تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۷
۰
کد مطلب : ۱۵۱۳۹

پلیس: عَلَم بگردانید، شبها در خیابان عزاداری کنید، ولی قمه نزنید

امید سلیمی بنی
پلیس: عَلَم بگردانید، شبها در خیابان عزاداری کنید، ولی قمه نزنید
 جامعه: تعاملات جدید پلیس و هیئت‌های عزاداری، نشان می‌دهد نیروی انتظامی از بسیاری بخشنامه‌های خود کوتاه آمده است.

گزارش‌های رسمی از آزادی دادن بی‌حد و حصر هیئت‌های مذهبی در «علامت کشی»، «عزاداری در خیابان»، «راه انداختن دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیر‌زنی در خیابان‌ها» و «نوشتن کلمات مذهبی روی خودرو و موتورسیکلت» خبر می‌دهد.

اینطور که بهمن کارگر، معاون نیروی انتظامی گفته، هیئت‌های عزاداری مجازند در هر ساعتی از شبانه‌روز، عزاداری کنند، خیابان‌ها را مسدود نمایند و هر تصویری خواستند به عنوان شمایل مقدسین با خود حمل نمایند.

این مقام مسئول گفته است: «نیروی انتظامی دخالتی ندارد و هیچ کدام از فرماندهان‌، مسئولان و ماموران حق جلوگیری از آن را ندارند.»

معاون نیروی انتظامی، حق «اظهار نظر» از سایر فرماندهان پلیس را درباره عزاداری سلب کرده و از مردم خواسته در صورتی که ترافیک خیابان‌ها، مزاحمتی برای آنها پیش آورد به پلیس تلفن کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران نیز گفته مردم می‌توانند علم و کتل حمل کنند و نیروی انتظامی در عزاداری شیعیان، هیچ دخالتی نخواهد کرد.

با این وجود پلیس گفته مانند سال‌های گذشته، با «قمه زنی» برخورد خواهد کرد و حاضر نیست درباره این نوع از عزاداری که به عقیده برخی از کارشناسان مذهبی، باعث مشکلاتی برای شیعیان شده است، مسامحه کند.

از سال‌های گذشته، پلیس برای قانونمند کردن فعالیت عزاداران، در ماه‌های محرم و صفر، مقررات سختگیرانه‌ای وضع کرده بود که در آن، برگزاری هر گونه فعالیت عزاداری بدون مجوز، «شمایل گردانی» و اقداماتی که از آن به عنوان «آنچه باعث وهن دین و محرم شود» نام می‌برد، انعطافی نشان نخواهد داد و با متخلفان قاطعانه برخورد خواهد کرد.

اظهارات ضد و نقیض مسئولان پلیس
با وجود اعلام این آزادی‌های بی‌حد و حصر، اخبار ضد و نقیض دیگری از رسانه‌ها شنیده می‌شود که در آن حسین ساجدی‌نیا، فرمانده پلیس تهران بزرگ گفته بود امسال ۱۸ هزار همیار محرم در هیئت‌های عزاداری در تهران به عنوان کمک به پلیس شرکت می‌کنند و با جرایم مشهود برخورد خواهند نمود.

وی همچنین درباره برخورد پلیس با عزاداران گفته بود: «در رابطه با موضوع علامت‌کشی مقررات لازم را در شهر تهران مشخص کرده‌ایم و با بحث علامت‌کشی همچون سنوات گذشته برخورد خواهیم کرد.»

در آستانه محرم نیز پاسگاه اطلاع رسانی پلیس در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «از مردم عزیز و عزادار انتظار دارد با خدمتگزاران خود همکاری داشته باشند و همچنین توصیه می‌شود هیئات و دسته‌های عزاداری حسینی با صیانت از این نهضت عظیم از اقداماتی که موجب وهن و یا بدعت است جلوگیری نمایند. قمه‌زنی‌، بکارگیری آلات موسیقی غیر متعارف مثل ارگ و استفاده از تصاویر و شمایل منتسب به معصومان‌(ع) از جمله این موارد است.‌»

پیش از آن نیز معاون اجتماعی پلیس پایتخت از ممنوعیت تردد هیئت‌های مذهبی در خیابان‌ها سخن گفته بود: به گفته بنی اسد «حرکت هیات‌های عزاداری فاقد مجوز غیرقانونی است و این هیئت‌ها اجازه برقراری و حرکت در سطح شهر را نخواهند داشت.»

سرهنگ حبیب کمالوند از مقامات پلیس راهور نیز گفته بود: «نوشتن روی شیشه خودروها تخلف محسوب می‌شود» به گفته این مسئول، «در مواردی تا پاکسازی کامل خودرو از نوشته‌ها که دید راننده را به حداقل رسانده‌اند‌، اجازه حرکت به آنها داده نشده است.»

ترافیک سنگین و کتل گردانی
آخرین مشاهدات خبرآنلاین از سطح خیابان‌های تهران، خصوصا در مناطق سنتی، خبر از ترافیک سنگین در شبها دارد. در برخی از خیابان‌ها، هیئت‌های عزاداری با راه‌اندازی دسته‌های بزرگ زنجیر زنی و عزاداری، مدتها خیابان‌ها را به تصرف خود درآورده و با حرکت دادن کتل‌های بزرگ و علم‌های بلند، عملا رفت و آمد را در برخی خیابان‌ها متوقف کرده‌اند. صدای سنج و طبل‌های بزرگ در خیابان‌ها می‌پیچد و هر روز که به عاشورا نزدیک می‌شویم، نیروی انتظامی امیدوار است مجبور نشود جهت جلوگیری از ورود عزاداران به خطوط قرمز -قمه‌زنی در ملاء عام- با آنها برخورد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما