظار می‎رود به افق‌های جامع‌تری از حوزه دین و معرفت در اشعار عاشورایی، رضوی و فاطمی بنگرند و با توجه به باطن دین، آموزه‌های انسان‌ساز دینی را به تصویر بکشند.

وی با تاکید بر اینکه زمان آن رسیده است که از مدح صرف به ‌پیام‌رسانی اهل بیت(ع) بپردازیم، افزود: باید در شعر آئینی به دنبال ترویج حکمت‌های دینی و احیای مکارم اخلاقی باشیم. به عبارت دیگر باید با به تصویر کشیدن سیره عملی بزرگان دین، از زبان شعر برای سوق دادن اقشار مختلف به سبک زندگی اسلامی استفاده کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه باید شعر آئینی مکتب انسان‌ساز و وسیله ارتقای فضایل افراد باشد، گفت: شعر فاخر تنها دارای ارزش‌های هنری و احساسی نیست، بلکه راهنمای مخاطبان خود به رستگاری، توحید و اخلاق اسلامی نیز به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: با کنکاش در زندگی اهل بیت(ع) می‌توان سبک زندگی آن بزرگواران را در پرورش فرزند، ارائه الگوی مصرف و رفتارهای مختلف اجتماعی به عنوان نمونه مطلوب در اختیار جامعه قرار داد و این امر رسالت اصلی شاعران و نویسندگان آئینی است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما