تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۹
۰
کد مطلب : ۲۲۳۲۵

محتشم کاشانی شاعر برتر در حوزه شعر آئینی است

محتشم کاشانی شاعر برتر در حوزه شعر آئینی است
عبدالرضا مدرس‌زاده، عضو کانون نشر فرهنگ اسلامی‌ کاشان پنجشنبه شب، ۲۰ آذرماه در مراسم اختتامیه چهاردهمین سوگواره هنر در ساحت عاشورا در فرهنگ‌سرای مهر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان گفت: ۱۲ بند محتشم از نظر مضمون ساده و روان اما شعر صباحی فنی و پیچیده است و تا کنون تعداد ۸۴ شاعر از ترکیب بند محتشم با سرودن ابیاتی از ۳ تا ۲۸ بند استقبال کردند که صباحی بیدگلی نخستین آنها بود.

وی همچنین از محتشم کاشانی به عنوان برند شعر کاشان و شعر آئینی نام برد و گفت: بعد از محتشم بیش از ده‌ها شاعر ایرانی و خارجی ۱۲ بند را سروده‌اند اما هیچ کدام از آنها محتشم کاشانی نشده‌اند.

این استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان با اشاره به اینکه ۱۲ بند محتشم ترکیب‌بندی است که هیچ‌گاه تکرار نشده است و افتخار سرودن آن به عنوان یک میراث فرهنگی برای شهرستان کاشان به ثبت تاریخ رسیده است، گفت: فراز و فرود زیبای آغاز و پایان بندهای ۱۲ بند از ویژگی‌های آن است.

مدرس‌زاده همچنین با اشاره به اینکه بیش از یکصد شاعر ۱۲ بند را دارند اما هیچ کدام ۱۲ بند محتشم کاشانی نشده است، گفت: ۱۲ بند محتشم یک حزن و اندوهی دارد که نمی‌توان آن را در انجمن ادبی کسب کرد.

عضو کانون نشر فرهنگ اسلامی کاشان یادآورشد: محتشم سراینده باز این شورش است که در خلق عالم است، در عین حال در دیوان دو جلدی خود پر از قصیده و غزل‌های عاشقانه دارد. سال گذشته پانصدمین سال درگذشت محتشم کاشانی بود که پیشنهاد شد مراسمی برای این شاعر بزرگ آئینی کشور در کاشان برگزار شود اما توجهی به این پیشنهاد نشد.

وی از متولیان امور فرهنگی شهرستان و شورای فرهنگ عمومی کاشان درخواست کرد روز اول محرم را به‌عنوان روز محتشم و روز شعر آئینی نام‌گذاری کنند.

یادآور می‌شود، در مراسم اختتامیه چهاردهمین سوگواره هنر در ساحت عاشورا از عباس حداد کاشانی ۹۲ ساله شاعر آئینی و پیشکسوت مداحی شهرستان کاشان تجلیل شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما