تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۵
۰
کد مطلب : ۳۳۴۴۲

شانزدهم اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی در لرستان برگزار شد

شانزدهم اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی در لرستان برگزار شد
در روزهای نزدیک به محرم، پیرغلامان حسینی از دور و نزدیک به خرم‌آباد آمدند و طبق هر سال به گرمی با عود، مشک و عنبر مورد استقبال هیات‌های عاشورایی استان قرار گرفتند.

افتتاحیه اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی همچون سال‌های گذشته پرشور برگزار شد تا آغازی باشد بر گردهمایی و تجدید عهد مداحان و راویان حادثه غم‌بار و پر درس دشت سوزان نینوا در راه حفظ و اشاعه پیام عاشورا. این اجلاس که 16 بهار از عمر آن می‌گذرد، سعی دارد با رعایت مساوات و به نیت بهره‌بری همه استان‌های کشور، یک سال در استان برخوردار و سال دیگر در استانی کمتر برخوردار برگزار شود.

طبق این روند امسال لرستان میزبان اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی بود. و به رسم هر ساله از میان تعداد کثیری از خادمان حسینی یعنی حدود 400 مهمان داخلی و خارجی حاضر در این مراسم که همه دل در گرو عشق حسین (ع) دارند از تعدادی از پیرغلامان حسینی تقدیر شد. پیرغلامانی که برخی هفت تا 9 دهه از عمرشان گذشته است و بیشتر سال‌های حیاتشان را به خدمت در آستان مقدس سالار شهیدان گذرانده و یا کاری زینبی کرده و به روایت زندگی و رشادت‌های او پرداخته‌اند.

یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های این برنامه، آیین استقبال بود که عصر 13 شهریور در حسینیه حاج حبیب خرم‌آباد برگزار شد و پس از آن پیرغلامان طبق عهد هر ساله خود به غبارروبی مزار شهدا پرداختند.

در مراسم افتتاحیه با حضور علی عسکری، رئیس سازمان صداوسیما و خادمی استاندار لرستان از مرحومان مهرداد اوستا، آیت‌ا... سیدحسن صادقی‌خرم‌آبادی، حاج صادق نصیری پیرغلام حسینی و همینطور حاج حسین صندوق‌چی پیرغلام ‌استان لرستان و حاج عسگر عظیمی‌کیا پیرغلام استان اردبیل تجلیل شد. در بخشی دیگر از برنامه نیز از مستندهای رادیویی پیرغلامان حسینی رونمایی شد.

یکی از بخش‌های هرساله این اجلاس بین‌المللی، رونمایی و ثبت یک مراسم آیینی عزاداری مربوط به استان برگزارکننده اجلاس است که امسال هم مطابق با آن، مراسم آیینی استان لرستان یعنی «آیین گِل‌مالی» به نمایش گذاشته شد.

گل‌مالی، آیینی ایرانی و با قدمتی چند صد ساله است که در میان زاگرس‌نشینان و بویژه ساکنان سرزمین تاریخ و طبیعت، لرستان رواج دارد و در آن، عزادار به صورت نمادین مخلصانه در عزای حسین (ع) به خاک می‌نشیند و سر و لباس خود را به گل آغشته می‌کند.

شامگاه پنجشنبه پانزدهم شهریور ماه، مراسم اختتامیه شانزدهمین اجلاس «پیرغلامان و خادمان حسینی» به میزبانی لرستان و در باغ گلستان خرم آباد برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد، قائم مقام سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، استاندار لرستان، استاندار یزد، مداحان داخلی و خارجی و … در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم،  از تمبر یادبود شانزدهمین اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی و سبک سنتی عزاداری مردم لرستان با عنوان جایگاه ولایت رونمایی شد.

تجلیل از زاکرین و مداحان امام حسین(ع) و تجلیل از دو خانواد شهید مدافع حرم «ماشاءالله شمسه» و «قدرت الله عبدیان» از برنامه های آیین اختتامیه شانزدهمین اجلاس «پیرغلامان و خادمان حسینی» در لرستان بود.

سید رمضان‌علی موسوی‌مقدم در آیین اختتامیه شانزدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی که در باغ گلستان خرم‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: امروز کشور به مشکلات فراوانی مبتلا است و پناه بردن به دژ عاشورا، حلال مشکلات کشور است.

وی ادامه داد: بحر عظیم و اقیانوس بیکران و فرهنگ عاشورا در حدی است که از هر زاویه‌ای نگاه کنی ناگفته‌های فراوانی دارد که باید آنان را گفت و پند گرفت چراکه همه روز عاشورا و همه جا کربلاست.

موسوی‌مقدم با اشاره به وصف عاشورا در کتاب حماسه حسینی، خاطرنشان کرد: در کتاب حماسه حسینی آمده است حسین(ع) سرود انسانیت است، این در حالیست که عاشورا از نظر قدرت حماسه و از لحاظ انسانی بودن ارزشمند است.

قائم‌مقام سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، صبر، استقامت، آزادی‌خواهی و حفظ آرامش روانی در سخت‌ترین شرایط را از خصلت‌های والای انسانی در عاشورا ذکر کرد و ادامه داد: سرور و سالار شهیدان در برابر بی‌رحمی‌ها، قساوت‌ها، کینه‌ها و ستم‌ها قرار گرفت اما آنچه حسین(ع) بیان کرد انسانیت واقعی بود.

وی با اشاره به این‌که در قرن بیست‌ویکم به فراوانی ظلم و ستم گرفتاریم، ادامه داد: فریاد بلند عاشورا امروز در جهان طنین‌افکن است و از ظالمان و سران کفر باید پرسید چرا مردم بحرین، عراق، یمن، فلسطین و لبنان به ناحق کشته می‌شوند.

موسوی‌مقدم به طنین فریاد اباعبدالله اشاره کرد و افزود: امروز فریاد حسین(ع) در آن لحظه که که قنداق شش ماهه‌اش را گرفت و فرمود این فرزند گناهی ندارد، بلند است زیرا خون کودکان امروز نیز به ناحق ریخته می‌شود.

قائم‌مقام سازمان صداوسیما، امام حسین(ع) را سرود انسانیت برای مظلومان دانست و افزود: راه امام حسین(ع) راه هیهات من الذله است این در حالیست که امروز دنیا آزادگی را به مسلخ می‌برد و حقوق اولیه انسان‌ها را زیر پا می‌گذارد.

وی با اشاره به این‌که کشور ما به انواع گرفتاری‌ها مبتلاست، خاطرنشان کرد: اگر به دژ عاشورا پناه ببریم بر مشکلات فائق خواهیم آمد این در حالیست که گزینش دین واقعی سعادت دنیوی و اخروی را به‌دنبال دارد و عزت و شرف در گرو به باورمندی به دین است.

آیت الله سید احمد میرعمادی شامگاه پنجشنبه در اختتامیه اجلاس پیرغلامان حسینی با بیان اینکه خدای متعال را شاکریم در آستانه ماه محرم و شهادت امام حسین (ع) شاهد برگزاری شانزدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در استان بودیم، اظهار داشت: مداحان منتصب به شخصیتی هستند که زینت آسمان و زمین، چراغ هدایت، کشتی نجات، امام خوبی‌ها و الگوی شرافت و عزت است.

وی با بیان اینکه مداحان منتصب به شخصیتی هستند که کلمه الله، عزت الله، ثار الله و اباعبدالله لقب دارد، گفت: قدر خود را بدانید و به این انتصاب افتخار کنید که همه کمالات در این شخصیت است.

لرستانی‌ها محب ولایت و یکپارچه پیرو اهل بیت (ع) هستند

نماینده، ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه لرستان مهد عالمان و شهیدان، مرکز غیرت، شهامت، شجاعت، محب ولایت و امامت، ولایتمدار و یکپارچه پیرو اهل بیت (ع) است؛ ادامه داد: شور حسینی که در لرستان به هیجان در می‌آید کم نظیر و بی نظیر است.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه تجلیل از پیرغلامان قدردانی از زحمات یک عمر نوکری امام حسین، ترویج مکتب حسینی و تجربیات افراد مسن است، تصریح کرد: نسل جوان به میدان بیایند و پرچم امام حسین را به دست بگیرند و با گوشت و پوست خود نهضت عاشورا را لمس کنند؛ واقعه عاشورا یک مکتب فکری، حماسه ماندگار و جاودانه است.

روز به روز بر تاثیر نهضت حسینی افزوده می‌شود

وی با اشاره به جاودانگی و تاثیرگذاری نهضت عاشورا بعد از ۱۴۰۰ سال گفت: دشمنان تلاش کردند این نور را از بین ببرند، اما این نهضت درخشان است؛ این نهضت تاثیر گذار است و روز به روز بر تاثیر نهضت حسینی افزوده می‌شود.

نماینده، ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه سه عنصر در ماندگاری نهضت عاشورا نقش دارد که اولین آن اراده و مشیت الهی است، گفت: اراده الهی تعلق گرفته که امام حسین (ع) برای حفاظت اسلام و اصلاح جامعه قیام کند تا الگوی بشریت باشد.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه خداوند اراده کرد برای آزادگان عالم الگوی عملی ایثار، انسانیت، صبر، مقاومت، عزت و شرافت وجود داشته باشد، تصریح کرد: امام حسین (ع) نور خدا بود و نور خدا ماندگار و تاثیرگذار است.

اخلاص و بصیرت امام حسین (ع) رمز ماندگاری قیام عاشورا است

وی با تاکید بر اینکه اخلاص و بصیرت امام حسین رمز دیگر ماندگاری قیام امام حسین است، گفت: عامل اصلی دوام انقلاب اسلامی ایران نیز اخلاص و بصیرت مردم است.

نماینده، ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه کربلا تجلی اخلاص و بصیرت بود، افزود: هرکاری که برای خدا باشد ماندگار است.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه تلاش انسان‌های پاک و مخلص از ائمه تا عالمان و مبلغان دین و شاعران و مداحان حسینی رمز دیگر ماندگاری قیام عاشورا است، افزود: امروز وظیفه ما است که با اخلاص، بصیرت و عمق بخشیدن به اشعار، مداحی و توجه به محتوا این راه را ادامه بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه راه رفع مشکلات پیروی از سنت و سیره حسینی است گفت: امام حسین کشتی نجات بوده و هرکسی بر این کشتی بنشیند سربلند و سعادتمند خواهد شد.

یزد میزبان هفدهمین اجلاس
در این مراسم، پرچم هفدهمین اجلاس «پیرغلامان و خادمان حسینی» از سوی استاندار لرستان به محمود زمانی قمی استاندار یزد تحویل داده شد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما