تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۰۰
۲
کد مطلب : ۱۲۳۹۹
پیرغلامان اردبیل

محمود ملکی

محمود ملکی
محمود ملکی از پیرغلامان اهل بیت‌(ع) است. حاج محمود در محله «پیر شمس‌الدین» اردبیل متولد شده و از ۱۸ سالگی در تهران در مسجد «نمینی‌ها» در چهارراه عباسی مداحی کرده است. حاج محمود با اشاره به «دسته‌های طفلان» که در قدیم در هیئت‌های مذهبی اردبیل رواج داشت، تمایل خود به مداحی را از زمان شش سالگی می‌داند.

ایشان از ۱۳-۱۲ سالگی تلاش می‌کرد، پای منبر واعظان مداحی کند. در اردبیل رسم این‌گونه است که مداحان بعد از وعظ و سخنرانی عالمان، پای منبر آنها مداحی می‌کنند و حاج محمود با پافشاری و علاقه از دوران خردسالی این کار را انجام می‌داد.

حاج محمود ملکی در جمع گروه هیئت از ماهنامه و سایت خیمه، «ایمان» را رمز موفقیت و ماندگاری مداحان اهل بیت‌(ع) دانست و گفت: «ممکن است، فلان مداح مخاطبان زیادی هم داشته باشد اما مخاطب داشتن و جذابیت تنها معیار موفقیت نیست؛ حاج رحیم و حاج قدرت موفق هستند؛ حاج غلام ترابی موفق بود؛ اینها ایمان داشتند؛ هر مداحی که به گفته خودش اعتقاد دارد، موفق است.»

حاج محمود مصاحبت با افراد وارسته را در رشد و تعالی مداحان مؤثر می‌داند و با اشاره به این بیت سعدی «تو اول بگو با کیان دوستی / پس آنگه بگویم که تو کیستی» ضرورت توجه به این موضوع را متذکر می‌شود. حاج محمود سال‌ها با سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی و غلام قنبر مداحی کرده است و از استادان و مصاحبانش به حاج قدرت، حاج رحیم حیدری و غلام قنبر ارادت ویژه‌ای دارد.

حاج محمود اشعار یحیوی، انور و منزوی را اشعار ارزشمندی می‌داند و از شعرای فارسی‌زبان، اشعار میثم سازگار را پیشنهاد می‌کند.

گروه هیئت در «مرکز مطالعات راهبردی خیمه» در سال ۸۹ با برگزاری سلسله نشست‌هایی با پیرغلامان اهل بیت‌(ع) از جمله حاج محمود ملکی گزارش‌های قابل توجهی از این جلسات به استحضار مخاطبان خود خواهد رساند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما