تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۴
۰
کد مطلب : ۳۴۹۵۹
کاظم طلایی؛ ناشر و گرافیست کتاب های دینی

صورت مسئله تصویرسازی معصومین(ع) را پاک می‌کنند

صورت مسئله تصویرسازی معصومین(ع) را پاک می‌کنند
دعبل/ سمیه قربانی: کاظم طلایی از داوران دوره دوم کتاب سال عاشوراست. با او که ناشر و گرافیست نیز هست درباره وضعیت گرافیک و تصویر سازی کتاب های دینی گفت وگو کرده ایم؛

او درباره تصویرگری کتاب‌های عاشورایی گفت: در سال‌های اخیر در حوزه طراحی جلد و گرافیک  کتاب‌های عاشورایی به دلیل حضور جوانان مستعد و  با انگیزه و حضور اساتید به نام، نظیر استاد نجابتی شاهد رشد چشم‌گیری هستیم، همچنین برپایی جشنواره‌های خاص از رویدادهای خوبی در این شاخه از ادبیات است.
وی با اشاره به توجه به گرافیک و استفاده از طراحی خط با سبک‌های مختلف و تأثیرگذار افزود: طراحی جلدهای مفهومی مجید زارع نیز مسیر جدیدی را پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهد. استفاده از کارهای افزودنی در چاپ به بهبود جذابیت‌های بصری کارها می‌افزاید و این عوامل باعث دیدن شدن این کتاب‌ها برای نسل جوان می‌شود.
طلایی در ادامه بیان کرد: در تصویرسازی هم دیگر منتظر نهاد و سازمان‌های دولتی نیستیم و ناشران خصوصی هر یک به فراخور خود و دغدغه‌های شخصی با این موضوعات سرمایه‌گذاری می‌کنند و مشتریان کشورهای همسایه را هم بی‌بهره نمی‌گذارند.
وی با اشاره به چالش‌های حوزه تصویرسازی دینی گفت: آنچه در این میان کمبودش حس می‌شود، کار روی مباحث نظری و چالش‌هایی است که برای تصویرسازی دینی وجود دارد و متأسفانه نهادهایی مثل حوزه علمیه و مؤسسات علوم انسانی که باید بحث تصویرسازی از چهره‌های معصومین(ع) را سامان ببخشند، حضور فعالی ندارند و صورت مسئله را پاک می‌کنند.
طلایی ادامه داد: در بخش تصویرسازی کتاب‌های دینی، کارهای بازاری بسیاری وجود دارد و یا تصویرهایی را می‌بینید که فقط مضمون را می‌رسانند و تکنیک رنگ‌آمیزی اغلب آنها به سبک کارتونی است و با همین عنوان نیز شهرت دارند. البته شیوه دیگری هم وجود دارد که تصویرسازی از دید تاریخی بوده و یک روایت تاریخی مانند عاشورا، داستان پیامبران یا امامان را به صورت تاریخی بیان می‌کند که با تصویرسازی بین تخیلی و رئالیستی کار می‌شود و مبنای کار آنها نیز واقعیت‌های تاریخی است.
وی با بیان اینکه تصویرگری باید با معنا و محتوا و رویداد دینی همراه باشد، افزود: اگر یک تصویر نتواند به خوبی گویای محتوا و معنا باشد، یعنی تصویرگر در این زمینه موفق نبوده است؛ از این رو این کار باید با حساسیت بیشتری از سوی تصویرگر دنبال شود تا تصویر نادرستی یا مفهوم غلطی در ذهن مخاطب نقش نبندد. البته در کار تصویرگری چارچوب‌ها مشخص نیست و قوانین و دستورات نانوشته‌ای وجود دارد که باعث می‌شود تصویرگر و یا حتی ناشر به این حوزه ورود نکند.
این تصویرگر برگزاری جشنواره کتاب سال عاشورایی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: خوب است جشنواره‌هایی از جنس جشنواره کتاب سال عاشورا یا همان جایزه دعبل به این مباحث ورود پیدا کنند و مشکلات کار را برای تصویرگران حل کنند. هر چند جشنواره جایزه دعبل در فضای خاموش می‌آید و می‌رود و کمتر اهل هنر با این جایزه آشنا است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما