تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۳۷
۰
کد مطلب : ۱۵۱۱۹
رییس مجلس شورای اسلامی

هیئت‌های مذهبی نباید دولتی شوند

هیئت‌های مذهبی نباید دولتی شوند
جامعه: رییس مجلس شورای اسلامی بر مردمی بودن هیئت‌های مذهبی تاکید کرد و گفت: حادثه عاشورا حادثه‌ای دگرگون کننده بود که باید به همه جنبه‌های حماسی، عاطفی، سیاسی و اجتماعی آن توجه شود.

علی لاریجانی در دیدار با اعضای شورای مرکزی هیئت‌های مذهبی کشور با تاکید بر نقش مهم مداحان و هیئت‌های مذهبی در تحقق اهداف مذهبی قبل و بعد از انقلاب گفت: هیئت‌های مذهبی همچون زنجیره‌ای مردم را به هم پیوند می‌زند.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه هیئت‌های مذهبی هیچ‌گاه نباید دولتی شوند، یادآور شد: ساماندهی هیئت‌ها و تامین مالی آنها توسط مردم صورت می‌گیرد اما دولت و حکومت هم وظایفی در قبال آنها دارد که موظف به انجام آن است.

وی با بیان این که هیئت‌های مذهبی از فراگیرترین نهادهای مردمی هستند،‌ تصریح کرد: هر چه این نهادها فراگیرتر شوند پشتیبانی و حمایت مردم از آنها بیشتر می‌شود.

نماینده قم در مجلس تصریح کرد: هیئت‌ها حلقه های زنجیره فکری مردم هستند که باید یک حرکت تکاملی را در جامعه ایجاد کنند.

وی ادامه داد: جامعه ما از نظر فکری نسبت به ۳۰ سال پیش متفاوت شده و عمق بیشتری پیدا کرده است، بنابراین هیئت‌های مذهبی هم باید ظرفیت خود را برای تقویت افکار مذهبی مردم بیشتر کنند.

لاریجانی با اشاره به ورود برخی از روش‌های جدید عزاداری و مدیحه‌سرایی در مراسم عزاداری ماه محرم، تاکید کرد: هیئت‌های عزاداری باید در حفظ روش ها و سنت‌های قدیمی عزاداری کوشا باشند.

وی متذکر شد: استفاده از ابزارها و شیوه‌های تبلیغاتی جدید نباید در هیئت‌های مذهبی استفاده شود و سبک عزاداری در مراسم امام حسین نباید عوض شود.

لاریجانی با تاکید بر رد استفاده از موسیقی‌های جدید در مراسم عزاداری امام حسین (ع)، یادآور شد: صیانت از روش‌های سنتی برای پاکیزه نگهداشتن و حفظ میراث‌های گذشته باید در مراسم هیئت‌های مذهبی لحاظ شود.

رییس مجلس همچنین استفاده و مطالعه از کتاب (حماسه حسینی) شهید مطهری در مراسم سوگواری هیات‌های مذهبی را لازم دانست و اظهار داشت: تلقی ما از عاشورا چه باید باشد؟ آیا تنها به عنوان یک حماسه خونین که تاریخ را عوض کرده به آن می‌نگریم و یا چون گریستن برای امام حسین ارزشمند است و پاداش بهشتی دارد، به آن توجه داریم؟

لاریجانی در پایان حادثه عاشورا را حادثه‌ای دگرگون کننده که باید به همه عناصر حماسی، عاطفی، سیاسی و اجتماعی آن توجه شود توصیف کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما