پیرغلام نمونه کشور در گفت و گو با خیمه:

امام حسین(ع) دیوانه نمی خواهد، امام شناس می خواهد

14 خرداد 1387 ساعت 8:00

امام حسین(ع) سگ و دیوانه نمی‌خواهد، امام حسین شناس و هدف شناسی می‌خواهد.شیعه شعار نمی‌خواهد، شعور می‌خواهد.


محمدحسین زیانی پیرغلام نمونه کشور بیش از نیم قرن است که در رثای اهل بیت شعر می سراید و نوحه خوانی و مدیحه سرایی می کند.
وی با انتقاد از مداحی هایی سطحی می گوید: برخی از مداحان بنا می‌کنند از چشم و ابروی اباالفضل تعریف کردن، خود را به حیواناتی چون سگ نسبت دادن، لا اله الا زینب، الله حسین، الله علی و... و در آوردن پیراهن و خون آلود کردن خود، قطعا گناه است و این صحنه‌ها ازطیق سایت‌ها و ماهواره به سراسر دنیا فرستاده می‌شود و می‌گویند شیعه این است.
شیعه شعار نمی‌خواهد، شعور می‌خواهد؛ امام حسین سگ و دیوانه نمی‌خواهد، امام حسین شناس و هدف شناسی می‌خواهد. 
بیشتر نوحه‌ها که در دسترسی حرام است آهنگ‌ها و ریتم آن تقلید شده از صدا و سیمای خارجی است، مداحان آهنگ می‌سازند و ترانه‌های روز را به صورت نوحه در می‌آورند و قداست خود را از دست می‌دند. اشعار قدیم با اخلاص بود و اشک از چشمان مردم ریخته می‌شد و هر مریض و گرفتار معتقد حاجت روا می‌شد. 
این مطالب بخشی گفت و گوی صمیمانه خیمه  این خادم اهل بیت است، متن کامل این گفت و گو را در را در زیر می خوانید؛

* حاج کربلایی از خودتان بگویید.
خیمه:
خوشحالم که در محضر شما عزیزان هستم و به امید ظهور مهدی موعود(عج). بنده کربلایی محمدحسین زیانی، بازنشسته اداره راه گرگان و 71 سال سن دارم و مداحی را از استاد مرحوم پدرم ماشاءالله زیانی و در سنین هفت سالگی فرا گرفتم و دارای تحصیلات دیپلم ادبی هستم؛ مدحیه خوانی و اشعارم، در رثا و مدح اهل بیت(ع) است و برای ساختن نوحه‌ها از اشعارم استفاده می‌کنم و سعی می‌کنم ردیف آواز و اشعارم را با توجه به نیاز و خواسته جوانان و مردم ایجاد می‌نمایم و در ساختن اشعار مداحی با توجه به سبک سنتی، تنوع مطالب و خوش آهنگ بودن نوحه‌ها بهره می‌گیرم و آهنگ‌ها را نیز خودم می‌سازم. 

*به نظر شما ویژگی یک مداح چیست؟
خیمه: مداح باید روش، کردار و رفتار او الگو باشد و مدیحه سرا نیز اشعاری را انتخاب کند که مطابق با روایات اسلامی باشد.
یک مداح باید موفقیت خود را در جامعه بسنجد و از احترامی که مردم به یک مداح می‌گذارند سوء استفاده نکند زیرا کوچکترین انحراف مداح در اجتماع اثر سوء در جامعه دارد و اگر مداح نوکر اهل بیت(ع) است باید با مردم عادی تفاوت داشته باشد. 

*لطفا از سایر برنامه‌های خود سخن بگویید؟
خیمه:
بنده به عنوان نیروی افتخاری از ابتدای راه اندازی رادیو در گلستان در برنامه‌های افطار، مناسبت‌های ملی و مذهبی به قرائت مناجات، مداحی و اشعار مذهبی پرداخته‌ام و با صدای بنده همه آشنا هستند. و همچنین به عنوان اعضاء مجمع الذاکرین گرگان، در حد توان ایفای وظیفه نموده‌ام و سرپسرت هیات جان نثاران اباعبدالله الحسین(ع) که موسس آن پدرم حاج ماشاءالله زیانی بوده، هستم. 

* فرمودید مداحی در خانواده موروثی است، آیا فرزندان شما مداح هستند؟
خیمه:
بله، بنا به وصیت پدرم مداحی در خانواده ما موروثی است و صداهای ما وقف حضرت آقا اباعبدالله الحسین(ع) است.
پسرم محسن که مهندس و مداح اهل بیت(ع) بود در اثر تصادف رحلت کرد تنها یک نوه پسری دارم که امیدوارم که راه ما را ادامه دهد. 

* به نظر شما عزاداری برای اهل بیت(ع) چگونه باید باشد؟
خیمه:
عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) باید اصیل و اهل بیتی(ع) و به دور از هر گونه مشکل باشد و در اشعار مداحی اگر کلمات موهن و سبکی که خلاف شان و جایگاه اسلام استفاده شود، دشمنان اسلام سوء استفاده خواهد کرد و با تبلیغات سوء علیه اسلام، نظام و دین تبلیغ می‌کنند و این ضربه محکمی است برای اسلام. 
مداحان در رسالت تبلیغ خود باید از شجاعت، هدف و رسالت انبیاء و اهل بیت(ع) سخن بگویند و مطالب شان با مطالعه و به دور از تحریف و براساس علمی و حقایق باشد و صرفا به تحریف به دنبال گریاندن مردم نباشند. 

*مشکلات یک مداح چیست؟
خیمه:
بزرگترین مشکل یک مداح این است که مداحان کمتر آموزش می بینند، برای مداحی استادی نیست که شکل و دستگاه خاص خودش را داشته باشد و باید یک مرجعی باشد به صورت مستقل همه بشناسند و از آن الگو بگیرند.
مداحی یک هنر تجربی است که به مرور به دست می‌آید. یک مداح باید مخاطب شناس باشد. 

* به نظر شما یک مداح چگونه می‌تواند با جوانان ارتباط برقرار کند؟
خیمه:
مداح اگر با اخلاص و نیت پاک باشد در این مجالس می‌تواند ارتباط جوانان را با اهل بیت(ع) حفظ کند و به معرفت آنها بیفزاید. با زبان جوان‌ها صحبت کردن خیلی مهم است و این در روحیه آنان تأثیر می‌گذارد.
در مجالس عزاداری اهل بیت(ع) می‌توان با جوان‌ها صحبت کرد و مصاحبه معنوی داشت. جوانان پاک و مهربان هستند و باید با جوان پرشور به زبان خودشان با مطالعه و دقت صحبت کرد. 

* نظر شما در خصوص تحقیر و اغراق‌هایی که در شأن اهل بیت می‌شود چیست؟
خیمه:
بنا می‌کنند از چشم و ابروی اباالفضل تعریف کردن، خود را به حیواناتی چون سگ نسبت دادن، لا اله الا زینب، الله حسین، الله علی و... و در آوردن پیراهن و خون آلود کردن خود، قطعا گناه است و این صحنه‌ها ازطریق سایت‌ها و ماهواره به سراسر دنیا فرستاده می‌شود و می‌گویند شیعه این است.
شیعه شعار نمی‌خواهد، شعور می‌خواهد.
امام حسین سگ و دیوانه نمی‌خواهد، امام حسین شناس و هدف شناسی می‌خواهد.
بیشتر نوحه‌ها که در دسترسی حرام است آهنگ‌ها و ریتم آن تقلید شده از صدا و سیمای خارجی است، مداحان آهنگ می‌سازند و ترانه‌های روز را به صورت نوحه در می‌آورند و قداست خود را از دست می‌دند. اشعار قدیم با اخلاص بود و اشک از چشمان مردم ریخته می‌شد و هر مریض و گرفتار معتقد حاجت روا می‌شد. 

* آقای زیان، از اهل بیت(ع) گفتید آیا شما که مداح اهل بیت هستید حضور اهل بیت را در زندگی‌تان لمس کرده‌اید؟
خیمه:
بله، بنده که پسرم را از دست دادم وقتی به یاد علی اکبر و مصائب کربلا می‌افتم خودم را دلداری می‌دهم و در سخت ترین لحظات زندگی‌ام با یاد اهل بیت(ع) به آرامش می‌رسم و همسرم که مریضی سختی داشت و در آخرین لحظات که در بیمارستان در بستر مرگ دست و پا می‌زد با توسل به اهل بیت(ع)، شفا یافت. 

* اهل ورزش هم هستید؟
خیمه:
بله، در جوانی در رشته دو و میدانی و پرش سه گام رتبه‌های اول را می‌آوردم و حال که به این سن رسیده‌ام پیاده روی می‌کنم و از لطف اهل بیت(ع) تا حالا مریض نشده‌ام. 

* کدام روضه را بیشتر دوست دارید؟
روضه علی اصغر، خیلی مرا منقلب می‌کند، یک طفل شش ماهه، دست بسته و تشنه در قنداق که توان حرکت ندارد به جای آب، لب این ناز دانه را با تیر سه شعله سیراب می‌کنند و این حرکت یک جنایت است و در آن قسمتی که حضرت اباالفضل(ع) مشک آب را روی زمین ریخته می‌شود خیلم دلم به درد می‌آید. 

گزارش از: فاطمه سادات میررسولی


کد مطلب: 1308

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/report/1308/امام-حسین-ع-دیوانه-نمی-خواهد-شناس-می

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir