تاریخ انتشار
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۱۲:۲۸
۰
کد مطلب : ۱۶۹۹

كتاب «مقتل‌الحسين (ع)» در دزفول نقد و بررسی شد

كتاب «مقتل‌الحسين (ع)» در دزفول نقد و بررسی شد
به گزارش خیمه، اين جلسه با حضور «محمد‌رضا سنگری»، محقق عاشورايی، دانشجويان و عموم مردم در مركز تربيت معلم شهيد «رجايی» دزفول برگزار و كتاب «مقتل‌الحسين (ع)»، به روايت شيخ «صدوق» معرفی و بررسی شد.

سنگری در اين جلسه گفت: شيخ «صدوق (عماد‌الدين)»، در سال 306 هجری قمری در قم به دنيا آمد و در طول 75 سال حيات پربركت خود موفق به خلق 298 اثر بزرگ و ارزشمند شد كه متأسفانه امروزه جزء 14 اثر از او در دست نيست.

وی افزود: از جمله آثار اين فقيه و محدث بزرگ شيعی می‌توان به كتاب‌هايی چون «من‌لا يحضرهُ الفقيه»، «علل‌الشرايع»، « ثواب‌الاعمال» و ... اشاره كرد. كتاب «من‌لا يحضره‌الفقيه » ايشان يكی از چهار كتاب روايی بزرگ شيعه است.

محقق عاشورايی تصريح كرد: اما مقتل الحسين يكی از آثار ديگر شيخ صدوق است كه مفقود شده و كتاب موجود با عنوان مقتل‌الحسين به روايت شيخ صدوق يا امام حسين(ع) و عاشورا از زبان معصومين(ع)، حاوی گفتار و روايات پراكنده در آثار شيخ صدوق است كه توسط «صحتی سردروی» جمع‌آوری و تدوين شده است.

سنگری افزود: تنظيم روايات به روش شيخ صدوق، ترجمه روان و شيرين، حذف زنجيره‌ای روايات با هدف جلوگيری از خستگی خواننده از مشخصه‌های اين كتاب است.

وی كتاب «مقتل‌الحسين (ع)» را دارای 9 فصل عنوان كرد و گفت: رواياتی بسيار شگفت‌ درباره ابا‌عبد‌الله(ع)، اخبار آسمانی و پيش‌گويی‌ها از شهادت امام حسين(ع)، در مسير شهادت و ... عناوين برخی از اين فصل‌‌ها است.

محقق عاشورايی در مورد نقد‌های وارد بر اين كتاب تصريح كرد: از حدود 25 منزل مسير مكه تا كربلا فقط به سه منزل اشاره شده كه به احتمال زياد در كتاب اصلی موجود بوده اما در دسترس گرد آورنده قرار نگرفته و از مجموعه شهدای كربلا تنها به 12 نفر اشاره شده است.

سنگری در پايان خاطرنشان كرد: مطالعه‌ اين كتاب برای كسانی كه در كنار كتاب‌های تحقيقی و تحليلی ديگر، قصد مراجعه به يكی از مستند‌ترين منابع در اين زمينه را دارند، توصيه می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما