تاریخ انتشار
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۷
۰
کد مطلب : ۲۳۴۰۶
رضا اسماعیلی:

شعر آئینی در مسیر شعر انقلاب حرکت کند

شعر آئینی در مسیر شعر انقلاب حرکت کند
رضا اسماعیلی، شاعر و مدرس ادبیات دانشگاه تهران درباره شعر آئینی و انقلابی گفت: شعر آئینی باید در راستای شعر انقلاب و پایداری باشد تا مکمل همدیگر باشند؛ از این رو نباید آنها را جدا از هم دانست. چرا که اگر آنها را از هم جدا کنیم، نتیجه این می‌شود که وقتی شاعر آئینی به مداح اعتراض می‌کند که چرا برخی شعرهای بی‌محتوا درباره اهل بیت(ع) خوانده می‌شود، همه به شاعر آئینی اعتراض می‌کنند که چرا به مداح چنین حرفی را گفته است.

وی افزود: رسالت شاعر آئینی و مداح این است که آسیب‌های حوزه شعر آئینی را بشناسد و اگر در این حوزه آسیبی هست، براساس رسالت انقلابی که دارد، نگذارد شعر آئینی در این دام‌چاله‌ها بیفتد. مطالبه رهبر معظم انقلاب از شاعران و مداحان این است که شعر آئینی باید جاندار و حرکت‌زا باشد. همچنین پرخروش بوده و در مسیر ترویج فضیلت‌های انسانی قرار گیرد.

با شاعران جریان پایداری هم‌صدا و همراه شویم

این شاعر آئینی تصریح کرد: باید در حمایت و پشتیبانی از نهضت‌های آزادی و مردمی جهان حرکت کنیم. بر این اساس می‌توان گفت که تاریخ مصرف شعر پایداری تمام نشده و شعر پایداری، انقلاب و شعر دفاع مقدس زنده است و این زنده بودن به این معناست که به دریای بیکران شعر مقاومت و پایداری وصل شود.

وی در ادامه تأکید کرد: ما باید با شاعران مقاومت و پایداری جهان هم‌صدا و هم‌کلام شویم و هم‌رکاب و هم‌دوش شاعران پایداری در سراسر جهان به صحنه بیاییم و دردها و دغدغه‌های انسانی را به تصویر بکشیم و در کنار هم در همان سنگرها بجنگیم.

شاعر آئینی باید دغدغه‌های انقلابی داشته باشد

اسماعیلی یادآور شد: اگر این اتفاق بیفتد که هر کدام از ما گروهی تشکیل دهیم که در آن گروه برای مثال هر شاعری بگوید که مثلاً شاعر آئینی، انقلابی و یا دفاع مقدس است، چنین رویدادی، اتفاق تلخی است و باعث روند فرسایشی در ادبیات فارسی می‌شود؛ از این رو ما باید این حوزه‌ها را به عنوان یک پیکره واحد تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه شاعر آئینی باید دغدغه‌های انقلابی و انسانی داشته باشد، بیان کرد: باید زبان‌مان را روزآمد کنیم، به این معنی که با تخیل و اندیشه خود فکر کنیم که اگر قهرمانان و بزرگان دین اسلام، امروز در کنار ما زندگی و زیست می‌کردند، در مورد مصائب و مظالمی که در جهان اتفاق می‌افتد چه کاری انجام می‌دادند و در این راستا رسالت خودمان را به عنوان یک انسان مسلمان انجام دهیم.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما