تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۰۰
۱
۰
کد مطلب : ۱۲۶۲۰

درباره مرکز پژوهش و نشر فرهنگ عاشورا در دزفول

درباره مرکز پژوهش و نشر فرهنگ عاشورا در دزفول
فرهنگ-دشتگلی: مركز پژوهش و نشر فرهنگ عاشورا از فروردین ماه سال ۱۳۸۴ زیر نظر دكتر محمدرضا سنگری و مدیریت مهندس عبدالكریم خاضعی‌نیا با هدف تعمیق و گسترش فرهنگ غنی عاشورا و روشن ساختن ابعاد مختلف قیام اباعبدالله الحسین‌(ع) فعالیت خود را در شهر دزفول آغاز نموده است. مهندس ریاضی نیز مسئولیت كمیته پژوهشی را در این مرکز بر عهده دارد. این مركز به‌صورت شورایی اداره می‌شود و هزینه‌های آن به وسیله‌ كمك‌های مردمی تامین می‌شود. در حال حاضر مركز در كتابخانه‌ علامه مخبر دزفولی مشغول به فعالیت است.

 برخی از فعالیت‌های مركز به شرح زیر است: تأسیس اولین كتابخانه‌ تخصصی عاشورایی با بیش از۱۴۰۰ عنوان و ۲۶۰۰ جلد كتاب با موضوعات عاشورایی، جمع‌آوری سخنرانی‌های مستند و مستدل عاشورایی از سخنرانان برجسته كشور با هدف آسیب‌زدایی از سخنرانی‌ها در نوارخانه‌ مركز،‌ جمع‌آوری و آرشیو مداحی‌ها و نوحه‌های معتبر شهرستان و كشور، تهیه آلبوم از كار مداحان در كمیته مداحی، راه‌اندازی واحد پژوهش مركز با هدف ارائه اطلاعات و آمار دقیق و مستند عاشورا، تربیت نیروهای مبلغ، برگزاری كلاس‌های سیر مطالعاتی درباره تاریخ عاشورا، برگزاری جلسات مرجع‌شناسی توسط دكتر محمدرضا سنگری،‌ راه‌اندازی سایت تخصصی عاشورایی با بخش‌هایی نظیر اخبار مركز، معرفی كتاب، پرسش و پاسخ، مقالات و...،‌ جمع آوری آثار ادبی اعم از شعر و نثر عاشورایی، برگزاری كانون‌های ادبی روز دهم با موضوع‌های مختلف و برپایی نمایشگاه‌های بزرگ تخصصی عاشورایی در شهرستان دزفول در دهه‌ اول محرم و صفر.

این مرکز در حال حاضر در بر دارنده بخش‌ها و واحدهای زیر است:
۱) واحد کتابخانه: اولین کتابخانه تخصصی عاشورایی کشور در زمینه عاشورا دارای بیش از دو هزار جلد و هزار و هشتصد عنوان کتاب است که از این نظر در سطح کشور بی‌نظیر است. در حال حاضر این کتابخانه آماده ارائه کتب مورد نیاز مطالعه دانشجویان‌، محققان، اساتید، طلاب و سایر علاقه‌مندان شناخت فرهنگ عاشورا است.

۲) واحد سمعی بصری: این واحد با بیش از ۲۰۰ نوار و سی دی عاشورایی از سخنرانان مختلف آماده  ارایه خدمات به علاقه‌مندان است. از جمله فعالیت‌های این واحد پیاده کردن نوارهای مربوط به سخنرانی‌های دکتر سنگری و سایر سخنرانان عاشورایی و تهیه جزوه از نوارهای پیاده شده است.

۳) واحد پژوهش: این واحد با هدف تعمیق و گسترش مطالعه و تحقیق در زمینه‌های مختلف قیام ابا عبدا... در بخش‌های زیر فعالیت می‌نماید:
الف) سیر مطالعاتی: مطالعه و بررسی مقاتل و کتب تاریخی عاشورا
ب) تربیت مبلغ: آموزش نیروهایی جهت سخنرانی تخصصی در زمینه عاشورا
ج) نشریه: آماده کردن نشریه‌ای با عنوان «یاران آفتاب» که به معرفی اصحاب ابا عبدا... الحسین‌(ع) براساس نوشته های دکتر سنگری می‌پردازد.
د) تشکیل دوره های آموزش آشنایی با قیام اباعبدا... حسین(ع) با عنوان همراه با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه
ه) انجام مصاحبه با سخنرانان و ضبط خاطرات علما و بزرگان
ن) جلسات مرجع شناسی کتب عاشورایی: در این جلسات که با سخنرانی دکتر سنگری همراه است به نقد و بررسی کتب و منابع عاشورایی پرداخته می‌شود.
و) چاپ کتب عاشورایی: تا‌کنون کتاب‌های زیر از طرف مرکز عاشورا به چاپ رسیده است: روز دهم۱، روز دهم۲، عاشورا نگاران، آیینه‌داران آفتاب.

۴) واحد هنر: عمده فعالیت این بخش تولید و جمع‌آوری آثار عاشورایی در زمینه‌های مختلف و برگزاری سمینارهایی با موضوع هنر و عاشورا با محور معرفی نمادهای عاشورایی برای هنرمندان است.
مهمترین فعالیت این قسمت:
۱- برگزاری فراخوان هنری
۲- تشکیل کلاس‌های آموزش هنر (نقاشی)
۳- تشکیل گروه تعزیه و همکاری با گروه‌های تعزیه سراسر کشور
۴- برگزاری مسابقه نقاشی به مناسبت وفات حضرت زینب(س) با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان دزفول

۵) واحد رایانه و سایت: این مرکز با راه‌اندازی سایت اینترنتی خود به علاقه‌مندان خدمات ارائه می‌کند.

۶) واحد ادبیات: این واحد با حضور گروهی از شاعران اهل بیت(ع) و با هدف تولید و گردآوری آثار ارزشمند عاشورایی، شعر و نثر عاشورایی، داستان کوتاه و قطعات ادبی تا کنون توانسته فعالیت‌های زیر را انجام دهد:
الف) برگزاری نشست‌های کانون ادبی روز دهم.
ب) مصاحبه با شاعران عاشورایی
ج) چاپ کتاب‌های شروه شیدایی و جاری‌ترین سرود

۷) واحد امور مالی:مرکز پژوهش و نشر فرهنگ عاشورا نهادی مردمی است که با کمک مردم اداره می‌گردد و واحد مالی مرکز کار برنامه‌ریزی عضوگیری و دریافت کمک‌های مالی را انجام می‌دهد‌.

۸) واحد روابط عمومی: انجام تمام امور تبلیغاتی مرکز از جمله نصب پوستر و بنر و پلاکارد، پیگیری اعلام اطلاعیه‌های مرکز از طریق صدا و سیما و روزنامه‌ها به عهده روابط عمومی است.

۹) واحد کودک: ضرورت بهره‌گیری از کودکان و نوجوانان در فعالیت‌های عاشورایی، مرکز را بر آن داشت تا واحدی مختص این گروه سنی مستعد راه‌اندازی نماید. این واحد با بهره‌گیری از گروهی آشنا و دارای تجربه کار با کودکان، تا‌کنون توانسته فعالیت‌های بسیاری انجام دهد و بنا دارد طرح «یاران کوچک عاشورایی» را به زودی اجرا نماید.

۱۰) واحد تایپ و ویراستاری: این واحد وظیفه خطیر انجام تایپ و ویراستاری تخصصی متون پژوهشی را به عهده دارد.

۱۱) واحد مداحی: این واحد با هدف آسیب‌شناسی مداحی، به خصوص مداحی عاشورایی و روضه‌خوانی و معرفی منابع و آثار  معتبر در شان ائمه‌(ع) و نوحه‌های مناسب برای استفاده مداحان و روضه‌خوانان تشکیل گردیده است. انجام مصاحبه با مداحان اهل بیت(ع) و تشکیل گروه مداحی مرکز از جمله فعالیت‌های این مرکز است.


محرم گذشته، از سوی موسسه روز دهم، دو عنوان کتاب و یک نرم‌افزار چند رسانه‌ای، از دستاوردهای پژوهشگران مرکز پژوهش و نشر فرهنگ عاشورا با عنوان‌های «عاشورا نگاران۲ » و «ستارگان منظومه عاشورا» و نرم‌افزار «نوای روز دهم» رونمایی شدند.

نرم‌افزار نوای روز دهم شامل مجموعه‌ای از ۴۲ نوحه همراه با صوت، متن نوحه، معرفی شاعر و مداح نوحه، قابلیت پرینت متن شعر،۹۰ دقیقه مداحی و معرفی کوتاهی از مرکز پژوهش و نشر فرهنگ عاشورا است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

reza
بسیار جالب هستن . امیدوارم موفق باشین .