تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۸۷ ساعت ۱۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۱۹۱
با حضور محمدرضا سنگری؛

اثر منظوم عاشورایی «آتشکده نیر» بررسی شد

اثر منظوم عاشورایی «آتشکده نیر» بررسی شد
به گزاش خیمه،  به گزارش خیمه، دکترمحمدرضاسنگري، محقق‌ونويسنده عاشورايي که در بیست و چهارمین جلسه مرجع شناسی کتب عاشورایی که 4 بخش ابتدایی اثر منظوم «آتشكده‌ي‌نير» را بررسی کرده بود در بیست و پنجمین جلسه نیز ادامه این اثر منظوم را مورد بحث و بررسی قرار داد.

مثنوي آتشكده‌گزارشي عاشقانه و عارفانه از كربلاست که از 41 بخش تشكيل گردیده و در این نشست چهار بخش نزول انسان به عالم خاك، امام در شب عاشورا، رفتن امام به ميدان، شهادت حضرت‌حر توسط دکتر سنگری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

در اين جلسه 37 بخش ديگر از اين كتاب، شامل شهادت «عون بن عبد‌الله بن جعفر»، «حضرت علی اكبر (ع)»، «حضرت قاسم (ع)»، «عبداله بن الحسن»، آمدن جبرئيل به ياری ابا‌عبد‌الله (ع)، آمدن فرشته‌های آب، آتش، زمين، ابر و نصرت، محاربه امام با لشكر، دشمن و احتجاج امام با دشمن، توسط «محمدرضا سنگری»، محقق عاشورايی، بررسی شد. 

محمد رضا سنگری در این جلسه با بيان اينكه مثنوی آتشكده، نيز از 2 هزار و هشتاد و شش بيت تشكيل شده و نگارش آن در سال 1309 به پايان رسيده است، گفت: در نگارش اين كتاب، سبك و سياق تاريخی وقايع چندان در نظر گرفته نشده و جابه‌جايی‌هايی در ذكر وقايع ديده می‌شود.

سنگری تصريح كرد: «نير تبريزی»، شاعر اين مثنوی، علاوه بر ديوان آتشكده، ترجيع‌بندی زيبا نيز به تأسی از ترجيع‌بند «محتشم كاشانی» سروده است.

شایان ذکر است نیر تبریزی در پنج شنبه ، جمادی الاول سال 1248 قمری، چهارم آبان سال 1211 شمسی در تبریز (175 سال قبل) به دنیا آمده است. وی در 22 سالگی به نجف می رود و پس از چند سال درس خواندن درآنجا و رسیدن به درجه اجتهاد به ایران بر می گردد و در تبریز مشغول تدریس و سرودن شعر می شود که حاصل زندگی او چندین کتاب از جمله دیوان نیر تبریزی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما