تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۰
۰
کد مطلب : ۲۲۲۶۸

اشعار عاشورایی را در قالبی نو بخوانید

اشعار عاشورایی را در قالبی نو بخوانید
در مقدمه‌ای که ناشر بر«زخم عتیق» نوشته آورده است: «زخم عتیق، خبر از درد بزرگی است که تاریخ را تحت‌الشعاع خود قرار داده و قلوب را تسخیر خود کرده است. از بعد عاشورا همه عاشورا، هنر عشق‌ورزی خود را با آن محک زدند و زانوی ادب بر عظمت صحنه ظهور عشق زدند. هر آن‌که داغی از این زخم بر جگر دارد نمی‌تواند آرام بگیرد و هر اثری در عالم از او به جا ماند اثری از آن داغ دارد و محمدسعید میرزایی از قبیله ایشان است. »

محمدسعید میرزایی، مجموعه شعر آئینی «زخم عتیق» را سروده؛ او سبکی نو در قالب غزل کهن به‌وجود آورده و در «زخم عتیق» با تلفیق غزل و بحر طویل، قالبی نوین ارائه کرده‌است. «ورودیه» نخستین بخش از این مجموعه شعر است که ما را با حال و هوای کربلا و رویداد مهم و تاثیرگذاری چون عاشورا آشنا می‌کند:

«ای وای، کاروان به کجا می‌رود کجا؟ / خورشید رهروان به کجا می‌رود کجا؟

سرگشته‌اند قبله‌نماهای روزگار/ این کعبه روان به کجا می‌رود کجا؟ »

«طلوع ماه محرم» عنوان بخش دیگری از این مجموعه اشعار است. پس از ان شاعر به شخصیت‌های مهم در رویداد عاشورا اشاره کرده و به حضرت مسلم‌بن عقیل، حر، قاسم‌بن الحسن، علی اصغر، علی اکبر و حضرت ابوالفضل العباس پرداخته است.

«عاشورا، وداع، گودال قتلگاه»، بخش دیگری از مجموعه شعر«زخم عتیق» است. «مصائب کوفه و شام، معبد ترسا، حضرت رقیه و مخمس عاشورایی پیوسته از دیگر بخش‌های این کتاب است. « زخم عتیق» نیز که نام مجموعه شعر از آن گرفته شده یکی از قسمت‌های اصلی کتاب را به خود اختصاص داده است.

بخش مربوط به نوحه‌ها و غزل بحر طویل عاشورایی نیز دو قسمت دیگر از «زخم عتیق» هستند. مجموعه‌ای که از سوی موسسه هنر و ادبیات هلال منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته تا انها را با اشعار فاخر آئینی آشنا کند.

انتشار کتاب‌هایی چون «زخم عتیق»، آن هم در این وانفسا که شعرهای سخیف، جایگزین اشعار نغز و پرمعنی شده‌اند غنیمتی است که جز مخاطبان علاقه‌مند می‌‎تواند در اختیار مداحان قرار گیرد تا آنچه در قالب نوحه خوانده و شنیده می‌شود اصیل و جاندار باشد.

«زخم عتیق» با یک سی‌دی همراه است و در قالب کتاب صوتی، در ۲۵۰۰ نسخه و به قیمت ۲۵۰۰۰ تومان منتشر شده است.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما