تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۵
۰
کد مطلب : ۲۳۸۷۷

بودجه ناچیز و پرداخت کلیشه‌ای، دلایل عدم توفیق تئاتر دینی و ارزشی است

بودجه ناچیز و پرداخت کلیشه‌ای، دلایل عدم توفیق تئاتر دینی و ارزشی است
علی شادکام، نویسنده و کارگردان تئاتر دفاع مقدس گفت: تئاتر ظرفیت‌های مؤثری در پرداختن به موضوعات دینی و ارزشی دارد؛ ظرفیت‌هایی که کمتر مورد شناسایی قرار می‌گیرد و البته پرداختن به این موضوعات منحصر به زمان‌های خاصی از سال و مشخصاً مناسبت‌ها می‌شود.

وی افزود: همین میزان اقدامات مقطعی که در مناسبت‌های دینی و ارزشی صورت می‌گیرد و شاهد تولیدات نمایشی جسته و گریخته با موضوعات دینی و ارزشی هستیم، نشان از این ظرفیت بالا دارد و صد البته استقبال چشمگیری که از سوی مخاطبان نیز اتفاق می‌افتد مؤید این نکته است که در صورت برنامه‌ریزی و تخصیص بودجه مناسب به تولیدات دینی و ارزشی، آثار نمایشی با این موضوعات در گیشه نیز توفیق خواهند داشت.

کارگردان نمایش دفاع مقدسی «آشنای غریب» تصریح کرد: مسئله مهمی که تاکنون موجب شده است تئاتر در ترویج موضوعات دینی و ارزشی کمتر موفقیت داشته باشد به بودجه اختصاص یافته به آن مربوط می‌شود؛ باعث تأسف است که بودجه سالیانه تئاتر به اندازه سرمایه‌ای که برای ساخت ۴ یا ۵ فیلم سینمایی در نظر گرفته می‌شود نیست که البته بخش ناچیزی از این بودجه به تولید نمایش دینی و ارزشی اختصاص می‌یابد.

اندک بودن تولیدات نمایشی دینی به دلیل بودجه محدود

شادکام در ادامه گفت: با این بودجه محدود حتی در زمینه کمیت تولیدات نمایش دینی و ارزشی نیز با مشکل مواجه هستیم، چه برسد به اینکه سرمایه‌گذاری مفیدی در بعد کیفیت این آثار نیز به عمل آید که اگر چنین اهتمامی صورت گیرد، شاهد خواهیم بود که حتی تماشاگر تئاتر که چندان به موضوعات دینی و ارزشی دلبستگی ندارد، مشتاق تماشای اثر نمایشی خواهد بود، آن هم به دلیل کیفیت اثر. تمام اصول فنی و هنری از سوی گروه لحاظ می‌شود.

وی تأکید کرد: البته مسئله دیگری که موجب ترغیب کارگردانان تئاتر به تولید آثار نمایشی دینی و ارزشی می‌شود، متن قوی نمایشی و پرداختی متفاوت از منظری است که تاکنون به آن توجه نشده؛ در این زمینه نیز در سال‌های اخیر توفیقاتی داشته‌ایم. البته این موفقیت در تئاتر محدود بوده است، اما در سینما کمی موفق‌تر بوده‌ایم. نمونه بارز آن فیلم «شیار ۱۴۳» با موضوع چشم انتظاری مادران شهید و مفقود‌الاثرها بود که بارها شاهد تکرار آن بودیم، اما در این فیلم نگاهی متفاوت به آن شد.

شادکام در پایان گفت: حمایت از تولیدات نمایشی دینی و ارزشی، سرمایه‌گذاری به منظور هدایت نمایشنامه‌نویسان خلاق که نگاهی متفاوت به این موضوعات دارند راهی است که برای بهبود تئاتر متعهد دینی و ارزشی باید پیمود و در این راستا تنها نباید به بودجه‌های دولتی بسنده کرد، بلکه باید همه نهادهای فرهنگی و انقلابی پا در میدان بگذارند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما