تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۴۴
۰
کد مطلب : ۱۴۳۹۹

جلسه مرجع‌شناسی كتب عاشورايی در دزفول تشكيل می‌شود

جلسه مرجع‌شناسی كتب عاشورايی در دزفول تشكيل می‌شود
خیمه: جلسه مرجع‌شناسی كتب عاشورايی با حضور محمدرضا سنگری، محقق عاشورايی، ساعت ۲۰ در مركز تربيت معلم شهيد رجايی دزفول برگزار خواهد شد.

در پنجاه‌ و هفتمين جلسه مرجع‌شناسی كتب عاشورايی كتاب «مُروج‌الذَهَب» نوشته «علی بن حسين مسعودی»، تاريخ‌نويس و جغرافی‌دان سدهٔ ۴ هجری. نام كتاب (كه برخی به اشتباه مروّج الذهب می‌خوانند) به معنی گذرگاه‌ها و معدن‌های گوهر است (مروج جمع مرج به معنای راه است). مروج‌الذهب كه در ۱۳ جلد به نگارش درآمده به ضبط و ثبت تاريخ بشر، داستان‌های تاريخی و مسائل قوم‌شناسی مللی می‌پردازد كه مسعودی در مسير مسافرتهای خود از مصر تا هندوستان آنها را ملاقات كرده بود.

مروج‌الذهب به زبانهای مختلف ترجمه شده‌است كه از آن جمله می‌توان به ترجمهٔ فرانسوی آن كه تحت نام Les prairies d'or در سال ۱۹۶۲ در پاريس به چاپ رسيده‌است اشاره كرد.

اين كتاب آخرين اثر مسعودی كه حاصل يك عمر جهانگردی و مطالعه عميق وی در حوزه انديشه‌ها و رفتار اقوام مختلف می‌باشد، در سال ۳۳۲ هجری قمری توسط مولف تاليف گرديده و در سال ۳۳۶ هجری در آن تجديد نظر نموده. كه نزد اروپائيان آوز قوی مسعودی نيز ناميده می‌شود، در ۱۳۲ باب تنظيم گشته و به دو بخش قبل از اسلام و بعد از اسلام تقسيم می‌شود.

در بخش نخست به خلقت جهان و توصيف زمين و ذكر سرزمينها و درياها و رودها و كوه‌ها پرداخته و همچنين سخن از تاريخ انبيا و اخبار ملتها اعم از يهودی، مسيحی، هندی، ايرانی، يونانی و رومی و عرب مطالبی عرضه داشته و در بخش دوم مطالبی از ولادت پيامبر اكرم، تاريخ بعثت و هجرت و خلفای راشدين، اموی و عباسی تا سال ۳۳۶ ه.قمری مطرح كرده ‌است.

سلسه جلسات مرجع‌شناسی كتب عاشورايی به‌صورت مستمر از سوی مركز پژوهش و نشر فرهنگ عاشورايی دزفول برگزار می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما