تاریخ انتشار
جمعه ۳ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۰۹:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۸۷۵

انتشار کتاب معرفي و نقد منابع عاشورا

انتشار کتاب معرفي و نقد منابع عاشورا
به گزارش خیمه، کتاب معرفي و نقد منابع عاشورا به قلم سيد عبدالله حسيني، تلاشي در جهت مقايسه، ارزيابي و دسته‌بندي منابع قيام عاشوراست كه در آن کتاب‌هايي که از اواخر قرن اول تا قرن دهم هجري قمري درباره قيام حضرت سيدالشهدا(ع) نگاشته شده، مورد بررسي قرار داده و چون کتاب‌هايي که پس از آن، به ويژه در عصر قاجار در اين‌باره نوشته شده از ارزش تاريخي بي بهره‌اند به بررسي آنها نپرداخته است.
اين نوشتار در محورهاي سير مقتل نگاري، شناسايي، معرفي و ارزيابي منابع دست اول بر اساس نوع روايت يا گزارش، منابع مورد استفاده و جهت گيري هاي هر کدام، شناسايي و نقد روايات که شامل سندشناسي، جهت‌گيري‌ها، نقاط ضعف و قوت، مطالب اختصاصي و اشتباهات هر مقتل و گزارش نگاشته شده است.
 
اين پژوهش در راستاي بررسي و تبيين تاريخ و سيره اهل بيت(ع) و به منظور پيراستن انديشه شيعه از نگره‌هاي نادرست و ارائه روش صحيح تحقيق شکل گرفته و بر آن است تا با شناسايي و نقد و بررسي منابع مربوط به واقعه عاشورا، راهي پيش روي اهل تحقيق و عاشوراپژوهان قرار دهد.
 
به همین منظور به بررسي منابع دست اول تا قرن دهم هجري پرداخته و با کاوش در داده‌هاي آنها، امتيازات، برجستگي‌ها و ضعف و کاستي‌هاي آن‌ها را برشمرده است با اين باور که دسته‌اي از خطاها و انحرافات پديد آمده در خصوص عاشورا، از آن جهت است که هنوز پايه و اساس بسياري از منابع بر عاشوراپژوهان نامعلوم است. 

نويسنده اين اثر بر اين باور است که مطالعات تاريخي، همچون ديگر دانش‌ها بر روش و اصول ويژه‌اي استوار است كه تنها با پيروي از آنها مي‌توان يافت‌هاي تاريخي را پذيرفت و به آنها اعتماد کرد.
 
شناخت پديده‌هاي تاريخي، بيش از هر چيز به شناخت منابع آن پيوند دارد و ميزان اتقان و استحکام داده‌هاي تاريخي به ميزان استفاده آنها از منابع است، از اين رو هرگاه داده‌اي تاريخي از آبشخور منابع بي‌بهره باشد، از سطح داستان و حتي افسانه فروتر مي‌رود.
 
نگاهي به منابع عاشورا، گزارش‌هاي تاريخي، گزارش‌هاي رجالي، گزارش هاي جعلي و غير واقعي، گزارش‌هاي داستاني، گزارش هاي تخيلي، گزارش‌هاي جامع و علل و انگيره‌هاي تحريف عاشورا عناوين فصل‌هاي هشت گانه اين کتاب است. 

بنا بر گزارش خبرگزاری رسا، معرفي و نقد منابع عاشورا به قلم سيد عبدالله حسيني با همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در 364 صفحه رقعي، در شمارگان 1400 نسخه منتشر شد. 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما