تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۲۴
۰
کد مطلب : ۱۴۹۷۲

مداحان بدسابقه چگونه شناسایی می‏شوند؟

مداحان بدسابقه چگونه شناسایی می‏شوند؟
جامعه: هفته گذشته، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد از ممنوعیت ورود مداحان بدسابقه به مساجد در ماه‌های محرم و صفر خبر داده بود. این مطلب بخشی از بخشنامه مرکز رسیدگی به امور مساجد بود که در آستانه ماه محرم منتشر شد و عکس‌العمل و انتقاد برخی مداحان را در پی داشت.
 
گفت‌وگوی خبرآنلاین را با رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد دراین مورد بخوانید:

مداحان بد سابقه چگونه شناسایی می‏شوند؟
این سوالی بود که حسین ابراهیمی در پاسخ به آن گفت: منظور ما از مداحان بد سابقه همان کسانی هستند که به این نام بین مردم شهرت یافته‌اند و همه می‌دانند که صلاحیت لازم را برای مداحی ندارند.

ما در این زمینه بر مبنای عرف عمل می‌کنیم نه اینکه درباره‌شان تحقیق کنیم. به عبارت دیگر اگر کسی بخواهد در مساجد مداحی کند، باید صلاحیت لازم را داشته باشد. این صلاحیت را هم این‌گونه احراز می‌کنیم که درباره آنها چه می‌دانیم و درباره‌شان چه می‌گویند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه چه می‏‌کنید تا در این تایید صلاحیت‏ها، سلایق حاکم نشود؟ اظهار داشت: ائمه جماعات در مورد تأیید صلاحیت مداحان برای اجازه مداحی به آنها در مساجد کاملاً توجیه هستند و می‌دانند که چطور باید عمل کنند. اگر هم مورد خاصی به وجود آید و اختلاف‌نظری باشد به مرکز رسیدگی به امور مساجد ارجاع می‌شود و ما خودمان در مرکز تصمیم‌گیری می‌کنیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تاکید بر اینکه ائمه جماعات در سراسر کشور مورد اعتماد ما هستند، ادامه داد: اگر چه ممکن است آنها درصدی خطا داشته باشند، اما همه آنها که در این نظام مسئولیتی به آنها واگذار می‌شود، چنین درصد خطایی ممکن است داشته باشند. منصوبین چه کسی علیه سلام هستند که ما بخواهیم بگوییم ائمه جماعات ما علیه‌سلام هستند، اما مورد اعتماد ما هستند و ما تأیید صلاحیت مداحان برای مداحی در مساجد را به آنها واگذار کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگری که به احتمال تغییر رویه مداحان بدسابقه اشاره داشت نیز گفت: عملکرد افراد را مردم می‌بینند. ان‌الحسنات یذهبن السیأت. یعنی کارهای خوب، آثار بد را از بین می‌برد. اما متقابلاً می‌توان گفت که چه بسا افراد خوبی که الان «بد» شده‌اند. اما به گفته امام راحل، ملاک وضع فعلی افراد است. اگر مداحان الان خوب شده باشند، ما به گذشته بدسابقه‌اشان کاری نداریم و آنها را در مساجد راه می‌دهیم. البته به شرطی که سوابق سوء‌اشان را ادامه ندهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما