تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ تير ۱۳۸۷ ساعت ۱۹:۳۵
۰
کد مطلب : ۲۱۶۹
از سوی پژوهشکده تاریخ و سیره؛

کتاب «معرفي و نقد منابع عاشورا» منتشر شد

کتاب «معرفي و نقد منابع عاشورا» منتشر شد
به گزارش خیمه، کتاب «معرفي و نقد منابع عاشورا» واقعه عاشورا را در طول تاریخ اسلام از جهات گوناگون مورد توجه قرار داده و پرسش‌هایی را در پی گرفته است. یکی از اساسی‌ترین اين سووالات میزان اتقان و استحکام داده‌های تاریخی واقعه عاشوراست.

کتاب حاضر با نقد و بررسی منابع مربوطه، درصدد پاسخگویی به آن برآمده و کوشیده تا راهی پیش روی اهل تحقیق و عاشوراپژوهان قرار دهد.

نویسنده در هشت فصل به نقد و بررسی منابع عاشورا می‌پردازد و در فصل نخست با عنوان «نگاهی به منابع عاشورا» در ابتدا به نخستین راویان حادثه عاشورا و سیر مقتل‌نگاری اشاره می‌کند. در فصل دوم با عنوان «گزارش‌های تاریخی» ویژگی‌ها و گزارشگران سه روایت از واقعه عاشورا را مورد بررسی قرار می‌دهد که عبارتند از: روایت و مقتل ابومخنف، روایت حصین و روایت ابومشعر.

در فصل سوم این اثر به «گزارش‌های رجالی» اختصاص دارد و در آن دو گزارش‌ واقدی و ابن‌سعد بررسی شده است. نویسنده در فصل چهارم نیز به ذکر «گزارش‌های جعلی و غیر واقعی» پرداخته و سه روایت عمار دهنی، امالی شیخ صدوق و مقتل جابر جعفی را نقد کرده‌است.

در فصل پنجم با عنوان «گزارش‌های داستانی» چهارده گزارش از حادثه عاشورا همراه با معرفی و ذکر ویژگی‌های آن ارائه شده‌است. در فصل ششم نیز برخی از گزارش‌های عاشورا را «گزارش‌های تخیّلی» می‌‌خواند و این گزارش‌ها را نام می‌برد: نورالعین فی مشهد الحسین(ع)، روایت منسوب به جابر جعفی، دلایل الامامه، منتخب طریحی و اسرار الشهاده.

فصل هفتم نیز به گزارش‌های جامع از عاشورا اختصاص دارد که عبارتند از: بحارالانوار، العوالم للحسین، ناسخ التواریخ، نفس المهموم، با کاروان حسینی از مدینه تا شام (مع الرکب الحسینی) و تاریخ امام حسین(ع). در آخرین فصل نیز «علل و انگیزه‌های تحریف عاشورا» مورد تحلیل قرار گرفته و آنها را به انگیزه‌های سیاسی، عقیدتی، فکری و اجتماعی ـ فرهنگی تقسیم کرده‌است. 

«معرفی و نقد منابع عاشورا» اثر سید عبدالله حسینی در 360 صفحه در قطع رقعی به شمارگان 1400 نسخه و به قیمت 30000 ريال از سوی پژوهشکده تاریخ و سیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده‌است.
مرجع : خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما