تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ تير ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۲۱
۰
کد مطلب : ۱۳۷۲۲

رضا اسماعيلی «بر آستان جانان» را سرود

رضا اسماعيلی «بر آستان جانان» را سرود
«رضا اسماعيلی»، مصحح كتاب «خلوت انس» و استاد ادبيات دانشگاه تهران، به مجموعه اشعار آيينی‌اش با عنوان «بر آستان جانان» اشاره كرد و گفت: اين مجموعه هم‌اكنون در مرحله حروف‌چينی و صفحه‌آرايی است.

به گفته وی، صحبت‌هايی برای انتشار اين كتاب از سوی موسسه اطلاعات انجام شده است، ولی هنوز قراردادی در اين زمينه بسته نشده است و احتمال چاپ اين اثر به كوشش اين موسسه قطعی نشده است.

اسماعيلی كه اين اثر را به خاندان عصمت و طهارت تقديم كرده است، با اشاره به چاپ جلد نخست اين اثر به كوشش موسسه انتشارات اطلاعات، اظهار كرد: از اين رو درصددم اين جلد را از سوی اين مؤسسه منتشر كنم.

وی با بيان اين كه احتمال دارد عنوان ديگری برای اين كار جديدش انتخاب كند، گفت: عنوان «بر آستان جانان» برگرفته از اين شعر حافظ است كه «بر آستان جانان گر سر توان نهادن، گلبانگ سر بلندی بر آسمان توان زد».

اين استاد دانشگاه، در ادامه از جلد نخست اين مجموعه ياد كرد و ادامه داد: جلد نخست اين مجموعه از سوی انتشارات اطلاعات منتشر شده كه هشت سال پيش به چاپ رسيده است.

گردآورنده «از سر سطر»، درباره اين اثر توضيح داد: اين مجموعه شامل ۴۰ تا ۵۰ قطعه غزل و ۲۰ تا ۳۰ قطعه شعر سپيد و نيمايی است كه همانند اين مجموعه جديد، با رويكرد آيينی و دينی سروده شده‌اند.

به گفته وی، اشعار اين مجموعه درباره ۱۴ معصوم(ع) سروده شده كه از حضرت رسول (ص) آغاز می‌شود و با اشعار نبوی، علوی، فاطمی، عاشورايی، رضوی و مهدوی ادامه پيدا می‌كند.

اسماعيلی با اشاره به اين كه «بر آستان جانان» با توجه به جلد نخست آن، زيرشاخه آيينی داشت، اظهار كرد: اشعار اين مجموعه را به پيشگاه خاندان عصمت و طهارت تقديم كرده‌ام.

وی همچنين گفت: اشعار اين مجموعه در مدح و منقبت، مولودی، شهادت و رثای اين خاندان سروده شده است كه بر همين اساس می‌توان آن را با عنوان سبك غزل مرثيه و ولادت معرفی كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما