تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۵۸
۰
کد مطلب : ۱۴۸۲۹

توضیحات حدادیان و سازور درباره بخشنامه هیئت‌ها

توضیحات حدادیان و سازور درباره بخشنامه هیئت‌ها
جامعه: مشرق نوشت: مداحان معروف تهران از بیانیه مرکز رسیدگی به امور مساجد در خصوص ممنوعیت برهنه شدن در مسجد و استفاده از مداحی‌های نامتعارف، انتقاد کردند. در ادامه به واکنش دو تن از مداحان معروف به بیانیه رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور که در گفتگو با مشرق بیان شده اشاره می‌شود:

حاج سعید حدادیان: کاری می‌کنند که برای عزاداری به زیرزمین‌ها برویم
سعیدحدادیان یکی از مداحان کشور این بخش‌نامه را بیشتر سیاسی دانست تا مذهبی و گفت: هر وقت جناح راست حاکم می‌شود اولین کاری که می‌کند کنایه زدن به مداحان است وگرنه لخت شدن و نشدن در هیئات و عزاداری‌ها پیش از هر چیزی یک مساله شرعی است و نباید آن را حکومتی‌اش کرد.
او تاکید کرد: توی سر زدن یا نزدن و علامت بردن یا نبردن برای اباعبدالله اینها فرعی است اصل روشن نگه داشتن راه و چراغ خیمه امام حسین(ع) است‌.
او ادامه داد: کسی با لخت و برهنه سینه زدن چند عاشق اباعبدالله در هیئت‌ها به شهوت نمی‌افتد اگر این گونه باشد که اول باید رفت و تمام حمام‌ها و سونا و استخرها را تعطیل کرد و حتا کُشتی گرفتن و تشک کشتی هم باید حرام اعلام شود.
این مداح اهل بیت در پاسخ به این پرسش که در بخشنامه آمده است ورود مداحان بدسابقه و استفاده از آنها ممنوع است گفت‌: من معنای این عبارت را نمی‌دانم مداح بد سابقه یعنی چی؟ آیا یعنی مداحی که فعل حرام انجام داده است یا معصیتی کرده است؟
او همچنین گفت: الان مداح‌ها اصلا به مسجد نمی‌روند چون هرچی بخوانند در مسجد نمی‌شود سینه زد و مداحان به حسینه‌ها و هیئات کوچ کرده‌اند.
او با تاکید بر نقش مداحان در شکست تیم هاشمی رفسنجانی در انتخابات و پیروزی احمدی نژاد گفت‌: اگر این روند ادامه پیدا کند ما باید برویم و در زیرزمین‌های ورامین عزاداری کنیم.

حسین سازور: امام حسین(ع) بخشنامه پذیر نیست
همچنین حسین سازور از مداحان اهل بیت(ع) از صدور بخشنامه رئیس مرکزرسیدگی به امور مساجد کشور بشدت انتقاد کرد و گفت: امام حسین(ع) بخشنامه‌پذیر نیست و در طول تاریخ شیعه همواره مردم برای امامشان بخوبی سوگواری کرده‌اند.
سازور گفت: مسوولان مرکز رسیدگی به امور مساجد به جای صدور بخشنامه در مورد عزاداری امام حسین(ع) بهتر است به قضاوت درباره عملکرد خود و امامان جماعت مساجد در فتنه پس از انتخابات سال گذشته بپردازند.
به عقیده او، مساجد به جای آن‌که قوی‌ترین نقش را در مبارزه با فتنه ایفا کنند، ضعیف‌ترین عملکرد را داشتند.
سازور تصریح کرد: اگر مداحان و بچه‌های هیئتی نبودند مشخص نبود امروز سرنوشت انقلاب با آن هجمه دشمن در فتنه اخیر به کجا می‌انجامید.
این مداح سرشناس تهران همچنین از رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خواست در همه ابعاد به وضعیت مساجد توجه داشته باشد.
او در این زمینه وضعیت اداره مساجد را آشفته خواند و گفت: امروز بسیاری از مساجد به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند به‌گونه‌ای که نماز صبح در آن اقامه نمی‌شود و برای نماز ظهر و مغرب هم تنها برای زمان کوتاهی در مساجد باز می‌شود.
سازور افزود: آقای ابراهیمی اگر خیلی دلش برای دین و اسلام می سوزد بهتر است به جای صادر کردن بخشنامه به سرویس‌های بهداشتی اکثر مساجد یک سری بزند که حتی خود ائمه جماعت هم در آنجا رغبت به وضو گرفتن نمی‌کنند.

با نزدیک شدن به ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حسین ابن علی(ع) رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور اوایل هفته از ابلاغ بخشنامه‌ای خبر داد که بر اساس آن هرگونه قمه‌زنی و برهنگی در مساجد و استفاده از مداحانی که با شیوه نامتعارف و بدون منبع ذکر مصیبت می‌کنند، ممنوع است.
انتشار و ابلاغ این بخش نامه واکنش‌هایی را هم از سوی جامعه مداحان کشور در برداشت و نسبت به آن موضع گیری‌هایی داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما