تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۰۸:۰۰
۱
۰
کد مطلب : ۱۳۰۸
پیرغلام نمونه کشور در گفت و گو با خیمه:

امام حسین(ع) دیوانه نمی خواهد، امام شناس می خواهد

امام حسین(ع) دیوانه نمی خواهد، امام شناس می خواهد

محمدحسین زیانی پیرغلام نمونه کشور بیش از نیم قرن است که در رثای اهل بیت شعر می سراید و نوحه خوانی و مدیحه سرایی می کند.
وی با انتقاد از مداحی هایی سطحی می گوید: برخی از مداحان بنا می‌کنند از چشم و ابروی اباالفضل تعریف کردن، خود را به حیواناتی چون سگ نسبت دادن، لا اله الا زینب، الله حسین، الله علی و... و در آوردن پیراهن و خون آلود کردن خود، قطعا گناه است و این صحنه‌ها ازطیق سایت‌ها و ماهواره به سراسر دنیا فرستاده می‌شود و می‌گویند شیعه این است.
شیعه شعار نمی‌خواهد، شعور می‌خواهد؛ امام حسین سگ و دیوانه نمی‌خواهد، امام حسین شناس و هدف شناسی می‌خواهد. 
بیشتر نوحه‌ها که در دسترسی حرام است آهنگ‌ها و ریتم آن تقلید شده از صدا و سیمای خارجی است، مداحان آهنگ می‌سازند و ترانه‌های روز را به صورت نوحه در می‌آورند و قداست خود را از دست می‌دند. اشعار قدیم با اخلاص بود و اشک از چشمان مردم ریخته می‌شد و هر مریض و گرفتار معتقد حاجت روا می‌شد. 
این مطالب بخشی گفت و گوی صمیمانه خیمه  این خادم اهل بیت است، متن کامل این گفت و گو را در را در زیر می خوانید؛

* حاج کربلایی از خودتان بگویید.
خیمه:
خوشحالم که در محضر شما عزیزان هستم و به امید ظهور مهدی موعود(عج). بنده کربلایی محمدحسین زیانی، بازنشسته اداره راه گرگان و 71 سال سن دارم و مداحی را از استاد مرحوم پدرم ماشاءالله زیانی و در سنین هفت سالگی فرا گرفتم و دارای تحصیلات دیپلم ادبی هستم؛ مدحیه خوانی و اشعارم، در رثا و مدح اهل بیت(ع) است و برای ساختن نوحه‌ها از اشعارم استفاده می‌کنم و سعی می‌کنم ردیف آواز و اشعارم را با توجه به نیاز و خواسته جوانان و مردم ایجاد می‌نمایم و در ساختن اشعار مداحی با توجه به سبک سنتی، تنوع مطالب و خوش آهنگ بودن نوحه‌ها بهره می‌گیرم و آهنگ‌ها را نیز خودم می‌سازم. 

*به نظر شما ویژگی یک مداح چیست؟
خیمه: مداح باید روش، کردار و رفتار او الگو باشد و مدیحه سرا نیز اشعاری را انتخاب کند که مطابق با روایات اسلامی باشد.
یک مداح باید موفقیت خود را در جامعه بسنجد و از احترامی که مردم به یک مداح می‌گذارند سوء استفاده نکند زیرا کوچکترین انحراف مداح در اجتماع اثر سوء در جامعه دارد و اگر مداح نوکر اهل بیت(ع) است باید با مردم عادی تفاوت داشته باشد. 

*لطفا از سایر برنامه‌های خود سخن بگویید؟
خیمه:
بنده به عنوان نیروی افتخاری از ابتدای راه اندازی رادیو در گلستان در برنامه‌های افطار، مناسبت‌های ملی و مذهبی به قرائت مناجات، مداحی و اشعار مذهبی پرداخته‌ام و با صدای بنده همه آشنا هستند. و همچنین به عنوان اعضاء مجمع الذاکرین گرگان، در حد توان ایفای وظیفه نموده‌ام و سرپسرت هیات جان نثاران اباعبدالله الحسین(ع) که موسس آن پدرم حاج ماشاءالله زیانی بوده، هستم. 

* فرمودید مداحی در خانواده موروثی است، آیا فرزندان شما مداح هستند؟
خیمه:
بله، بنا به وصیت پدرم مداحی در خانواده ما موروثی است و صداهای ما وقف حضرت آقا اباعبدالله الحسین(ع) است.
پسرم محسن که مهندس و مداح اهل بیت(ع) بود در اثر تصادف رحلت کرد تنها یک نوه پسری دارم که امیدوارم که راه ما را ادامه دهد. 

* به نظر شما عزاداری برای اهل بیت(ع) چگونه باید باشد؟
خیمه:
عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) باید اصیل و اهل بیتی(ع) و به دور از هر گونه مشکل باشد و در اشعار مداحی اگر کلمات موهن و سبکی که خلاف شان و جایگاه اسلام استفاده شود، دشمنان اسلام سوء استفاده خواهد کرد و با تبلیغات سوء علیه اسلام، نظام و دین تبلیغ می‌کنند و این ضربه محکمی است برای اسلام. 
مداحان در رسالت تبلیغ خود باید از شجاعت، هدف و رسالت انبیاء و اهل بیت(ع) سخن بگویند و مطالب شان با مطالعه و به دور از تحریف و براساس علمی و حقایق باشد و صرفا به تحریف به دنبال گریاندن مردم نباشند. 

*مشکلات یک مداح چیست؟
خیمه:
بزرگترین مشکل یک مداح این است که مداحان کمتر آموزش می بینند، برای مداحی استادی نیست که شکل و دستگاه خاص خودش را داشته باشد و باید یک مرجعی باشد به صورت مستقل همه بشناسند و از آن الگو بگیرند.
مداحی یک هنر تجربی است که به مرور به دست می‌آید. یک مداح باید مخاطب شناس باشد. 

* به نظر شما یک مداح چگونه می‌تواند با جوانان ارتباط برقرار کند؟
خیمه:
مداح اگر با اخلاص و نیت پاک باشد در این مجالس می‌تواند ارتباط جوانان را با اهل بیت(ع) حفظ کند و به معرفت آنها بیفزاید. با زبان جوان‌ها صحبت کردن خیلی مهم است و این در روحیه آنان تأثیر می‌گذارد.
در مجالس عزاداری اهل بیت(ع) می‌توان با جوان‌ها صحبت کرد و مصاحبه معنوی داشت. جوانان پاک و مهربان هستند و باید با جوان پرشور به زبان خودشان با مطالعه و دقت صحبت کرد. 

* نظر شما در خصوص تحقیر و اغراق‌هایی که در شأن اهل بیت می‌شود چیست؟
خیمه:
بنا می‌کنند از چشم و ابروی اباالفضل تعریف کردن، خود را به حیواناتی چون سگ نسبت دادن، لا اله الا زینب، الله حسین، الله علی و... و در آوردن پیراهن و خون آلود کردن خود، قطعا گناه است و این صحنه‌ها ازطریق سایت‌ها و ماهواره به سراسر دنیا فرستاده می‌شود و می‌گویند شیعه این است.
شیعه شعار نمی‌خواهد، شعور می‌خواهد.
امام حسین سگ و دیوانه نمی‌خواهد، امام حسین شناس و هدف شناسی می‌خواهد.
بیشتر نوحه‌ها که در دسترسی حرام است آهنگ‌ها و ریتم آن تقلید شده از صدا و سیمای خارجی است، مداحان آهنگ می‌سازند و ترانه‌های روز را به صورت نوحه در می‌آورند و قداست خود را از دست می‌دند. اشعار قدیم با اخلاص بود و اشک از چشمان مردم ریخته می‌شد و هر مریض و گرفتار معتقد حاجت روا می‌شد. 

* آقای زیان، از اهل بیت(ع) گفتید آیا شما که مداح اهل بیت هستید حضور اهل بیت را در زندگی‌تان لمس کرده‌اید؟
خیمه:
بله، بنده که پسرم را از دست دادم وقتی به یاد علی اکبر و مصائب کربلا می‌افتم خودم را دلداری می‌دهم و در سخت ترین لحظات زندگی‌ام با یاد اهل بیت(ع) به آرامش می‌رسم و همسرم که مریضی سختی داشت و در آخرین لحظات که در بیمارستان در بستر مرگ دست و پا می‌زد با توسل به اهل بیت(ع)، شفا یافت. 

* اهل ورزش هم هستید؟
خیمه:
بله، در جوانی در رشته دو و میدانی و پرش سه گام رتبه‌های اول را می‌آوردم و حال که به این سن رسیده‌ام پیاده روی می‌کنم و از لطف اهل بیت(ع) تا حالا مریض نشده‌ام. 

* کدام روضه را بیشتر دوست دارید؟
روضه علی اصغر، خیلی مرا منقلب می‌کند، یک طفل شش ماهه، دست بسته و تشنه در قنداق که توان حرکت ندارد به جای آب، لب این ناز دانه را با تیر سه شعله سیراب می‌کنند و این حرکت یک جنایت است و در آن قسمتی که حضرت اباالفضل(ع) مشک آب را روی زمین ریخته می‌شود خیلم دلم به درد می‌آید. 

گزارش از: فاطمه سادات میررسولی

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

بنام خدا
شما در هر مقامی که باشید نمی توانید حتی نسبت به عزاداری های امام حسین (به هر صورتی که باشد) نظر دهید
شما احتمالا در مقام یک مرجع هستید که قطعی بودن گناه را تعیین میکنید!
شما واقعا الگو هستید! آخه شما از کجا میدونین امام حسین دیوانه نمی خواهد.مگه با امام حسین حرف زدید،یا نایب امام هستید.
حتی بزرگترین مراجع تقلید هم همچین حرفایی نمیزنند.واقعا شرم و حیا کنید.
نمی دانم چطور تو اون دنیا می خواهید جواب پس بدین.