تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۴:۰۹
۲
۰
کد مطلب : ۲۲۹۴
در گفت و گو با خیمه تشریح شد:

فعالیت های مرکز پژوهش و نشر فرهنگ عاشورا

فعالیت های مرکز پژوهش و نشر فرهنگ عاشورا
 مرکز پژوهش و نشر فرهنگ عاشورا،از فروردین سال 1384 زیر نظر دکتر محمدرضا سنگری و به مدیریت عبدالکریم خاضعی نیا، با هدف تعمیق و گسترش فرهنگ غنی عاشورا و روشن ساختن ابعاد مختلف قیام اباعبدالله الحسین(ع) فعالیت خود را در شهر دزفول آغاز نموده است.

این مرکز به صورت شورایی اداره می شود و هزینه های آن به وسیله کمک های مردمی اداره می شود؛ در حال حاضر مرکز در کتابخانه علامه دزفولی از روحانیون برجسته‌ شهر که مدتی هم امام جمعه موقت شهر بودند، واقع است.
 
مدیر مرکز در گفت وگو با خیمه درباره‌ اساسنامه‌ این مرکز می‌گوید: «در ابتدا به دنبال اساسنامه نبودیم، چرا که آقای دکتر سنگری می‌گفتند خیلی‌ها اساسنامه می‌گیرند اما کاری نمی‌کنند، ولی ما کار می‌کنیم و اگر دیدیم که می‌توانیم ادامه دهیم، به دنبال اساسنامه می‌رویم که البته هم‌اکنون در پی آن هستیم.»

 آقای خاضعی نیا برخی از فعالیت های مرکز را به شرح زیر بیان می کند:
1. «تاسیس اولین کتابخانه تخصصی عاشورایی با بیش از 1400 عنوان و 2600 جلد کتاب با موضوعات عاشورایی که از این نظر در سطح کشور بی نظیر است.»

2. «جمع آوری سخنرانی های مستدل عاشورایی از سخنرانانم برجسته کشور با هدف آسیب زدایی از سخنرانی ها در نوارخانه مرکزی.»

3. «جمع آوری و آرشیو
مداحی ها و نوحه های معتبر شهرستان و کشور و تهیه آلبوم از کار مداحان در کمیته مداحی.زیرا اعتقاد داریم در نظر نگرفتن مداحان در حیطه فعالیت های عاشورایی کاملا نادرست است؛ این قشر سالیانه درباره عاشورا کار می کنند و قشر تاثیرگذاری هستند.»

4. «راه اندازی واحد پژوهش مرکز که برخی از فعالیت های این واحد عبارتند از: ارائه  اطلاعات و آمار دقیق و مستند عاشورا، تربیت نیروهای مبلغ، برگزاری کلاس های سیر مطالعاتی مفصل تاریخ عاشورا، برگزاری جلسات مرجع شناسی توسط دکتر محمدرضا سنگری که تاکنون 24 جلسه برگزار شده است و طی آن منابع مهم عاشورایی بررسی و نقاط قوت و کاستی های این منابع معرفی می شود.

5. «راه اندازی سایت تخصصی عاشورایی با نشانی www.roozedahom.com با بخش هایی نظیر: اخبار مرکز، معرفی کتاب، پرسش و پاسخ، مقالات و ...»

6. «بهره گیری از جلوه های زیبای هنری،هنرهای تجسمی،گرافیک، بخش کودک و نوجوان در واحد هنر»

7. «جمع آوری آثار ادبی اعم از شعر و نثر عاشورایی، برگزاری کانون های ادبی روز دهم با موضوع های مختلف و ... در واحد ادبیات»

8. «برپایی نمایشگاه های بزرگ تخصصی عاشورایی در شهرستان دزفول در دهه اول محرم و صفر سال 85 و 86 که با استقبال کم نظیر خیل عاشقان و علاقمندان فرهنگ عاشورا در سطح استان و حتی کشور قرار گرفت.»

مسئول کمیته‌
پژوهش مرکز و عضو شورای شهر دزفول در ادامه گفت وگو با خیمه می گوید: «عاشورا یک کارگاه بزرگ انسانیت است؛ من فکر می‌کنم هرکس در هر مقطع و سن و شغلی که کار می‌کند، می‌تواند شخصیت خود را در کربلا پیدا کند؛ هدف ما این است که عاشورا را وارد زندگی مردم کنیم.»
 
مهندس ریاضی با بیان اینکه «انقلاب ظهور در امتداد عاشورا قرار دارد، ادامه داد: « اگر ما قصد داریم در جرگه یاران امام زمان(عج) قرار بگیریم باید به عاشورا بپردازیم.»

وی افزود: «نگاهی به سرخط نوحه ها نشان می دهد که بسیاری از شخصیت های تاثیر گذار کربلا مانند حضرت قاسم(ع) و حبیب بن مظاهر اصلا نادیده گرفته شده اند و حضرت زینب(س) با آن نقش مهم تاریخی تنها تعداد اندکی از نوحه ها را به خود اختصاص داده است.»

ریاضی با بیان اینکه امام حسین(ع) درباره زنان بزرگ دیگر مانند سکینه و رباب می گوید که خانه ای که در آن سکینه و رباب نباشد، خانه نیست، ادامه داد: «تقریبا در این باره هیچ چیزی گفته نمی شود، آیا ما نیاز نداریم این شخصیت ها را بشناسیم؟ آیا حضرت سکینه نمی تواند برای دختران امروزی یک الگوی تمام عیار باشد؟»

وی در پایان گفت: «ما در مرکز پژوهش به دنبال تربیت افرادی هستیم که حداقل یک بار تاریخ عاشورا را خوانده باشند و با کربلا آشنا باشند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

صالحی
United Kingdom
خیلی خوب باید جذابتر شود
صالحی
United Kingdom
خیلی خوب باید جذابتر شود