تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۸
۰
کد مطلب : ۲۶۸۶۹
حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی مطرح کرد؛

دو امر موجب بقای شیعه شد؛ احترام و اهتمام به قبور ائمه معصومین(ع) و برپایی شعائر

دو امر موجب بقای شیعه شد؛ احترام و اهتمام به قبور ائمه معصومین(ع) و برپایی شعائر
حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی عصر شنبه در چهارمین همایش مدیران هیئات سراسر کشور که در مجتمع ولایت قم برگزار شد، گفت: دو امر موجب بقای شیعه تا به امروز شده است و آن احترام و اهتمام شیعه به قبور ائمه معصومین(ع) و برپایی شعائر است.

مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه حدوث اسلام به‌واسطه وجود پیامبر اکرم(س) و بقاء دین به دلیل وجود امام حسین(ع) است خاطرنشان کرد: چندین انقلاب در دنیا به وقوع پیوسته است که نخستین آنها انقلاب پیامبر(ص) بوده است، دومین انقلاب هم انقلاب امام حسین(ع) و سومین نیز انقلاب فرهنگی امام صادق(ع) بوده است که جرقه آن توسط امام محمد باقر(ع) و امام صادق(ع) زده شد و در حال حاضر نیز در انقلاب فرهنگی امام صادق(ع) قرار داریم.

وی گفت: یکی از وهابیون بیان کرده است مراسم شیرخوارگان حسینی روزی ریشه ما را خواهد خشکاند و در همین راستا دشمن یکی از راه‌های مقابله با اسلام را کمرنگ کردن امام حسین(ع) و واقعه کربلا می‌داند.

مومنی با بیان اینکه بخشی از شعرهای مداحی بی‌محتوا هستند اظهار کرد: کلام رهبری بهترین تعبیر در کارکرد کربلاست که فرموده‌اند کربلا مرکب از عناصر عقلانیت، حماسه، عشق و عزت است. هیئتی‌ها موثرترین قشر جامعه محسوب می‌شوند، اگر هیئتی‌ها نبودند فتنه ۸۸ خنثی نمی‌شد.

مدرس حوزه علمیه قم یادآور شد: مدیران هیئت‌ها باید براساس عقلانیت، حماسه و عشق و عزت عمل کنند، یعنی دلایل عقلی حرکت امام به سمت کربلا، بندگی و عشق امام حسین(ع) به خداوند و عزتی که ایشان تا پایان عمر داشتند برای مردم تبیین شود.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) بیان کرد: هیئت جای برگزاری موسیقی و آهنگ نیست چرا که امام صادق(ع) گفت من مجلسی را دوست دارم که دور هم نشسته و در مورد اهل بیت (ع) سخن بگوئید. ولایت مداری با آیات قرآن برای مردم تبیین شود چراکه حضرت می‌فرمودند استفاده از قرآن و احادیث در مجالس موجب نازل شدن ملائکه به آن می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیران هیئات مواظب نااهلان باشند چرا که آنها به دنبال اختلاف هستند اظهار کرد: امام صادق(ع) به یکی از یاران خود فرمودند سلام ما را به دوستانمان برسان کسانی که با یکدیگر می‌نشینند و در مورد ما حرف می‌زنند، امکان ندارد دو نفر با ما سخن بگویند و خداوند به آنها مباهات نکند.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: عده‌ای از متجددین بیان می‌کنند که خواندن روضه از عهد صفویه و عده‌ای نیز می‌گویند روضه خوانی از ایران باستان آغاز شده است در حالیکه در احادیث معتبر آمده است که روضه خواندن برای امام حسین(ع) قبل از خلقت وجود داشته است. روضه‌خوانی جزئی از فرهنگ تشیع است، امام رضا(ع) در همین ارتباط بیان می‌کند غم حسین چشمان ما را زخم کرده است.

وی برگزاری روضه را عمل به توصیه ائمه معصومین(ع) دانست و اظهار کرد: روضه مورد توجه ملائکه بوده و بهترین مکان برای عمق بخشیدن به باورهای دینی، گسترش اسلام و نزدیکی به امام زمان(عج) است.

مومنی در پایان با بیان اینکه هیئتی‌ها درد و دغدغه نظام و دین را دارند، گفت: هیچ برنامه‌ای مانند روضه امام حسین(ع) انسان ساز نیست.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما