تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۲
۰
کد مطلب : ۳۵۰۴۴

«يزد» ميزبان پيرغلامان و خادمان حسینی می شود/ تجلیل از 72 پیرغلام

«يزد» ميزبان پيرغلامان و خادمان حسینی می شود/ تجلیل از 72 پیرغلام
نشست امضاء تفاهم‌نامه میان طالبی استاندار یزد، رحمتی رئیس مرکز بسیج سازمان صداوسیما و رئیس اجلاس و مهدی دهقان نیری برگزار شد. 
بنا بر این گزارش، در این مراسم طالبی در سخنانی گفت: این اجلاس ظرفیت مناسبی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری به ویژه گردشگری مذهبی استان به جهانیان است.
طالبی به برگزاری صدها برنامه فرهنگی و مذهبی مختلف با محوریت مردم در استان اشاره کرد و افزود:باید از ظرفیت بالای این اجلاس برای معرفی این فرهنگ والای مردم در طول قرون به جهانیان بهره گرفت.
طالبی با اشاره به هم افزایی و تعامل خوب مردم و مسئولان استان در برگزاری مراسم مختلف عزاداری ابا عبدالحسین اظهار امیدواری کرد بتوانیم نام یزد را در کنار عنوان حسینیه ایران در جمع عاشقان خدمت به حضرت ابا عبدالحسین در این  اجلاس پرآوازه کنیم. هفدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی در حقیقت بزرگداشت نام و آوازه بزرگانی است که سالهاست در آیین های سوگواری سیدالشهدا خدمت می کنند.
رحمتی نیز در این مراسم گفت:برگزاری این اجلاس همچنین علاوه بر اینکه باعث می شود آیین هایی که در طول ۱۴۰۰ سال گذشته احیاء گر اسلام ناب محمدی بودند زنده شود یکپارچگی و وحدت امت اسلامی را در سایه سار نام اباعبدالله را به دنبال دارد.
وی افزود: برگزاری این اجلاس همچنین باعث می‌شود فرهنگ غنی حسینی که در برگیرنده شور و شعور و حماسه این مردم در بر پایی مجلس عزای حسین(ع) است هم به مردم کشور و هم به جهانیان بازشناخته شود.
وی با اشاره به فرهنگ معنوی استان یزد در بحث برپایی مجالس عزای شهادت امام حسین (ع)تاکید کرد این اجلاس می‌تواند در معرفی ظرفیت بزرگ گردشگری معنوی به ویژه گردشگری مذهبی این استان به جهانیان موثر باشد.
دبیر برگزاری این اجلاس هم با بیان اینکه در این اجلاس از 72 پیرغلام و خادم حسینی قدردانی خواهد شد، اظهارداشت: از این تعداد ۱۵ نفر پیر غلام بالای ۷۰ سال از استان های کشور و ۵ پیر غلام بالای ۷۰ سال از سایر کشورها هستند.
دهقان نیری افزود: در این اجلاس مطابق سنوات قبل همچنین از یک نفر پیر غلام که در طول عمر خود بنای یک حرکت یا فرهنگ در شورآفرینی مجالس عزای حسین را در استان یزد پی‌ریزی کرده باشد تجلیل خواهد شد اگرچه آن فرد هم اکنون در قید حیات نباشد.
وی همچنین تاکید کرد فیلم سازان و برنامه سازان برتر در حوزه عزاداری اباعبدالحسین(ع)، خانواده شهدای مداح و پدر یا مادر شهیدی که خودشان مداح هستند نیز جزء ۷۲ نفری خواهند بود که از آنها تجلیل به عمل می‌آید.
مدیر کل صدا و سیمای یزد هم در این مراسم با اشاره به جایگاه رفیع یزد در برپایی مراسم عزاداری اباعبدالله احسین در طول قرون گذشته گفت: یزد به عنوان حسینیه ایران جایگاه این موضوع را دارد که اجلاس تجلیل از پیر غلامان در آن برگزار شود.
پهلوانیان با بیان اینکه بسیاری از مراسم و آیین‌های عزاداری مردم استان یزد منحصر به فرد است، گفت: سینه زنی، مراسم نخل برداری و ده ها مراسم خاص دیگر می‌توان نام برد که قابل معرفی به جهانیان هستند. 
وی اظهار امیدواری کرد این اجلاس بتواند در معرفی گردشگری مذهبی و آیین های منحصر به فرد مردم یزد به جهانیان موثر واقع شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما