تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۳۱
۲
کد مطلب : ۱۲۳۷۳
پیر غلامان اردبیل

درباره پیرغلامان: قدرت‌اله علاف‌جوادی

درباره پیرغلامان: قدرت‌اله علاف‌جوادی
«آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی» از هم‌دوره‌ای‌های حاج قدرت است و حاج قدرت بارها پای منبر ایشان، مداحی کرده است.

در گعده‌ای که خیمه با برخی دوستان و از جمله حاج قدرت داشت، حاج قدرت گفت: «در مدتی که از مکتب میرزا عزیز کسب فیض می‌کردم، شب‌های جمعه کلاس‌های درس تعطیل و مکتب به حسینیه تبدیل می‌شد. شاعران بزرگی مثل مرحوم یحیوی و همة مداحان خوشنام، مثل حاج حسینقلی داوودی دور هم جمع می‌شدند و مداحی می‌کردند و به نحوی کارها و اجراهای همدیگر را ارزیابی می‌‌کردند. میرزا عزیز نیز نظارت دقیقی بر کارها اعمال می‌کرد، چه از نظر محتوا و چه از نظر صوت و اجرا. علاقة من به مداحی از همان زمان شکل گرفت؛ البته برادر بزرگم «رحمت» مداح قابلی بود و من از ایشان هم تأثیر بسیاری گرفتم.»

حاج قدرت مداحی را از ۱۵-۱۴ سالگی و برای زنجیرزنان محلة «حاج قهرمان» آغاز کرد.
حاج قدرت، پدر دو شهید و برگزیدة دورة چهارم تجلیل از پیرغلامان حسینی است. ایشان در جمع گروه هیئت از تحریریة ماهنامه و سایت «خیمه» با تأکید بر اینکه در مداحی‌ها «زبان حال باید موافق بیان حال باشد.» گفت: «گاهی مداحان زبان حال حضرت رقیه را جوری می‌گویند که گویا یک خانم ۸۰ ساله است؛ سخن من با شاعرهاست؛ شعر باید موافق با سن حضرت باشد. گاهی هم مداح‌های جوان، چیزی می‌گویند که اصلاً درست نیست؛ حتی گاهی دروغ می‌گویند. بعضی حرف‌ها باعث خجالت می‌شود.»

حاج قدرت‌اله، ارادت ویژه‌ای به مرحوم «یحیوی» دارد و می‌گوید: «سال‌ها طول می‌کشد تا شعرایی مانند، یحیوی، انوری، منزوی و مضطر ظهور کنند.»

گروه هیئت در مرکز «مطالعات راهبردی خیمه» در سال ۸۹ با برگزاری سلسله نشست‌هایی با پیرغلامان اهل بیت (ع) از جمله حاج قدرت‌اله علاف جوادی، گزارش‌های قابل توجهی از این جلسات به استحضار مخاطبان خود خواهد رساند
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما