تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۷
۰
کد مطلب : ۱۷۶۸۸

مجموعه سه جلدي «پيامبري» پيشنهادي براي مطالعه تاريخ زندگي پيامبر اکرم(ص)

مجموعه سه جلدي «پيامبري» پيشنهادي براي مطالعه تاريخ زندگي پيامبر اکرم(ص)
يک کتابِ خوبِ فراموش شده؛ تا جايي که ناشر هم انگيزه اي براي توزيع و تجديد چاپش ندارد. سه گانه «پيامبري» نوشته آقاي جلال الدين فارسي. با خواندن مجموعه سه جلدي «پيامبري» به سه هدف مهم دست يافته ايد هم يک دوره تاريخ صدر اسلام را مرور کرده ايد، هم با ترجمه و مفاهيم آيات قرآن کريم و شأن نزول آيات آشنا شده ايد و هم مروري بر زندگي و سيره پيامبر گرامي اسلام صلي ا...عليه وآله وسلم از تولد تا رحلت ايشان داشته ايد. «پيامبري و انقلاب»، «پيامبري و جهاد» و «پيامبري و حکومت» عناوين اين مجموعه سه جلدي است؛ کتاب هايي از جلال الدين فارسي که در دهه شصت منتشر شد، اما آن چنان که شايسته آن بود در مجامع علمي و گفت وگوهاي اهالي فرهنگ به آن پرداخته نشد. اثري که نويسنده در مقدمه چاپ نخست آن در ارديبهشت سال ۱۳۶۱ مي نويسد ثمره ده سال تحقيق او بوده است. امري که با ديدن پانويس هاي کتاب و ارجاعات مکرر به آثاري همچون سيره ابن اسحاق، سيره ابن هشام، مغازي واقدي، طبقات ابن سعد، اسباب النزول واحدي و منابع متعدد ديگر مي توان آن را تصديق کرد.

تاريخ زندگي پيامبر(ص) به روايت قرآن کريم
به گزارش پايگاه دفتر حفظ و نشر آ ثار رهبر انقلاب، در اين کتاب وقايع زندگي پيامبر صلي ا...عليه وآله وسلم براساس سير نزول آيات قرآن کريم مرتب شده است. در هر بخش از تاريخ زندگي رسول اعظم صلي ا...عليه وآله وسلم ترجمه آيات نازل شده آمده و باعث شده است تا کتاب قدري حجيم شود. «پيامبري و انقلاب» که به ۱۳ سال اول بعثت مي پردازد ۴۵۰ صفحه، «پيامبري و جهاد» که به حوادث ۵ سال اول پس از هجرت اختصاص دارد، ۵۲۵ صفحه و جلد سوم يعني «پيامبري و حکومت» که به ۵ سال آخر حيات بابرکت نبي مکرم اسلام صلي ا...عليه وآله وسلم مي پردازد، ۶۰۷ صفحه دارد. با مطالعه اين دوره سه جلدي، گويي خواننده يک بار ختم قرآن کرده است. علاوه بر آن خواننده با جزئيات وقايعي که زمينه ساز نزول آيات مختلف شد و اتفاقات مهم ديگري که در خلال نزول وحي در صدر اسلام براي پيامبر صلي ا...عليه وآله وسلم رخ داد، آشنا مي شود. موضوع ديگري که خواندن کتاب را ساده مي کند، زبان روان کتاب است. در متن کتاب، زبان رايج تفسير و علوم قرآني را نمي بينيم و حتي زبان رايج متون تاريخي هم در کتاب غلبه ندارد.

در بيشتر صفحات، زبان کتاب با شرح زمان و مکان اتفاقات و توصيف گفت وگوهاي بين افراد به «زبان داستان» نزديک مي شود؛ زباني که در تصويري کلان، اتفاقات زندگي پيامبر صلي ا...عليه وآله وسلم را روايت مي کند و براي هر مخاطب علاقه مند به موضوع کتاب جذاب و خواندني است. بنابراين براي استفاده از اين کتاب لازم نيست حتماً خواننده تخصصي تاريخ اسلام باشيد يا مباحث اسباب النزول مطرح در علوم قرآني را به صورت تخصصي دنبال کنيد. مؤلف مي نويسد منبعش براي ترتيب نزول آيات، مقدمه تفسير «مفاتيح الاسرار و مصابيح الابرار» شهرستاني و ترتيب نزولي است که در آن جا از مصحف منسوب به امام صادق عليه السلام آمده است. ترتيبي که با سوره علق و ماجراي نزول وحي در غار حراء آغاز مي شود و با آيات پاياني سوره مائده خاتمه مي يابد. مؤلف مي افزايد اين ترتيب با ترتيب مشهور نقل شده از ابن عباس نيز مطابقت دارد.
مرجع : پايگاه دفتر حفظ و نشر آ ثار رهبر انقلاب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما