تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۰
۰
کد مطلب : ۲۲۱۷۰

شعر گفتن برای اهل بیت آداب و ترتیب دارد

شعر گفتن برای اهل بیت آداب و ترتیب دارد
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بخش فرهنگ تبیان با محمدرضا مهدیزاده، حسین اسرافیلی و جلیل صفربیگی درمورد نوآوری در شعر عاشورایی به گفت و گو نشسته است.

محمدرضا مهدیزاده (شاعر) اظهار کرد: این موضوع، موضوع بسیار دقیقی است. خود من هم که در شام غریبان سال گذشته نیت کردم مجموعه دوبیتی‌های عاشورایی کتاب «سریخونین در آغوش خدا بود» را بسرایم، دیدم چه قدر دشوار است درباره موضوعی که بیش از هزار سال همه درباره‌اش شعر گفته‌اند به گونه‌ای شعر بگویید که در آن تکرار نباشد.

مثلا اگر کسی بخواهد سریالی درباره اعتیاد بسازد، چون بارها درباره این موضوع سریال ساخته‌اند، باید کار نویی ارائه کرد تا جذاب باشد.

درباره شعر عاشورایی هم اگر نوآوری نباشد کار به تکرار می‌رسد و جاذبه‌اش را از دست می‌دهد.

من هم سعی کرده‌ام در کار خود این نوآوری را انجام دهم. من درباره همه شهدای کربلا شعر گفته‌ام منتها با یک دید تازه‌تر.

اولا سعی کردم شعرها شعاری و تکراری نباشد و دوم اینکه از زاویه دیگر ببینم.

برای سرودن شعر مذهبی دو قاعده وجود دارد. یکی اینکه باید مضمون اصلی حفظ شود و نمی‌توان از تخیل درباره رخدادهای واقعی به بهانه اینکه شعر می‌گوییم، استفاده کرد و باید به سند و واقعیت وفادار بود.

نکته دیگر هم بعد عاطفی و احساسی شعر است که باید از این نظر هم خوب در بیاید و این هم کار را مشکل می‌کند. به هر حال کار مشکلی است ولی خودشانتوفیق می‌دهند.

عنایت شهدای کربلا باعث گیرایی یک شعر می‌شود. ما هیچ هستیم. بعضی وقت‌ها شاعران در تکمیل شعرهایشان گیر می‌کنند و خود این بزرگواران کمک و عنایت می‌کنند تا شعر سروده شود.

شعر عاشورایی گفتن آداب و ترتیب دارد حسین اسرافیلی (شاعر): به نظر من عاشورا یک تابلوی وسیع و بزرگ است که زوایای نامکشوف فراوان دارد و به همین دلیل است که هر چه تاکنون در این سال‌ها شعرعاشورایی گفته شده و می‌شود، باز هم هنوز در اول راه است.

این تابلوی وسیع مجالی است برای تعمق در آن و بسته به اینکه از چه زاویه‌ای به آن نگاه کرد، می‌توان در آن باره شعر سرود. موضوع عاشورا جلوه‌های گوناگون دارد و هر کس به اندازه ظرفیت خود می‌تواند درک و بهره‌ای از ماجرا داشته باشد.

نوآوری در این گونه شعر بستگی به توانایی شاعران دارد که چه قدر از این جلوه‌ها بهره ببرند و از زاویه جدید به موضوع نگاه کنند.

ازسوی دیگر نکته مهمی که وجود دارد این است که نباید زنگاری در وجود شاعر باشد و آیینه هر چه که زلالتر باشد بهتر می‌تواند نور خورشید را انعکاس دهد آینه‌های زنگ زده نمی‌توانند نور خورشید را انعکاس دهند.

نکته مهم‌ دیگر اینکه همان طور که وقتی وارد مرقد اهل بیت علیهم السلام می‌شوید بایدآداب و ترتیب را رعایت کنید و پاکیزه باشید و اذن دخول بخوانید، شعر گفتن برای اهل بیت هم آداب و ترتیب دارد و نمی‌شود کسی در تمام عمرش شعر عاشقانه خیابانی بگوید بعد یک دفعه شعر عاشورایی بگوید.

در این صورت شعر عاشورایی‌ این افراد هم از جنس همان شعرهای عاشقانه خیابانی، سطحی در می‌آید. فقط اسم امام حسین را توی شعر قرار داده‌اند که اگر اسم حذف شود مثل همان شعرهای دیگرشان است.

یعنی آن پاکی ضمیر و شفافیت روح باعث گره خوردگی موضوع با جان مخاطب می‌شود و شعر را خواندنی و تاثیر گذار می‌کند.

گفتنی است، علاقه مندان می توانند برای مطالعه کامل این گفتگو به سایت تبیان به نشانی www.tebyan.net مراجعه کنند.
مرجع : سازمان تبلیغات اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما