تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۰
۰
کد مطلب : ۲۲۱۸۳

سرایش شعر برای مداحی، توأم با نیازهای مردم و نیازسازی برای آنهاست

سرایش شعر برای مداحی، توأم با نیازهای مردم و نیازسازی برای آنهاست
محمدمهدی صمیمی، مدیر دفتر آفرینش های ادبی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و شاعر مداحی های حاج محمود کریمی گفت: رویکردی که در مواجهه با ادبیات آیینی داریم به خاطر توجه ویژه ای که مقام معظم رهبری به ادبیات به عنوان یک هنر و پیشانی هنر ایرانی دارند، رویکرد حمایتی و تولیدی است. در این راستا با توجه به موج جدیدی که به برکت انقلاب اسلامی برخاسته است به لطف خداوند تولیدات آیینی شیب گسترده ای گرفت و در کنار آن یک هنر واسطه ای به نام هنر گردآوری ایجاد شد.

وی افزود: در حال حاضر تولیدات شعر به طور پراکنده هستند و به صورت هدفمند به دست مخاطبان نمی رسد از این روی بایستی از سوی افرادی که کار گردآوری انجام می دهند، آثار هنرمندانی که هم محتوا، هم مکتب و هم خانواده هستند دسته بندی گردند و تقدیم مخاطبان شود.

وی در مورد ارزش کار گردآوری گفت: ارزش کار گردآوری که پیرو حساسیت ها و وسواس ها و استانداردهای خاص خود باشد کمتر از ارزش شعرگویی نیست.

وی در خصوص اشعار مورد نیاز مداحان گفت: شعر گفتن برای مداحی کار ساده ای نیست چرا که بایستی توجه ویژه ای به بحث مخاطب، عاطفی بودن و نیازهای مردم و نیازسازی شود.

وی اضافه کرد: ما برای شعرگویی مداحی نیازها را مورد بررسی قرار می دهیم و از طرفی دیگر تولید نیاز هم می کنیم به خاطر اینکه سلیقه مخاطب باید طراحی و معماری شود.

صمیمی ادامه داد: ابتدا به مطالبات اجتماعی باید توجه شود و سپس بر اساس آن برای مخاطب استانداردسازی می کنیم و در واقع هم از سلیقه مخاطب استفاده می کنیم و هم بر سلیقه مخاطب تأثیر می گذاریم.

وی حساسیت شعرگویی مداحی را در دوران امروز بیشتر خواند و گفت: حضور شبکه های اجتماعی سبب شده آثار مداحان به سرعت در اختیار اقشار مختلف در گروه سنی های مختلف قرار گیرد و همین موضوع حساسیت نوع اشعار را بیشتر می کند و بر این اساس در موضوعاتی از قبیل احترام والدین تا جهاد و شهادت و انقلاب اسلامی و استکبارستیزی در یک پوشش هنرمندانه در اختیار مخاطب قرار گیرد چرا که در نظریات پیشرفته اجتماعی این امری علمی است که سلیقه اجتماعی قابل طراحی است و هنرمندان پرچمدار، توان جهت دادن به سلایق اجتماعی را داشته باشند.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما